Kroměříž se bojí, aby nedopadla jako Praha s lávkou v Troji… Lana na lávce přes Moravu jsou poškozená
08.06.2018
Foto: Město Kroměříž
Popisek: Lana jsou značně zkorodována
Část nosných lan lávky pro pěší přes řeku Moravu je poškozena korozí a je nutné lávku opravit. Vyplývá to ze závěru odborníků z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně (VUT), kteří měli na starost diagnostiku lávky. „Bohužel, lávka není ve stavu, který by umožňoval její otevření, aniž by nebyla ohrožena bezpečnost občanů,“ uvedl starosta Jaroslav Němec.
Lávka je od 15. prosince 2017 zavřená kvůli kontrole, kterou starosta nařídil poté, co se v Praze zřítila lávka postavená podobným způsobem. Podle Ladislava Klusáčka, který vedl tým odborníků VUT, je rozhodující poškození nosných lan korozí na jedné straně lávky, a to důsledkem nekvality při výstavbě. „Má takový rozsah, že není možné lávku spolehlivě provozovat,“ uvedl Klusáček ve zprávě, která byla dnes doručena na radnici. Poškozená jsou i některá lana na druhé straně lávky.
Chystá se oprava, ale…
Podle závěrů týmu VUT lze ale lávku opravit. „Lávka je opravitelná tak, že se oba svazky nosných lan nahradí vnějšími kabely kotvenými do stávajících opěr a současně se provede oprava hydroizolace a pochůzích vrstev pro vyloučení dalšího pokračování zatékání do konstrukce lávky,“ stojí ve zprávě VUT.
Město nyní začne pracovat na přípravě opravy. „Hovořit teď o termínu opětovného otevření lávky nebo o nákladech na opravu je předčasné. Musí se vypracovat projektová dokumentace, vyřídit nezbytná povolení a nějakou dobu potrvá i samotná rekonstrukce. Uzavírka se tak určitě protáhne ještě nejméně o několik měsíců,“ řekl vedoucí radničního odboru služeb Lambert Hanzal.
Lávka byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Přestála také povodně v letech 2006 a 2010, kdy ale také muselo být zábradlí odstraněno.
Květnové otevření lávky pro pěší přes Moravu neslíbilo město, ale média
Někteří obyvatelé Kroměříže vyjadřují například na sociálních sítích nespokojenost s tím, že lávka pro pěší přes řeku Moravu je stále uzavřená. Tvrdí přitom, že město ji slíbilo otevřít již v květnu. „Skutečnost je ale jiná. Nikdo z radnice průběh diagnostiky lávky nekomentoval. Květnové otevření slibovala neseriózně média, která tak v lidech vyvolala nesmyslná očekávání,“ uvedl starosta Jaroslav Němec. Lávku kvůli poškození části nosných lan čeká oprava.

Lávka přes řeku Moravu
Květnové otevření lávky naznačovala reportáž Českého rozhlasu z 8. dubna. V reportáži se mluví i o tom, že město pravděpodobně dostane na lávku garanci bezpečnosti na dva až tři roky. „Žádali jsme odborníky z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně, kteří měli na starost diagnostiku lávky, aby byli během diagnostiky v hodnocení stavu lávky zdrženliví. Naše obavy z průběžných vyjádření se bohužel naplnily. Po dalších vrtech se totiž stav lávky jevil úplně jinak, než jak popisovala první reportáž Českého rozhlasu,“ popsal mluvčí radnice Jan Vondrášek.
ČRo i Kroměřížský deník tvrdily, že se lávka otevře
Český rozhlas následně v reportáži z 13. dubna uvedl, že průzkum lávky odhalil zrezivělá lana a že lávka bude uzavřená ještě několik měsíců. „Po internetu už ale kolovala a svým životem žila první reportáž, která slibovala květnové otevření lávky,“ doplnil Vondrášek. S optimistickým termínem přišel navíc 10. dubna také tištěný Kroměřížský deník, který, aniž uvedl zdroj, napsal, že odborníci v květnu zřejmě doporučí městu lávku otevřít. Kroměřížský deník po upozornění od tiskového mluvčího, že se tato tvrzení nemusí zakládat na pravdě, stáhl alespoň zprávu ze svého webu.
„V žádné z těchto zpráv nebylo vyjádření nikoho z radnice. Během diagnostiky se novináři z řady médií o stav lávky pochopitelně zajímali. Byli odkazováni s tím, že se město vyjádří až poté, co obdrží konečné stanovisko odborníků VUT. Bohužel, dvě média se pustila na pole spekulací a dala veřejnosti falešné naděje,“ konstatoval Vondrášek. Jako první stav lávky zjištěný diagnostikou za město komentoval v květnových INFOnovinách starosta Němec ve zprávě, kde se psalo o korozi lan a o delší uzavírce. Ve stejném duchu pak zněla tisková zpráva z radnice vydaná 31. května.
Občané si stěžují
Lidé si na sociálních sítích také stěžují na to, že diagnostika lávky trvala dlouho. „Nemáme z toho radost, občanům se ještě jednou za nepříjemnosti omlouvám. Některé věci ale nelze urychlit. Samotný průzkum vyžadoval příznivé počasí, v zimních měsících odebírat vzorky nešlo. A laboratorní analýzy také nelze urychlit. Bezpečnost lidí je pro nás tím nejdůležitějším. Výsledky diagnostiky jasně potvrdily, že rozhodnutí uzavřít lávku bylo správné,“ řekl Němec.
Na sociálních sítích se objevují i hlasy, že by bylo rychlejší a levnější lávku zbourat a postavit novou. „Oprava bude stát odhadem několik milionů korun, cena nové lávky by se pohybovala v desítkách milionů korun. Věřím, že příprava projektu, vyřízení nezbytných povolení i samotná rekonstrukce lávky potrvá maximálně několik měsíců. Příprava a stavba nové lávky by si nepochybně vyžádaly mnohem delší dobu,“ uzavřel kroměřížský starosta.
Zdroj: TK
Vložil: Markéta Vančová