Dospělí cyklisté, nestyďte se nosit přilbu, může vám na silnici zachránit život… Do osvětové kampaně se letos zapojil také Zlín
26.07.2017
Foto: www.zlin.eu
Popisek: Na kole s přilbou
Ač cyklisté nesedí za volantem a nepohybují se po silnicích tak vysokými rychlostmi jako motoristé, jsou v dopravě také považováni za řidiče. A pravdou je, že jim na vozovce hrozí vyšší nebezpečí než těm, kteří sedí v autě. Někteří lidé však při jízdě na kole stále zapomínají na to základní – ochrannou přilbu. Projekt Horské služby ČR a Týmu silniční bezpečnosti s názvem Na kole jen s přilbou proto vede osvětovou kampaň, zapojilo se do ní letos i město Zlín.
V rámci kampaně, která probíhá už sedmým rokem, tak budou v oblíbených cyklistických lokalitách působit takzvané cyklohlídky. Ty budou cyklistům předávat řadu rad a zkušeností z oblasti bezpečnosti jízdy na kole.
Nelichotivá čísla
„Osvěta a zapojení do tohoto projektu je určitě na místě,“ prozradil Josef Novák, radní pro oblast dopravy. Rada města tak tento projekt podpořila částkou deset tisíc korun.
Nebezpečí na silnicích by bylo mnohem nižší, a to pokud by se řada dospělých cyklistů „nestyděla“ nosit přilbu. Tuto povinnost mají v České republice zatím jen děti.
Defenzivní způsob jízdy, přilba a žádný alkohol
Nehody se však cyklistům nevyhýbají ani při jízdě mimo pozemní komunikace. Každoročně poskytuje Horská služba pomoc několika stovkám vážně zraněných cyklistů a koloběžkářů. „V roce 2016 poskytovala Horská služba pomoc cyklistům v celkem 691 případech. Dnes a denně se přesvědčujeme, že mnozí cykloturisté jako by zapomínali, že i při neopatrné jízdě mimo silnice jim hrozí riziko vážného úrazu. Navíc nejednou opomíjejí nutnou prevenci v podobě ochranné přilby. Svou negativní roli v častých případech sehrává i posilnění alkoholem,“ sdělil Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.
Cyklista je právem považován za řidiče, byť nemotorového vozidla. A silnice jsou pro něj nebezpečnější než pro automobilisty. Pravděpodobnost jeho usmrcení při nehodě je zhruba 14x vyšší než u cestujícího v osobním vozidle a dokonce 112x vyšší než u pasažéra v autobusu.
„Cyklisté by proto měli ve svém vlastním zájmu nejen důsledně dodržovat všechny zásady bezpečné jízdy na kole, ale také pamatovat na možné chyby ostatních účastníků silničního provozu. Defenzivní způsob jízdy se vyplatí,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Lenka Sloupová