Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vysokorychlostní trať přes Vysočinu prý zklidní provoz na D1. Opravdu přesednou lidé z automobilů do vlaku?

11.02.2016
Vysokorychlostní trať přes Vysočinu prý zklidní provoz na D1. Opravdu přesednou lidé z automobilů do vlaku?

Foto: archiv

Popisek: Územní plán Kraje Vysočina počítá s vysokorychlostní tratí. Kde je to možné, měla by železnice kopírovat dálnici D1

Plánovaná vysokorychlostní trať přes Vysočinu Praha – Brno (RS 1) v blízkosti dálnice D1 pomůže zklidnit provoz na této důležité tepně. Intenzita dopravy mezi Mirošovicemi a centrem Prahy, kde D1 plynule přechází v tzv. severojižní magistrálu, se ve špičkách dotýká hranice kapacity dálnice a způsobuje dopravní zácpy.

Podobná je situace v celém úseku až do Brna, především v době uzavírek a v případě nehod a jiných omezení. Očekávaná jízdní doba se tak může výrazně protáhnout, což je nemilé především pro pravidelně dojíždějící. Nová vysokorychlostní trať by měla kapacitně odpovídat situaci, kdy by se dálnice D1 rozšířila o další čtyři pruhy.

„Pokud se rozhodne o stavbě RS 1, nebude nutné nákladné rozšiřování naší nejstarší dálnice s dalšími negativními dopady na životní prostředí. Vysokorychlostní trať zabere při průchodu územím daleko menší prostor, s výrazně nižší hlukovou zátěží, mnoho úseků budu řešeno v tunelech,“ popisuje Aleš Kratina ze sdružení Regio 2020, které připravuje na květen mezinárodní konferenci v Třebíči a Náměšti nad Oslavou na toto téma.

Vysokorychlostní trať šetří energie a je ekologická

Nezanedbatelná je i otázka energetické efektivity, a tedy i energetické bezpečnosti. Je prokázáno, že jeden cestující ve vysokorychlostní jednotce (vlaku) spotřebuje na trase mezi Prahou a Brnem energii, která ekvivalentně odpovídá spotřebě 0,8 litru paliva i při rychlosti vlaku přes 300 km/h. „Tento druh dopravy je navíc jediným, kde je dokonale řešen způsob, jak dostat velký příkon z elektrárny rovnou na vozidlo,“ upozorňuje Tomáš Záruba, ředitel CEDOP. Veřejná doprava je ekologická, efektivní, pohodlná, a hlavně trvale udržitelná, proto by měl být její rozvoj v zájmu většiny obyvatel ČR.

Cestující přibudou i na navazujících tratích

Moderní přestupní terminály na nové vysokorychlostní trati budou páteří systému veřejné dopravy na Vysočině, což dále pomůže snížit vysoký podíl individuální automobilové dopravy na celkových dopravních výkonech v Kraji Vysočina z dnešních více než 80 procent. Vysokorychlostní páteřní trať přiláká další cestující na navazující tratě, kde se tak objeví kvalitnější soupravy pro cestování a zkrátí se intervaly. Například spojení Moravské Budějovice – Jihlava bude profitovat z vlaků Praha – Znojmo.

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

Vložil: Redaktor KL