I z nejmenších obcí na Vysočině se dostanete do Prahy nejdéle za dvě hodiny. Díky vysokorychlostní trati, o jejíž stavbě se bude jednat koncem května v Třebíči a Náměšti nad Oslavou
31.03.2016
Foto: commservis.com
Popisek: Železniční stanice v německém Kindingu, vpravo podél vlaku vede vysokorychlostní trať
Připravovaná vysokorychlostní trať Praha – Brno bude mít výrazný pozitivní dopad pro rozvoj dopravní obsluhy a veřejné dopravy Kraje Vysočina, a to i pro malé obce.
„Vedle nejrychlejších vlaků, které by mezi Prahou a Brnem zastavily na jihlavské železniční stanici, by tuto trať obsluhovaly regionální spoje mezi stanicemi Humpolec/Pelhřimov – Jihlava – Velké Meziříčí – Velká Bíteš, a to až ve třicetiminutovém taktu,“ popisuje Aleš Kratina, jeden z organizátorů mezinárodní konference právě na téma vysokorychlostní tratě, která se koná 25. až 27. května v Třebíči a Náměšti nad Oslavou.

Tlakotěsná skříň jednotky Siemens ICE 2
Vysokorychlostní trať výrazně pomůže nejmenším obcím
V každé stanici by fungoval multimodální terminál pro přestup mezi různými druhy veřejné dopravy. Ze zastávky Humpolec/Pelhřimov by pokračovaly rychlé vlaky po nové trati na Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou, z Jihlavy po zrekonstruovaných tratích na Jindřichův Hradec, Třebíč a Znojmo, ve Velkém Meziříčí by se přestupovalo na regionální autobusy a ve Velké Bíteši by vedle autobusů navazovala hlavní trať od Žďáru nad Sázavou. Tyto infrastrukturní projekty by umožnily rozvoj zatím neexistujícího integrovaného dopravního systému Vysočiny, aby i z menších obcí bylo možné dostat se autobusy s přestupy na vlakové spoje do Prahy a do Brna v taktu maximálně 120 minut, a to i o víkendech.
Samozřejmostí bude i citlivé zapracování liniové stavby do terénu. V maximální možné míře by měly být využívány objekty pro odhlučnění, protihlukové stěny, zemní valy, pro zakrytí tunely a pro bezproblémový průchod územím pro různé uživatele viadukty, hospodářské přejezdy a migrační přechody pro zvěř,“ popisuje Tomáš Záruba, ředitel Centra pro efektivní dopravu.

Příjezd vlaku ICE 2 do Mnichova
Vysokorychlostní trať zabírá stejné místo jako klasická konvenční dvojkolejná trať a představuje pro území výrazně menší zátěž než stavba dálnice či rychlostní komunikace. Vyloučení úrovňových přejezdů eliminuje riziko střetů se silničními vozidly a chodci.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL