Gynekolog ilegálně vybíral od pacientek peníze. Těhotné „ruinoval“ dokonce víc než ostatní. Kde zůstalo poslání?
17.02.2015
Foto: Archiv PL
Popisek: Těhotná žena, ilustrační foto
Ženský lékař ze Žďáru nad Sázavou nejen zapomněl, k čemu se zavázal v Hippokratově přísaze, ale nic mu neříkají ani dobré mravy a svědomí. Neoprávněně totiž od svých pacientek vybíral dvě stě korun za preventivní prohlídku. Jedna z nich si to nenechala líbit a ohlásila vše Všeobecné zdravotní pojišťovně. Dotyčnému tak pojišťovna zřejmě vypoví smlouvu.
Všeobecná zdravotní pojišťovna se rozhodla pro nekompromisní postup v ojedinělých případech, kdy si lékař nechává od klientů platit i za péči, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění. Pokud bude mít o takovém jednání důkazy, bude VZP nepoctivcům vypovídat smlouvy. Aktuálně se to týká právě gynekologa z okresu Žďár nad Sázavou.
Těhotné se kleply přes kapsu víc
V uvedeném konkrétním případě získala pojišťovna od klientek informace, že gynekolog vybírá v hotovosti platbu 200 korun za preventivní prohlídku. Obdobně postupoval i u těhotných žen, od nichž vyžadoval ještě vyšší částky. Vždy šlo přitom o služby, za které neměly ženy platit nic, protože jsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění.
Klientky si na lékaře písemně stěžovaly a předložily i některé doklady, které jeho nezákonný postup dokazovaly. VZP gynekologa opakovaně upozornila, že postupuje v rozporu se zákonem, poškozuje klientky pojišťovny a zároveň i její dobré jméno.
Gynekolog si nedal říct, tak mu zatnou tipec
Lékař však v protiprávním jednání, které je navíc i v rozporu se smlouvou mezi ním a pojišťovnou, pokračoval. Ředitel brněnské pobočky VZP proto na základě doložených důkazů zahájí právní kroky, vedoucí k ukončení smluvního vztahu s uvedeným gynekologem.
„Všeobecná zdravotní pojišťovna věří, že drtivá většina lékařů je poctivá. Nemůžeme ale vyloučit ojedinělé excesy. V takových případech mohu slíbit, že pojišťovna nebude tolerovat, aby její klienti byli nuceni platit za péči, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění,“ řekl ředitel Zdeněk Kabátek.
Žádejte vždy doklad o platbě
Aby mohla pojišťovna zajistit dodržování práv svých klientů, potřebuje k tomu jejich spolupráci. VZP proto uvítá, pokud jí lidé dají konkrétní a věcné informace, setkají-li se například s neoprávněným požadavkem na platbu za poskytnuté zdravotní služby.
Lidé by rovněž měli vědět, že na každou částku, vybranou v hotovosti, má lékař povinnost vystavit pacientovi pokladní doklad. Z toho musí být patrná nejen výše částky, ale především důvod, proč byla hotovost požadována. Pokud by takový doklad lékař nevydal automaticky, měl by o něj pacient požádat.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš