Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Trolejbusy na baterie? Dávná historie. Ale.... možná i budoucnost, a to ve Zlíně. Třeba pro jízdu svatebčanů ke kostelu?

23.11.2015
Trolejbusy na baterie? Dávná historie. Ale.... možná i budoucnost, a to ve Zlíně. Třeba pro jízdu svatebčanů ke kostelu?

Foto: zlin.eu

Popisek: MHD ve Zlíně.

Po sedmi desítkách let se možná do Zlína vrátí to, co bylo běžné na samém počátku trolejbusové dopravy v baťovském městě. První trolejbusy byly vybaveny bateriemi, které těmto vozům umožňovaly kratší jízdu na elektrický pohon i mimo trolejové vedení nebo při výpadku jeho napájení. Staré trolejbusy mohly vozit na baterie například svatebčany ke kostelu.

Hybridní trolejbusy

V posledních letech se již ve Zlíně a Otrokovicích staly zcela běžnými hybridní trolejbusy s dieselagregátem, který jim umožňuje jízdu i se staženými sběrači. Tyto trolejbusy dál jezdí, i když zůstane trolejové vedení bez proudu.

Nebo mohou zajíždět do okrajových částí města či blízkých obcí, kde by se nevyplatilo budovat nové trolejové vedení (Louky, Lužkovice, Želechovice nad Dřevnicí). Jistou nevýhodou představuje hlučnost naftového motoru agregátu i určitý objem výfukových plynů, které každý spalovací motor vypouští do svého okolí.

Návrat vyzkoušeného, ale jedna slabá stránka tu je...

„Oba zmíněné nedostatky lze odstranit použitím trolejbusů, které se mimo trolejové vedení pohybují na elektřinu z vlastních dostatečně kapacitních baterií. Toto historicky vyzkoušené technické řešení chceme do Zlína v modernějším provedení vrátit. V příštím roce plánujeme pořídit do našeho vozového parku první dva trolejbusy s bateriemi,“ prozradil ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň. Nákup trolejbusů s bateriemi schválila 18. listopadu 2015 rada jednatelů DSZO.

„Technický vývoj elektrobusů i trolejbusů s bateriemi místo dieselagregátu sledujeme poměrně pečlivě již asi tři roky. Slabou stránkou elektrobusů byl zatím jejich dojezd na jedno nabití a značná hmotnost i cena baterií a jejich kratší životnost, než je životnost celého vozu. Ale samotný provoz je mnohem levnější než při použití naftového motoru. A předpokládáme, že technický vývoj povede k dalšímu zdokonalování baterií,“ doplnil vedoucí údržby vozidel DSZO Antonín Červenka. 

Energie za dvě koruny

Elektrobus nebo trolejbus pohybující se na baterie spotřebuje na kilometr elektrickou energii asi za 2 koruny (bez DPH), zatímco autobus spálí na stejnou vzdálenost naftu asi za desetikorunu. Bateriové elektrobusy dnes ujedou na jedno nabití asi 120 kilometrů. Na trase však lze použít rychlodobíjecí stanice, díky kterým se dojezd minimálně zdvojnásobí. „Elektrodopravě rozhodně fandím. Provoz na baterie nijak neznečišťuje životní prostředí, což je u MHD velká přednost,“ konstatoval primátor města Zlína Miroslav Adámek.

Dojezd trolejbusů s bateriemi pro úseky linek bez trolejového vedení nebo kratší výpadky proudu je již dnes dostatečný. A baterie trolejbusu by se opět průběžně dobíjely, jakmile by se trolejbus vrátil pod trolejové vedení.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .cz');.

Vložil: Lucie Bartoš

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace