Již dnes vychovávají školy absolventy, kteří budou žít ve zcela jiné společnosti, říká prorektorka… Školství se musí změnit. Globální trh, robotizace a nové technologie připraví o práci polovinu lidí
15.11.2016
Foto: Stránky školy
Popisek: Slavnostní zahájení školního roku
S měnící se dobou, globalizací, společným trhem a novými technologiemi, kdy stále častěji nahrazují lidskou sílu roboti, podle propočtů Evropského polytechnického institutu do 15 let zanikne 50 procent pracovních míst. Školou, která tento vývoj ve své výuce bere na vědomí, je Soukromé gymnázium a střední odborná škola v Kunovicích. Vše prý musí být založeno na individuálním přístupu, zjišťování talentů u studentů a malých pracovních skupinách.
„Již dnes vychovávají školy absolventy, kteří budou žít ve zcela jiné společnosti, než je tomu dnes. Nástupem globálního trhu a jednotného trhu EU, plným nahrazením lidí ve výrobě roboty, totálním propojením všech spotřebičů na internet, aut bez řidičů a dalších aplikací moderních technologií zanikne do 15 let více než 50 % pracovních míst, které dnes známe. V blízké době se dobře uživí jen člověk, který bude tvořivý, bude umět dokonale používat nové technologie a domluví se v jazyce anglickém,“ uvádí ve svém textu Iveta Hashesh, prorektorka Evropského polytechnického institutu, s.r.o.
Malé týmy studentů v denním i víkendovém studiu
Školy prý z toho důvodu musí čekat velká transformace, aby studenti měli šanci na reálné uplatnění v době, která s sebou ponese uvedené změny. „Tyto požadavky zkoumali akademičtí pracovníci soukromé vysoké školy Evropského polytechnického institutu, s.r.o., společně s učiteli Soukromého gymnázia, střední odborné školy a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky, s.r.o., v Kunovicích poslední dva roky a výsledky od 1. 11. 2016 zahájila SGaSOŠ v Kunovicích nasazovat do svého programu v první fázi své transformace. Tato střední škola má k tomu mimořádně příznivé předpoklady, protože má malé týmy studentů v denním i víkendovém studiu, má potřebné technologie, dlouhodobě vyvíjí e-learningové a mobilní technologie výuky a vždy kladla jako hlavní cíl svého působení transformaci osobnosti studenta na úspěšného a šťastného jedince. Hlavním cílem práce školy bylo vždy vybavit absolventy takovými kompetencemi, aby byli schopní vést smysluplný život,“ píše dále Hashesh.
Celý text ZDE: Proměna střední školy pro třetí dekádu 21. století
Výzkum prý ukázal, že střední školství bude muset v blízké budoucnosti například u každého studenta zjistit, v jaké oblasti je talentovaný, a místo spíše „obyčejného“ učení studentů nějakým znalostem bude důležitější, aby školy naučily studenty se učit.
Student musí vědět, proč se co učí
Důležitá by měla být také zvýšená motivace. „Student musí vědět, proč se co učí a kde to potřebuje a jak to aplikuje,“ stojí dále v článku. „Vzdělávání usiluje o formování slušného člověka, který bude mít úctu k rodičům, lidem a životu a který se bude chtít angažovat při rozvoji společnosti,“ píše prorektorka. „Přes tento stručný popis projektu změny střední školy je jasné, že nejde o kosmetickou úpravu školních vzdělávacích programů. Jde o zcela nové pojetí role střední školy v nastupující znalostní společnosti. Realizovat takovou školu je v současné době velice náročný úkol učitelů,“ zdůrazňuje Iveta Hashesh.
Radim Panenka
Vložil: Anička Vančová