Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Festivalové Vary 2018

Festivalové Vary 2018

Jako každý rok sledujeme dění na festivalu jako ostříž

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Dovolená

Dovolená

Série článků s informacemi, které je dobré vědět

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Trolejbusy na baterie? Dávná historie. Ale.... možná i budoucnost, a to ve Zlíně. Třeba pro jízdu svatebčanů ke kostelu?

23.11.2015
Trolejbusy na baterie? Dávná historie. Ale.... možná i budoucnost, a to ve Zlíně. Třeba pro jízdu svatebčanů ke kostelu?

Autor: zlin.eu

Popisek: MHD ve Zlíně.

Po sedmi desítkách let se možná do Zlína vrátí to, co bylo běžné na samém počátku trolejbusové dopravy v baťovském městě. První trolejbusy byly vybaveny bateriemi, které těmto vozům umožňovaly kratší jízdu na elektrický pohon i mimo trolejové vedení nebo při výpadku jeho napájení. Staré trolejbusy mohly vozit na baterie například svatebčany ke kostelu.

Hybridní trolejbusy

V posledních letech se již ve Zlíně a Otrokovicích staly zcela běžnými hybridní trolejbusy s dieselagregátem, který jim umožňuje jízdu i se staženými sběrači. Tyto trolejbusy dál jezdí, i když zůstane trolejové vedení bez proudu.

Nebo mohou zajíždět do okrajových částí města či blízkých obcí, kde by se nevyplatilo budovat nové trolejové vedení (Louky, Lužkovice, Želechovice nad Dřevnicí). Jistou nevýhodou představuje hlučnost naftového motoru agregátu i určitý objem výfukových plynů, které každý spalovací motor vypouští do svého okolí.

Návrat vyzkoušeného, ale jedna slabá stránka tu je...

„Oba zmíněné nedostatky lze odstranit použitím trolejbusů, které se mimo trolejové vedení pohybují na elektřinu z vlastních dostatečně kapacitních baterií. Toto historicky vyzkoušené technické řešení chceme do Zlína v modernějším provedení vrátit. V příštím roce plánujeme pořídit do našeho vozového parku první dva trolejbusy s bateriemi,“ prozradil ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň. Nákup trolejbusů s bateriemi schválila 18. listopadu 2015 rada jednatelů DSZO.

„Technický vývoj elektrobusů i trolejbusů s bateriemi místo dieselagregátu sledujeme poměrně pečlivě již asi tři roky. Slabou stránkou elektrobusů byl zatím jejich dojezd na jedno nabití a značná hmotnost i cena baterií a jejich kratší životnost, než je životnost celého vozu. Ale samotný provoz je mnohem levnější než při použití naftového motoru. A předpokládáme, že technický vývoj povede k dalšímu zdokonalování baterií,“ doplnil vedoucí údržby vozidel DSZO Antonín Červenka. 

Energie za dvě koruny

Elektrobus nebo trolejbus pohybující se na baterie spotřebuje na kilometr elektrickou energii asi za 2 koruny (bez DPH), zatímco autobus spálí na stejnou vzdálenost naftu asi za desetikorunu. Bateriové elektrobusy dnes ujedou na jedno nabití asi 120 kilometrů. Na trase však lze použít rychlodobíjecí stanice, díky kterým se dojezd minimálně zdvojnásobí. „Elektrodopravě rozhodně fandím. Provoz na baterie nijak neznečišťuje životní prostředí, což je u MHD velká přednost,“ konstatoval primátor města Zlína Miroslav Adámek.

Dojezd trolejbusů s bateriemi pro úseky linek bez trolejového vedení nebo kratší výpadky proudu je již dnes dostatečný. A baterie trolejbusu by se opět průběžně dobíjely, jakmile by se trolejbus vrátil pod trolejové vedení.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .cz');.

Vložil: Lucie Bartoš

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace