Hned tři mosty ve Zlínském kraji jsou v zorném úhlu silničářů. Zjišťovali jsme, jak to vypadá s jejich rekonstrukcí či výstavbou nových. Aktualit je habaděj
29.04.2015
Foto: rszk.cz
Popisek: Práce na silnici, ilustrační foto
V kritickém stavu je most přes přítok Rychlovského potoka před městem Bystřice pod Hostýnem, těžká nákladní vozidla přes něj vůbec nemohou jet. Přestavbu potřebují další dva mosty. Všechny tři jsou aktuálně v plánu prací. Pozor proto na blížící se uzavírky.
Za prvé: U Bystřice pod Hostýnem bude úplně nový most
Silničáři odstraní původní a již nevyhovující most na silnici II/437 z Bystřice pod Hostýnem do Lipníku nad Bečvou a na jeho místě postaví nový mostní objekt v hodnotě necelých čtyř milionů korun. Stavební práce zde budou zahájeny na začátku května 2015.
Stávající most ev. č. 437-021 je kamenný, klenbový o jednom poli. Most převádí silnici II/437 přes vodní tok – pravostranný přítok Rychlovského potoka před městem Bystřice pod Hostýnem. Podle hlavní prohlídky mostu z roku 2013 je stavební stav nosné konstrukce a spodní stavby velmi špatný. Most je hodnocen stupněm 6. Vlivem daného stavebního stavu došlo na základě závěrů hlavní prohlídky mostu k zúžení vozovky na jeden jízdní pruh s průjezdem středem silnice. Stavební stav stávajícího mostu je nevyhovující z hlediska únosnosti a bezpečnosti silničního provozu. Zatížitelnost tohoto mostu činí 13 tun a je menší než normové zatížení. Neumožňuje průjezd těžkých nákladních vozidel.
Nový most bude trubní s přesypávkou, plošně založen na štěrkopískovém loži. Hlavní nosnou konstrukci bude tvořit ocelová flexibilní konstrukce tvaru uzavřené kruhové klenby typu Tubosider. Konstrukce mostu bude mít na vtoku a výtoku monolitická čela ze železobetonu, která budou kopírovat vnitřní otvor. Mostní svršek bude tvořit přesypávka mostu, silniční těleso, vozovka včetně zpevněné a nezpevněné krajnice. Na začátku i na konci úpravy bude nový úsek komunikace šířkově i výškově napojen na stávající vozovku. Celková délka stavební úpravy silnice je 57,85 metru.
Počítejte s úplnou uzavírkou
Smluvní cena za tuto zakázku činí 3,979 milionu korun. Stavba má přislíbeno spolufinancování z prostředků Evropské unie v rámci Regionálního operačního programu Střední Morava. Podle uzavřené smlouvy o dílo budou stavební práce probíhat v termínu od 4. května do 31. července 2015.
Stavební práce na mostě budou probíhat za úplné uzavírky předmětné silnice. Objízdná trasa v délce 9,8 km povede přes obce Žákovice, Vítonice a Mrlínek do Bystřice pod Hostýnem. Dokončovací stavební práce budou probíhat za částečné uzavírky silnice, provoz bude veden jednopruhově po novém mostě a usměrněn dopravním značením.
Za druhé přestavba dalšího mostu: Boršice u Blatnice
Z dalšího mostu, který je nyní ve velmi špatném technickém stavu (stupeň hodnocení 6), se letos stane kvalitní most ve stavu bezvadný (hodnocení 1). Jde o most ev. č. 4956-2 v blízkosti Boršic u Blatnice na Uherskohradišťsku. Rekonstrukce přijde na 4,3 milionu korun.
Stávající opěry a založení zůstane zachováno. Skrze opěry se zřídí mikropiloty, jejichž hlavy se zabetonují do nových úložných prahů. Stávající nábřežní zídky budou opraveny, částečně přezděny, přespárovány a budou na nich provedeny nové římsy. Délka stavební úpravy komunikace včetně mostu bude 50 metrů.
Smluvní cena za tuto zakázku činí 4,344 milionu korun. Stavba má přislíbeno spolufinancování z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Podle uzavřené smlouvy o dílo budou stavební práce probíhat v termínu od 4. května do 31. srpna 2015.
Rovněž úplná uzavírka
Stavební práce na mostě budou prováděny za úplné uzavírky, úsek Hluk – Boršice u Blatnice bude v délce cca 6,8 kilometru neprůjezdný. Doprava bude po dobu výstavby převedena na objízdnou trasu v Hluku po silnici II/495 směr Dolní Němčí, dále II/498 směr Slavkov a I/54 směr Boršice u Blatnice o celkové délce přibližně 12 kilometrů, a to včetně vozidel integrovaného záchranného systému. Pro pěší zřídí zhotovitel na návodní straně mostu provizorní lávku.

Zákres stavby v mapě
Do třetice: Na spadnutí je rekonstrukce mostu v Záříčí
Z důvodu nutnosti zajištění dopravní obslužnosti území (autobusy) bylo nad stávající nosnou konstrukcí do doby přestavby tohoto mostu umístěno mostní provizorium. Předmětem rekonstrukce bude kompletní přestavba stávajícího mostu za obcí Záříčí směrem k obci Troubky. Spodní stavba a nosná konstrukce včetně říms bude provedena ze železobetonu, opěry budou založeny na plošných základech a mikropilotách. Nosná železobetonová deska bude kloubově uložená na podpěrách. Povrchová voda bude z mostu odváděna příčným sklonem a podélným spádem vozovky do nových žlabů, které budou zaústěny do toku. Dno toku bude upraveno dlažbou z kamene. V rámci rekonstrukce mostu bude provedena oprava a rozšíření komunikace před a za mostem v délce 56 metrů a o celkové ploše 285 m2.
Smluvní cena za tuto zakázku činí 4,349 milionu korun. Stavba má přislíbeno spolufinancování z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Podle uzavřené smlouvy o dílo budou stavební práce probíhat v termínu od 4. května do 31. srpna 2015.
Uzavírka ano, ale zřídí se provizorní most
Stavební práce budou prováděny za úplné uzavírky předmětného úseku silnice. Na povodní straně však bude zřízen provizorní most pro převedení silničního provozu.

Zákres stavby v mapě
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš