Jsme největší knihomolové na světě, tvrdí průzkumy. Rozjíždí se kampaň Kniha ti sluší

23.04.2018

Autor: Facebook

Popisek: Ilustrační foto

Další ročník osvětové kampaně Svazu českých knihkupců a nakladatelů Kniha ti sluší podporující českou knižní kulturu se rozjel a potrvá od 23. do 29. dubna. Bude se slavit v knihkupectvích i knihovnách po celé České republice. Zapojí se do něj celá řada autorů i nakladatelů. Jedním z letošních témat je ochrana autorských práv.

Pro všechny příznivce knížek a čtení je připraven dárek v podobě slevového kupónu na knihy, který bude během trvání kampaně uplatnitelný ve všech spřízněných knihkupectvích. Svaz připravil také soutěž pro třídní kolektivy ze základních škol, kterou společně s dětskými autory Janou Klimentovou, Hynkem Klimkem a Tomášem Němečkem vyhlásil 23. dubna od 10.00 v Paláci knih Luxor. Tváří letošního ročníku se stal oblíbený youtuber Kovy.

Zlínské slavnosti

A stejně jako v celé republice, slaví se život s knihou i ve Zlínském kraji. Knihovna BBB v Uherském Hradišti pozvala na besedu Alenou Mornštajnovou, autorku bestsellerů Slepé mapy, Hana nebo titulu Motýlek. Zlínský Kosmas uspořádal soutěž o nejkrásnější záložku. Všechna zlínská knihkupectví pak mají ke knihám další překvapení. Sladké překvapení k zakousnutí. Knihkupectví Formát v Uherském Hradišti zase nabízí k oslavám slevy na knihy.

Co čtením získáte

Čtením se dostanete do nových světů, k novým myšlenkám, zvýšíte si slovní zásobu i kultivovanost projevu. Čtení knih snižuje stres v životě. Na druhou stranu čtení zvyšuje empatii, což vede ke klidnějším a pevnějším vztahům. Čtení je také výbornou prevencí proti Alzheimerově nemoci, protože mozek se udržuje v kondici. Čtením se zlepšuje paměť. V běžném životě používáme jen omezenou slovní zásobu, bez čtení se tak dostaneme k tomu, že na některá slova prostě zapomeneme. Čtením se nám udržují v paměti i méně užívaná slova.

Čtení dětem

Moderní technologie z nás dělají lenochy. Je daleko jednodušší pustit dětem před spaním pohádku, než „ztrácet“ čas tím, že jim budeme v posteli před usnutím číst. Co tím způsobujeme? U dětí, kterým se před spaním čte, se prokazatelně daleko víc stimulují části mozku, které stojí za chápavostí a fantasií. Čtení „nutí“ děti, aby si příběh představily. Aby jej viděly jako živý. Děti, kterým se pravidelně čte, jsou více empatické, dokáží se daleko lépe soustředit, lépe budují mezilidské vztahy. Čtením prostě svým dětem dáváme to, co jinde nezískají. A co jim bude v životě chybět, když knihu nahradíme televizí nebo počítačem.

Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně frčí

Krajská knihovna ve Zlíně se ke všemu postavila po svém a spustila od 23. dubna akci Literární jaro Zlín. Každý den se v prostorách budovy nebo okolí dočkají zájemci besed, veřejných čtení nebo básnění a to až do 5. května. Na festivalu tak čtenáři mohou potkat současné autory české literatury, probrat jejich tvorbu a vyškemrat autogram do knihy. Potkat tak můžete třeba Zuzanu Pospíšilovou, Sylvu Fischerovou, Petru Dvořákovou nebo Jakuba Katalpu. V závěru festivalu pak bude beseda na téma jak dovést děti ke čtení.

Jsme prostě zemí knihomolů

Nadace Billa a Melindy Gatesových dělala průzkum počtu knihoven na celém světě. A výsledek je pro Českou republiku hodně potěšující. Ocitli jsme se v počtu knihoven na prvním místě. Knihoven, podle průzkumu, máme dokonce víc, než základních škol. Podle průzkumu je počet knihoven na obyvatele čtyřikrát vyšší, než je průměr Evropy. A dokonce desetkrát vyšší, než je počet knihoven v USA. Za to může legislativa z První republiky. Masaryk prostě chtěl, aby se četlo. Jeho úmysl nezměnila nacistická okupace, ani čtyřicet let komunismu. Z úsporných důvodů se podpora knihoven přiškrtila až v roce 2001. Vinou změny Masarykovy legislativy zmizelo 11 % knihoven. I přesto jsme ovšem stále na špici počtu knihoven na světě.

Vložil: Štěpán Cháb