Vysokorychlostní trať přes Vysočinu prý zklidní provoz na D1. Opravdu přesednou lidé z automobilů do vlaku?
11.02.2016
Foto: archiv
Popisek: Územní plán Kraje Vysočina počítá s vysokorychlostní tratí. Kde je to možné, měla by železnice kopírovat dálnici D1
Plánovaná vysokorychlostní trať přes Vysočinu Praha – Brno (RS 1) v blízkosti dálnice D1 pomůže zklidnit provoz na této důležité tepně. Intenzita dopravy mezi Mirošovicemi a centrem Prahy, kde D1 plynule přechází v tzv. severojižní magistrálu, se ve špičkách dotýká hranice kapacity dálnice a způsobuje dopravní zácpy.
Podobná je situace v celém úseku až do Brna, především v době uzavírek a v případě nehod a jiných omezení. Očekávaná jízdní doba se tak může výrazně protáhnout, což je nemilé především pro pravidelně dojíždějící. Nová vysokorychlostní trať by měla kapacitně odpovídat situaci, kdy by se dálnice D1 rozšířila o další čtyři pruhy.
„Pokud se rozhodne o stavbě RS 1, nebude nutné nákladné rozšiřování naší nejstarší dálnice s dalšími negativními dopady na životní prostředí. Vysokorychlostní trať zabere při průchodu územím daleko menší prostor, s výrazně nižší hlukovou zátěží, mnoho úseků budu řešeno v tunelech,“ popisuje Aleš Kratina ze sdružení Regio 2020, které připravuje na květen mezinárodní konferenci v Třebíči a Náměšti nad Oslavou na toto téma.
Vysokorychlostní trať šetří energie a je ekologická
Nezanedbatelná je i otázka energetické efektivity, a tedy i energetické bezpečnosti. Je prokázáno, že jeden cestující ve vysokorychlostní jednotce (vlaku) spotřebuje na trase mezi Prahou a Brnem energii, která ekvivalentně odpovídá spotřebě 0,8 litru paliva i při rychlosti vlaku přes 300 km/h. „Tento druh dopravy je navíc jediným, kde je dokonale řešen způsob, jak dostat velký příkon z elektrárny rovnou na vozidlo,“ upozorňuje Tomáš Záruba, ředitel CEDOP. Veřejná doprava je ekologická, efektivní, pohodlná, a hlavně trvale udržitelná, proto by měl být její rozvoj v zájmu většiny obyvatel ČR.
Cestující přibudou i na navazujících tratích
Moderní přestupní terminály na nové vysokorychlostní trati budou páteří systému veřejné dopravy na Vysočině, což dále pomůže snížit vysoký podíl individuální automobilové dopravy na celkových dopravních výkonech v Kraji Vysočina z dnešních více než 80 procent. Vysokorychlostní páteřní trať přiláká další cestující na navazující tratě, kde se tak objeví kvalitnější soupravy pro cestování a zkrátí se intervaly. Například spojení Moravské Budějovice – Jihlava bude profitovat z vlaků Praha – Znojmo.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL