Zastupitelé jsou dnes často nemístně kriminalizováni, povzdechl si starosta Náměšti nad Oslavou na Třebíčsku
10.05.2015
Foto: Třebíč
Popisek: Náměšť nad Oslavou patří pod okres Třebíč. Na snímku tamní radnice
ROZHOVOR Vladimír Měrka (BPP) je v čele města již šesté volební období. Mandát ale tentokrát uhájil těsně. Jak se to podepsalo na atmosféře na radnici? Hovořili jsme také o proměně komunální politiky za poslední čtvrtstoletí. Proč by uvítal změnu volebního systému do zastupitelstev obcí a za jakých okolností by přivítal posílení prvků přímé demokracie?
V loňských komunálních volbách jste jako lídr kandidátky SNK - Pro město Náměšť n. Osl. obhájil mandát starosty. Co pro vás tento závazek znamená? Čeho byste chtěl v tomto volebním období dosáhnout?
Ano, jde v pravém slova smyslu o závazek. O závazek splnit pokud možno co nejvíc předvolebních předsevzetí. A čeho bych chtěl dosáhnout? Tak jako vždy nalézt potřebné průsečíky snažení všech zástupců volebních stran v zastupitelstvu a docílit toho, abychom našli smysluplná rozhodnutí, která budou akceptovatelná občany našeho města, s podporou co nejvyššího počtu zastupitelů.
Svým zvolením jste začal již šesté volební období, což je obdivuhodné. Neměl jste někdy chuť s politikou praštit?
Ale jo, měl. Nebylo to často, ale stalo se to, hlavně když došlo k nedorozuměním. A pokud jde o politiku – u nás jde především o službu. Politika patří až do větších měst a výše.
V čem se podle vás za tu dobu proměnila politika k lepšímu či horšímu?
Po ustavení obcí po roce 1989 se mi zdálo, že víc táhneme za jeden provaz, a v zastupitelstvu se moc neprojevovaly mnohdy osobní zájmy. Společným cílem bylo nastartovat samostatný a samosprávný život obcí, bez správy a rozhodování z okresních a politických míst. Začali jsme hospodařit s obecním a nikoli státním majetkem. Hledali jsme cesty, jak dělat výběrová řízení, abychom byli v našich investicích co nejefektivnější. Samostatnost obcí byla skloňována ve všech pádech. Teď se mi stále více zdá, že jsme přespříliš sevřeni smyčkou neustále novelizovaných zákonů a ten fofr změn nemá konce. Jako příklad lze uvést třeba zákon o zadávání veřejných zakázek. Já pamatuji jeho nejméně dvacet změn. Také je častá změna politických směrů nejvyšších státních a zákonodárných orgánů, což kontinuálnímu rozvoji jistě nepomáhá.
Kde vidíte aktuálně největší nedostatky politiky na komunální úrovni?
Obecně lze za problém považovat neustálou snahu o kriminalizaci rozhodování zastupitelů. Projevuje se to v komunální úrovni politika tak, že se objevují alibistické přístupy k řešení ožehavých problémů, které by potřebovaly rozhodnutí s vizí a odvahou, a ne polovičatým a líbivým řešením.
Mandát jste však uhájil těsnou většinou. Nevnímáte to jako svou nevýhodu? Plánujete tak proti předchozímu volebnímu období něco změnit, abyste získal větší důvěru nejen v zastupitelstvu, nýbrž i u občanů?
Ano, jako nevýhodu to vnímám. O důvodech nechci spekulovat a ani je nedovedu jasně charakterizovat. Důvěru a podporu lze získat na této pozici jen prací a každodenním nasazením pro obec, město. Volební programy v posledních komunálních volbách se až tak moc nelišily – tedy v těch stěžejních cílech. Je na čem pracovat a společná práce pomáhá vzájemnému pochopení. Snažíme se o daleko šířeji pojímané informování spoluobčanů. Zavedli jsme přímé přenosy ze zasedání zastupitelstva města, požádali jsme volební strany, aby vyslaly své zástupce – třeba ty, kteří neuspěli ve volbách do nově zřízených komisí rady. Jde o krok, z jehož výsledku mám ohromnou radost, protože aktivita, s jakou se komise do práce pustily, je úžasná a členové nejsou jen z řad kandidátů, ale také ze zájmových uskupení a z řad běžných občanů. Před spuštěním jsou nové webové stránky města. Mnoho nepochopení vzniká z absence informací, ukázalo to poslední předvolební období, a s tím musíme samozřejmě něco udělat.
Jak se vám za těchto okolností spolupracuje? Neobáváte se možných rizik?
Spolupráce v zastupitelstvu i mimo něj je na obdobné úrovni jako v minulých letech. S těmi, kteří pracovat chtějí, se mi samozřejmě spolupracuje velmi dobře. Na jednáních se projevují názory, že dobré myšlenky, ať již pocházejí od kohokoliv, je potřeba podpořit. A rizika? Ta jsou vždy a provázejí mě od samotného vstupu do samosprávy našeho města.
Jak jste se nechal slyšet po volbách, „u nás se žádné koaliční dohody nepodepisují. Jsme malé město, vše ponecháváme na vůli jednotlivých zastupitelů.“ Do sedmnáctičlenného zastupitelstva proniklo hned osm stran a hnutí, přičemž tři z nich získaly tři mandáty. Na spolupráci jste se ale nakonec dohodli pouze s KDU-ČSL a sdružením Spolupráce – aktivity. Ostatní strany a hnutí nabídku odmítly. Proč?
Myslím si, že šlo především o jinou představu o složení rady města a o uvolněných radních. A co se týká koaličních dohod? Ty se skutečně u nás nesepisují. Tady jde spíš o přípravu, projednání a po zastupitelském schválení programu rozvoje města o jeho co největší naplnění.
Hodně skloňovaným tématem před volbami byla stavba koupaliště ve městě. Máte již nyní více jasno, zda a kde bude možnost kvalitního koupání?
U koupaliště jsme na samotném začátku, protože jsme v rámci návrhu priorit programu rozvoje města souhlasili s jeho zařazením. Dále bude probíhat diskuse o formě – zda venkovní či kryté, zda přírodní biotop či jiný způsob. Objevují se také hlasy, že v souvislosti s dosažitelností obdobných zařízení v okolí by mohlo jít o velice ztrátový projekt. Takže i ekonomické dopady takového zařízení budou na stole. Jsou města obdobná naší velikosti, která koupaliště či bazény mají, ale nemají třeba zimní stadion, jako je tomu u nás. Utáhnout provoz obou těchto zařízení v jednom místě je velmi náročné.
Lidí, spokojených s fungováním demokracie v Česku, je rekordních 55 procent. Naopak nespokojených je 41 procent Čechů, což je zatím nejnižší údaj. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) z února letošního roku. Co vy na to? A jak jste vy sám spokojen s demokracií v Česku?
Pokud budou zastupitelé obcí rozhodovat i nadále na základě svého nejlepšího vědomí a svědomí svobodně, pokud nebudou nemístně kriminalizováni, pokud bude fungovat svobodná vůle v účasti na samosprávě a budou se na ní podílet stále i nezávislí kandidáti, nemám obavy. Myslím si, že demokracie je u nás na dobré úrovni.
Kde nebo v čem vidíte potenciálně největší ohrožení pro naši demokracii?
Ohrožení vidím v pronikání byznysu a zájmových skupin do demokraticky volených orgánů a ovlivňování z jejich strany.
V České republice je uplatňována především zastupitelská demokracie. V Ústavě ČR je ale zakotvena také přímá demokracie, byť u nás byla v celostátním měřítku uplatněna pouze jednou. Byl byste pro posílení přímé demokracie v Česku, nebo se domníváte, že je současný stav vyhovující? Proč?
Posílení přímé demokracie bych rozhodně podpořil, i když si nemyslím, že by současný systém fungoval nějak zvlášť špatně. Myslím si, že by bylo dobré, aby v zastupitelstvech obcí a měst měli svá místa kandidáti podle získaného absolutního počtu hlasů, a ne až po přepočtech na mandáty pro volební strany, jak je tomu dnes. Nedocházelo by k paradoxům, kdy se na práci v zastupitelstvu podílí zastupitel s několikanásobně nižším počtem hlasů. Ti, kteří dostali od voličů daleko vyšší podporu, se na práci zastupitelstva podílet nemohou, protože jejich volební strana na základě přepočtu nemá dostatek mandátů. Přímá volba starosty je s tímto názorem v přímé souvislosti.
Kateřina Synková
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Lucie Bartoš