Braková béčka, východní satira na současné Rusko, investigativní novinařina. A virtuální realita. Festivalová reflexe Viktora Horáka II
09.08.2021
Foto: Viktor Horák (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Festivalové náměstí je plné stánků s občerstvením včetně zmrzliny, která je symbolem Asociace českých filmových klubů, jež pořádá festival
DENÍK Z LFŠ 2021. Festival už je v plném proudu a z nádraží neustále proudí davy nových návštěvníků. Půlnoční projekce béčkového krváku stejně jako zahajovací film festivalu naplnily kinosály k prasknutí. Noční party v klubu Mír nebo v přilehlých Smetanových sadech se rozléhají po celém městě. Návštěvníky festivalu proto můžeme potkávat i v brzkých ranních hodinách. Přednášky a diskuze ve stanech Respektu se zabývají jak filmovými projekty, tak poslední dobou čím dal populárnějšími tématy v čele s ženami ve filmu nebo řešením klimatické krize.
Po sobotním zahajovacím ceremoniálu, kde byl oceněn herec Martin Huba od ředitelky LFŠ Radany Korené, následovala projekce filmu Muž se zaječíma ušima. Na projekci byl přítomen i režisér Martin Šulík s představitelem hlavní role Miroslavem Krobotem. V parku se promítal Maraton studentských filmů, kde se představily krátké snímky různých žánrů, od komedií přes horory až po animované skeče. Filmy natočili studenti filmových a uměleckých škol z celé republiky včetně FAMU, Písecké FAMO nebo zlínské UTB.

Ředitel kina Aero a dramaturg Půlnoční sekce na LFS Jiří Flígl uvádí film Vetřelcátor
Hororové Benátky budoucnosti
Půlnočním projekcím dominoval brakový horor, vykrádající kultovní Cameronovy Vetřelce a Terminátora. Italský sci-fi horor Vetřelcátor byl původně promítán pod názvem Terminátor 2 a odehrává se v dystopických Benátkách budoucnosti. V industriálních prostorách římského nádraží se odehrává boj amatérských herců s papundeklovým monstrem z vesmíru. Divácký úspěch zaznamenal také ruský film Hlouběji! Jedná se o politickou satiru na tamní politický systém, kdy neúspěšný divadelní režisér vystoupá díky natáčení filmů pro dospělé na samotný vrchol ruské společnosti.
V neděli odpoledne měl premiéru v kině Hvězda film Hranice ovládání. Norský rodinný film vypráví o velkém útěku dvou židovských dětí, které prchají před nacisty do Švédska. Na jejich cestě jim pomáhá dvojice norských sourozenců. Během své odysey v zapadlých zimních lesích musí čelit hrůzám nacistického režimu, ale také příliš brzkému dospívání. Film je mixem rodinného dramatu a až pohádkové road movie, zasazené do vánočního času během nastupující 2. světové války.
Investigativní novinařina, debaty mladých režisérů a ženy ve filmu
Ve stanu Respektu se uskutečnila inspirující debata s názvem Panel připravovaných debutů. Mladí režiséři a scenáristé představili své připravované filmy. Režisér Jakub Machala prezentoval svůj filmový debut Láska hory přednáší. Romantická zimní komedie pojednává o nevěstě Alex během jejího velkého dne. Dále tvůrci představili letní komedii Karavan o matce s postiženým synem, kteří křižují obytným vozem prosluněnou Itálii. Také bylo prezentováno drama Oběť s ukrajinskou koprodukcí, které se zabývá uprchlickou tematikou. Jako poslední svůj film Její tělo představila režisérka Natálie Císařovská. Zabývá se tu vrcholovou sportovkyní, která musí radikálně změnit obor od sportu k pornografii.

Lekce filmu s filmovým scénografem Janem Vlčkem vedl dramaturg CT Jaroslav Sedláček
Redaktoři Respektu a Reportéři ČT uvedli podnětnou debatu o stavu české investigativní novinařiny. Nevyhnuli se kauze Čapí hnízdo nebo vyšetřování ekologické havárie na Bečvě. Debatovali také o vztahu mezi novináři, politiky a policisty. Velkým tématem byl také vztah a spolupráce mezi novinářem a informátorem.
Festivalovým lákadlem také byla debata na téma ´Ženy ve filmu´. Sešly se tu mladé nadějné herečky v čele s Martinou Babišovou (Shoky & Morthy: Poslední velká akce, připravovaný thriller Minuta věčnosti) nebo Elizaveta Maximová (Hra, kriminální série Spravedlnost). Herečky se bavily o postavení žen ve filmovém štábu nebo o svých zkušenostech z castingu. Velkými tématy byly také současný český bulvár a prezentace na sociálních sítích.
Režisérská hvězda Viktor Tauš a práce filmového architekta
Sobotní masterclass v stanu ČT vedl Viktor Tauš, jenž se řadí mezi soudobou českou režijní elitu. Přiblížil svůj životní příběh, kde se nebál promluvit o své minulosti. Zmínil se o drogové závislosti a letech, kdy žil na ulici. Mezi bezdomovci potkal předobraz své divadelní hry Amerikánka. Stejnojmenné drama nyní připravuje pro stříbrné plátno. Filmovou práci přiblížil návštěvníkům ukázkami z televizních detektivek Zrádci nebo Vodník. Zavzpomínal na obtížné natáčení komedie Sněženky a machři po 25 letech nebo na autobiografický debut Kanárek.

Promítací sál v kině Hvězda je středobodem festivalu
V neposlední řadě představil své řemeslo filmový architekt a scénograf Jan Vlček. Promluvil o práci na historických filmech Lidice nebo Balada o pilotovi a o zkušenostech s asijskými produkcemi. Také zavzpomínal na komedii Prvok, Šampón, Tečka a Karel, který se na LFŠ promítal první den festivalu. Ožehavým tématem byla práce na filmových pokojíčcích pro herečky v dokumentu o internetových pedofilech V síti. Během debaty se Vlček vyjádřil, že nejtěžším žánrem pro scénografa je filmová pohádka.
Na festivalu se také představilo interaktivní oddělení, zabývající se virtuální realitou. Návštěvníci tudíž mohou zhlédnout virtuální filmy, natáčené na 360stupňové kamery. Tyto filmy jsou technicky velmi složité a umožní divákovi sledovat snímek ve speciálních brýlích, díky nimž vidí vše kolem sebe. Kromě krátkých snímků si tu návštěvníci také mohou zahrát virtuální hry, kde je možné takřka cokoliv včetně neomezeného pohybu ve virtuálním světě.

Vložil: Viktor Horák