Velká blbost za malý zisk. Jeden panák oslepnete, druhý panák zemřete. A Lukáš Vaculík, o němž nevíte...
25.04.2018
Foto: ČT
Popisek: Lukáš Vaculík v TV filmu Metanol, který se natáčel převážně ve Zlíně
FOTOGALERIE Česká televize v neděli názorně předvedla, že na základě kriminálního příběhu může vzniknout vynikající dramatické dílo, aniž by se podřizovalo módním trendům a bylo za každou cenu vulgární a seversky ponuré. Na druhé straně je ovšem kruté, že dvojdílný televizní film Metanol vznikl kvůli jedné z nejděsivějších kauz v naší zemi, jejíž bilance je skutečně mrazivá: za pančovaný alkohol, který vyráběli před šesti lety hamižní pseudopodnikatelé, zaplatilo životem 45 osob a dalších 117 lidí bylo otráveno.
ČT navíc premiéru filmu Metanol, s alarmujícím podtitulkem: „Jeden panák oslepnete-druhý panák zemřete“, využila k připomínce kauzy, která před šesti lety šokovala celé Česko a nemá u nás obdoby. Ďábelský plán bezskrupolózních obchodníků smíchat při výrobě laciného alkoholu směs etanolu a prudce jedovatého metanolu, se stal největší hromadnou vraždou v naší zemi, jehož následky navíc dodnes trpí desítky dalších obětí. Tím ČT tentokrát velmi dobře splnila svoji veřejnoprávní úlohu. A především si zlepšila své renomé v oblasti původní dramatické tvorby, po jejímž zhlédnutí se leckdy nelze divit některým rozzlobeným koncesionářům, že chtějí vrátit televizní poplatek.
Pouhých devět desetin hrůzy
Tentokrát ovšem diváci ČT i recenzenti nešetří chválou a superlativy. Ve stínu vynikajících hereckých výkonů, například Veroniky Freimanové nebo Lukáše Vaculíka, poněkud zůstali hlavní tvůrci, především režisérka Tereza Kopáčová a autorka námětu a scénáře Lenka Szántó. Tato křehká blondýnka napsala na základě autentických dokumentů a soudních verdiktů autentický příběh. Sama přiznává, že bylo velmi těžké se ve spletité kauze se zorientovat a ve scénáři proto musela řadu věcí vynechat či změnit. „Ale je tam jen velmi málo momentů, které bychom si úplně vymysleli,“ říká a ještě dodává: „Ty nejšílenější, nejneuvěřitelnější, nejsměšnější nebo nejhloupější věci jsou ve filmu vždycky podle pravdy.“ Nakonec se do scénáře, na němž se podílel také Matěj Podzimek, vešlo jenom devět desetin celé metanolové kauzy.
Copak vy v Praze…
„Tady v Praze nám to všem připadalo, že se ta kauza metanol děje někde jinde a že se nás to vlastně netýká. Ale když jsme natáčeli ve Zlíně, zjistil jsem, že skoro každý, koho tam potkáte, ať je to prodavačka, nebo nějaký hospodský, nebo i náhodný kolemjdoucí, má na ten případ nějakou osobní vazbu. Buď to potkalo kamaráda, známého, nebo přímo někoho z rodiny. Někteří znali pachatele, co to míchali nebo prodávali. Docela mě zarazila jedna příhoda, co se mi stala při natáčení. Měli jsme pauzu a šel kolem nějaký člověk, který mi řekl: „To máte blbě, to Ferrari tady opravdu jezdilo, ale nikdy ne přední branou, vždycky zadem.“ Já jsem na to opáčil: „Jak to víš?“ A on odpověděl: „Já jsem tady dělal v téhle fabrice.“ Zkrátka celý ten kraj je s tím případem doslova propojený,“ popsal Lukáš Vaculík, který v televizním filmu hrál překvapivě zápornou roli, zážitky z natáčení.
Velká blbost za malý zisk
Lenka Szántó v této souvislosti rovněž prozradila, že ji doslova šokovalo, když při studiu zjistila, že dva z hlavních pachatelů se snažili alkohol s metanolem prodat i po konci prohibice, i když věděli, že jejich lahve mohly dále zabíjet. Opatřili si nové kolky, zfalšovali certifikáty a vyjednávali s odběratelem, který jim slíbil, že jejich výrobky dostane do obchodní sítě. Kdyby se jim to podařilo, mohli zabít další tisíce lidí. Režisérka Tereza Kopáčová se zase přiznala, že ji ve své době kauza metanol příliš nezasáhla. Když do ní však pronikla hlouběji, zaskočily ji dvě věci: „Vůbec jsem netušila, jak velká byla ta malá lidská blbost, co dokázala způsobit tu šílenou kauzu. A za jak malý zisk se to celé muselo stát.“ Na druhé straně ji naplnily radostí a nadějí výkony policistů ve všech dotčených krajích: „Systém zafungoval, aby zachránil zdraví a životy.“
Záporák Vaculík je ve skutečnosti abstinent
A byla to právě Tereza Kopáčová, kdo si proti vůli většiny ostatních prosadila do jedné z hlavních rolí Lukáše Vaculíka. Spolutvůrci si totiž přáli, aby byli kvůli co největší autenticitě obsazeni neznámí nebo méně známí herci, což je samozřejmě chvályhodné. Přesto jí prý do role distributora tekuté smrti naskočil Lukáš Vaculík jako první, ale s jednou podmínkou: „Měl zakázáno všechno, co by připomínalo Vaculíka tak, jak ho známe. Až jsme ho dostali do lehké schizofrenie,“ prozradila a zároveň zdůraznila, že jinak se hodně snažili obsazovat herce ze Zlína a Ostravy. „A dařilo se,“ pochvaluje si právem.
„Velmi se mi líbil scénář, a to hlavně kvůli tomu, že je založen na skutečnosti. Nevznikal tak, že někdo dostane nápad a snaží se ho zatraktivnit. Autoři scénáře o tom případu vědí snad úplně všechno. Dokonce, i když jsem se zeptal, kdo, kdy a kolik litrů kam převezl, tak znali odpověď. Dalším důvodem pro mě byla režisérka Tereza Kopáčová, se kterou jsem pracoval již v minulosti, a byla to příjemná zkušenost. Je to typ osobnosti, které jako herec věřím,“ řekl Lukáš Vaculík, který normálně dostává zcela jiný typ rolí, na to, proč přijal právě tuto nabídku.
Dodal, že aféra sama se ho moc nedotkla: „Kupodivu jsem byl docela v pohodě, protože mě už se to netýkalo, už dávno jsem žádný alkohol nepil. Takže jsem neměl strach, že si dám někde panáka a pak to se mnou sekne nebo že oslepnu. Akorát jsem měl vždycky špatný pocit, když v divadle někdo z kolegů přišel a oznámil, že někde dostal úžasnou slivovici, která byla samozřejmě pálená někde na Moravě a byla bez kolku. Všichni si dali po panáku a já měl strach, abychom se v divadle vůbec za týden všichni sešli a mohli hrát další reprízu. Vím, že v té době fungovala i nějaká částečná prohibice a nesměl se nalívat tvrdý alkohol. Jak ale říkám, mě to úplně minulo, protože jsem už několik let abstinoval.“ Druhý díl Metanolu dává ČT již v neděli.
Vložil: Adéla Hofmanová