Co jim to tam sypou do kafe? Česká vláda bezmocně akceptuje nápady Miloše Zemana, podotýká publicista k tématu „Zlín, přístav tří moří“
31.07.2014
Foto: Facebook
Popisek: Zbyněk Fiala
Publicista Zbyněk Fiala napsal pro server 1. Zprávy komentář s názvem: Po slepé koleji a peníze hozené do kanálu. A v perexu expresivně pokračuje: Co jim to tam sypou do kafe? Česká vláda bezmocně akceptuje nápady Miloše Zemana, který žije svůj intelektuální život po životě, daleko od problémů dneška, uprostřed idejí, které ho okouzlovaly v mladickém dávnověku.
Ministr dopravy Antonín Prachař otočil a chystá se zaplatit studii o kanálu Dunaj – Odra – Labe, který by změnil Zlín v přístav tří moří a přiblížil sen starého Bati, že „budujeme republiku pro 50 milionů“, píše Zbyněk Fiala, dlouholetý šéfredaktor Ekonomu na portálu vasevec.cz.
A pokračuje: „Možná je to v případě kanálu Dunaj – Odra - Labe stejný trik jako s Temelínem: studie ano, termíny a kontrakty ne. Třeba jde jen o to, že ministr dopravy Antonín Prachař se nechce se Zemanem hádat a raději vypustí na Hrad rozlícené doktory a profesory. Ale je toho nějak moc najednou. Například nedávný úspěch českých vyjednávačů, kteří vyvrátili většinu z 88 připomínek Evropské komise k finálnímu návrhu Dohody o partnerství, lze vyhodnotit i tak, že Brusel nad námi zlomil hůl a přestal trvat na tom, že evropské fondy jsou nástrojem modernizace.“
Peníze do kanálu jsou lepší než válka
Zbyněk Fiala dále dodává: „Jako bych před očima viděl podiv unijních expertů nad českým pokusem žádat dotace na megaspalovny recyklovatelného odpadu, když záměrem EU je pravý opak, zvýšit podíl recyklace (a snížit závislost na zahraničních zdrojích surovin). Stejně tak mohli v Bruselu kroutit hlavou nad českým záměrem podpořit spalování biomasy ve velkých elektrárnách, kam se bude svážet z velkých vzdáleností. Takže biomasa se vykoupí i tam, kde mohla sloužit obcím jako místní zdroj pro energetickou nezávislost. Místo toho se vyplení lesy, zvýší náklady elektrárny a zvedne závislost odběratelů, a ti si ještě za to budou muset připlatit povinným příspěvkem k ceně elektřiny. Další lstivý pokus, jak proměnit obnovitelné zdroje v trest za to, že na to vůbec někdo pomyslel. Stejně tak lze chápat vlídný, ale důrazný požadavek, že projekty IT je třeba napřed hodně, ale opravdu hodně vysvětlit, než na ně někdo dá korunu (euro) a nepostaví se přitom do řady troubů, kteří kývli na IZIP, systémy úřadů práce, automobilový registr a další. Zpráva, že po pěti a půl hodině „neformálních“ rozhovorů se podařilo většinu připomínek „vysvětlit“ chápu jako sdělení, že je to nakonec naše věc, jak naložíme se svou historickou příležitostí. Neslyší, kdo nechce slyšet. Aspoň, že je to v klidu. Líbí se vám na slepé koleji? Užijte si to. Peníze do kanálu jsou lepší než válka.“
Co bude moravská dálková říční flotila vozit?!
A stavařský evergreen jménem DOL (Dunaj, Labe, Odra) okomentoval Fiala na závěr takto: „Nevím, jestli se kanál DOL opravdu prodral až na dohled dotací. Nebo že zpráva o chystaném zadání studie proveditelnosti, která přišla z Ministerstva dopravy podle HN, skutečně míří tímto směrem. Pokud k tomu však dojde, návrh dotace budou tvořit překrásné verše. Je přece hezké, když stavba kanálu, který přičlení Moravu k pobřeží Černého, Baltického a Severního moře, zaměstná 60 tisíc lidí, a to se pravděpodobně bude stavět mnohem déle, než kterýkoliv ze stavitelů naslibuje. Doma se zase ocení, že se podaří pumpnout EU, aby to všechno platila, dokonce víc, než bude zpočátku tušit. Zaměstnanost, radost. Prachy v kapse, blaženost sama. Ale co potom? Kdo zaplatí provoz? Co bude moravská dálková říční flotila vozit? Do jakých materiálově a energeticky náročných zběsilostí bychom se museli pustit, aby měla co naložit? A jak ty lodě dostaneme z bodu A do bodu B v obdobích, kdy Labe téměř vyschne? Zdymadla jak známo neprší. Peníze, hozené do kanálu, budou marně litovat, že mohly být užitečnější jinde,“ končí ironicky komentátor.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová