Víme jen, kam jedeme a komu se máme na místě ozvat, říká David Polášek z Pošty bez hranic, která teď jezdí pro Ukrajinu
03.03.2022
Foto: Se svolením Pošta bez hranic (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Pošta bez hranic sídlí ve Zlíně
ROZHOVORY NA OKRAJI Současná situace na Ukrajině vzbudila obrovskou vlnu solidarity mezi Čechy. Nejvítanějšími věcmi jsou zdravotnický materiál a neprošlé léky. Ukrajinská ambasáda v Praze dále informovala, že potřebuje spacáky, karimatky, hygienu pro ženy a děti. Sběrná místa však odebírají i teplé oblečení, nabité powerbanky, mobily, světla či bedny na uskladnění darovaných věcí. Některé sbírky se specializují na pomoc převážně matkám a dětem, kteří naleznou azyl přímo v Česku, jiné pak odváží darované věci přímo na Ukrajinu nebo k jejím hranicím. Do pomoci se vložily i firmy, které organizují finanční a materiální sbírky, nebo nabízejí ubytování pro rodiny, které musely utéct ze strachu o své životy. Například ve Zlíně vzniklo nové sběrné místo, konkrétně v Laser game v PSG aréně na Březnické ulici. Rozvoz této sbírky se rozhodla zdarma zajistit společnost Pošta bez hranic, která pomáhá zejména e-shopům doručovat zásilky do zahraničí. Marketingového ředitele Davida Poláška jsme vyzpovídali.
Jak konkrétně pomáháte?
Těch způsobů je více a pořád přicházejí nové příležitosti. To hlavní je doprava potřebných věcí. Jelikož jsme se Zlína, tak objíždíme místa především ve Zlínském kraji (ale i třeba v Praze) a svážíme je na nádraží do Bohumína, případně kamkoliv je potřeba. Ale můžeme vypravit auta odkudkoliv, mění se to zde dne na den. Zapojily se i náš partnerské e-shopy s vojenským vybavením (Frogtac) a obalovým materiálem (Frogpack). Frogtac dodal mj. taktickou obuv, nosiče balistických plátů, opasky, chrániče, uniformy, zimní vybavení a připravuje balistické pláty ke kompletizaci. Vše je ve spolupráci s organizací Vlčí máky. Frogpack dodal obalové materiály a balící techniku, aby náklad dorazil v pořádku až na Ukrajinu.
Jaké máte vozy a kolik jich využíváte?
Používáme hlavní auta naší flotily - Volkswagen Crafter s prodlouženým rozvorem, abychom dali do dodávky co nejvíce materiálu. Zároveň je to typ auta, který může řídit každý řidič skupiny B, což nám dává větší flexibilitu. Zatím si vystačíme s cca 5 dodávkami, které točíme.
V Bohumíně s dodávkou pro Ukrajinu
Kolik dodávek jste už vyslali a kolik máte v plánu vyslat v nejbližší době?
Dnes je třetí den, kdy svážíme sběrná místa, zatím jsme vyslali 6 dodávek. Budeme jezdit tak dlouho, dokud lidé budou přicházet se materiálem. Počítáme, že jich odjedou desítky, ale můžeme se jakkoliv přizpůsobit.
Vypravujete dodávky během dne nebo i v noci?
O víkendu jsme jezdili přes den, večer i v noci. Přes týden budeme jezdit převážně večer a v noci.
Jak náročné je pro vás zajistit tuto pomoc? Kolik lidí jste na to vyčlenili?
Náročné je to především komunikačně a organizačně. Často se mění čas, místo i množství nákladu, ale to k takovým situacím patří. Většinou víme jen, kam jedeme a komu se máme na místě ozvat. A ono to stačí. Sběrná místa i lidé kolem vlaků jsou výborně disciplinovaní, klidní, ale rychlí a je na ně spoleh. Nemuseli jsme nikoho ‚vyčlenit‘, prostě jsme oznámili, že budeme pomáhat touto cestou a lidi se nám hlásí sami. Když to trochu přeženu, můžete si vylosovat v našem telefonním seznamu náhodného člověka a víte, že vám přijde pomoci s naložením, řízením, nákupem nebo čímkoliv je potřeba.
Sbírka na nádraží v Bohumíně
Do kdy bude sběrné centrum pomáhat (pokud je nějaký termín)?
Svážíme více sběrných míst. Dokud budou fungovat, my budeme jezdit.
Jakou částkou přispějete?
Nemáme zatím konkrétní částku, ale počítáme s tím, že celá akce nás vyjde na nižší statisíce.
Zaměstnáváte Ukrajince? Můžete jim v rámci pomoci nabídnout práci?
Podle statistik nevidíme. Nijak se tomu nebráníme a pokud se k nám budou hlásit, rádi je uvítáme. Máme i pozice, kde jazyková bariéra buď nehraje roli nebo si vystačíme s angličtinou.
David Wilczek
Vložil: Anička Vančová