Správa železnic by se mohla přejmenovat na Správu bourání historických budov. V Holešově na Zlínsku se ale místní postavili na odpor
05.08.2021
Foto: Firma Ptáček Pozemní stavby (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Opravená, vymazlená nádražní budova v Holešově
V roce 2010 prošla 140 let stará nádražní budova v Holešově na Zlínsku důkladnou rekonstrukcí. Opravila se střecha, nahodila se nová omítka, opravily se a modernizovaly byty uvnitř budovy. To byl rok 2010. Na opravu padlo bezmála 20 milionů korun. A o jedenáct let později přišla Správa železnic s výborným nápadem. Budova je předimenzovaná, zbouráme patro a necháme jen přízemí. V tu chvíli se Holešovem rozlilo šokované ticho. O to šokovanější, když vyšlo najevo, že Správa železnic o demolici uvažuje už dva roky a že se v květnu 2021 odhodlala k akci.
„Jako holešovská rodačka jezdím vlakem odmala. Když jsem se dozvěděla, že místo krásného nádraží tady budeme mít jakousi přízemní nevzhlednou budovu, byl to pro mě šok,“ řekla pro iDnes Olga Svátková, která se postavila proti Správě železnic s peticí proti bourání nádraží. A podpisy místních se začaly pod peticí množit jako králíci. Za pár dní se počítaly do stovek.
A odpor nestál jen na občanské iniciativě. Zapojila se i radnice, která, stejně jako místní, v bourání neviděla smysl. „Od počátku jsme byli jasně proti,“ bouchl do stolu starosta města Rudolf Seifert. A doplnil bouchnutí nabídkou. V budově by mohlo být oddělení městské policie. Nebo zázemí pro děti. Případně byty pro lidi.

Tento snímek vytvořila firma, která prováděla rekonstrukci, a pochází z roku 2010. Nádraží ale vypadá stále stejně
Bude se bourat
Ale Správa železnic byla hluchá. Bude se bourat. „Je náročná na údržbu, vytápění a nezapadá nám do stávající koncepce výpravních budov,“ prohlásil náměstek ředitele organizační jednotky pro techniku oblast Olomouc Viktor Vik. Nezapadá do koncepce. To je častý důvod. Žádná na pohled krásná historická budova. Ale skříň, krabice bez jakýchkoliv přesahů do estetiky architektury. Správa železnic má pod svou správou stovky a stovky nádražních budov. Budov často historicky zajímavých a cenných. Jaká je jejich politika? Bourat. Bourat všechno, co není z betonové překližky a do přesného čtverce. Alespoň tak to vypadá, když se podíváme na demolované nádražní budovy po celé republice. Staré nádražní budovy mizí, místo nich se objevují až extrémně nevzhledné šedé či prosklené krabice s jednou či dvěma lavičkami.
Samotné nádraží v Holešově má projít nákladnou rekonstrukcí, modernizací a vyjít vstříc moderní době. Což starosta města vítá, ale zároveň u toho se pozastavuje nad úmyslem ničit nynější budovu nádraží. „Celá stanice dostane nový orientační a informační systém, na nástupištích i z obou stran centrálního přechodu budou umístěny hlasové majáčky pro nevidomé,“ popsal mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Odhadovaná cena je zhruba 355 milionů korun. „Věřím, že všechny tyto úpravy přinesou komfort cestujícím. Nerozumím ale tomu, proč se kvůli nim musí bourat část nádraží,“ řekl pro iDnes Seifert.
Šťastný konec
A opravdu. V tuto chvíli už se měla nádražím v Holešově ozývat bourací kladiva, ale je klid. Budova stojí, neobklíčily ji bourací čety. Proč? Tlak veřejnosti, petice, nesmiřitelný nesouhlas, který nakonec donutil generálního ředitele Správy železnic do Holešova zaskočit. „V Holešově jsem si dnes prošel budovu a jednal se starostou Holešova Seifertem. Přípravy na ubourání objektu jsem zastavil,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda po prohlídce nádražní budovy na svém twitterovém profilu.

V prvním patře nádražní budovy by mohlo podle starosty být pracoviště pro městskou policii, zázemí pro volnočasové centrum či prostory pro řidiče autobusů. „Nově uvažujeme i o turistickém centru s expozicí o Holešově,“ naznačil starosta.
Správa železnic se nakonec uvolila, že patro nádražní budovy poskytne městu pro jejich vlastní účely. To znamená, že budova bude dál stát, ale zároveň i ožije. „Pro nás je důležité, že neztratíme historickou dominantu. Chtěl bych poděkovat místním lidem, že se za nádraží postavili. Je to i jejich úspěch,“ řekl pro iDnes Seifert. Jen je nepochopitelné, že Správa železnic uvažuje stylem – zbourat, osekat na základ a nechat jen to nejnutnější. Neuvažuje ve smyslu – něco s tím vymyslíme – ale ve smyslu – nechce se nám myslet. A tak ztrácíme desítky a desítky budov, které byly pro naši železnici odkazem Rakousko-Uherska, odkazem naší historie. Proč?

Vložil: Kamil Fára