Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Sexista, rasista, pedofil. Stanislav „pivo dobrý, majitel magor“ Bernard rozpoutal bouři na sociálních sítích. Aktivisté všech zemí, polibte si…

24.12.2015
Sexista, rasista, pedofil. Stanislav „pivo dobrý, majitel magor“ Bernard rozpoutal bouři na sociálních sítích. Aktivisté všech zemí, polibte si…

Foto: piaac.cz

Popisek: Známý pivovarník Stanislav Bernard ve své knize Tvrdohlavý muž poodhaluje, jak to chodí v českém pivovarnictví, i zákulisí politické korupce a českého podnikání na cizí účet. Pivovar sídlí na Vysočině, v Humpolci...

Plakát, na němž kolem půllitru tančí kreslená polonahá černošská dívka, jímž pivovar Bernard láká ke koupi dvanáctistupňového černého piva, vzbudil na sociálních sítích rozruch. Má řadu zastánců, mnozí však považují reklamu za sexistickou a rasistickou. Na Facebooku dokonce už vznikla i skupina, která pivovar bojkotuje. Ten si ale za svou reklamou stojí a proti výtkám se důrazně ohrazuje.

„U nás umí ženy tančit nejen kolem plotny. Pánové volenka! Dámy, zadejte se! Naše ČERNÁ DVANÁCTKA čeká třeba právě na Vás!“ Tato slova společně s obrázkem spoře oděné slečny na reklamě rodinného pivovaru Bernard vyvolala na sociálních sítích bouřlivou diskuzi.

 

„Gratuluji, sexistické prasátečko par excellence, navíc s extra porcí rasismu a příchutí pedofilie. Na to se napijme – ale raději vína, po tomhle mě na Bernard přešla na dlouhou dobu chuť,“ dala uživatelka Facebooku Vendula Ha průchod svému znechucení. „Na svých stránkách píšete, že k hodnotám, které vyznáváte, patří spolupráce, odpovědnost a pozitivita. Já v téhle reklamě se silným rasistickým a sexistickým podtextem nevidím ani jedno,“ přidala se Klára Kolářová. 

Český sexismus a rasismus?

„Český sexismus a rasismus a další předsudky v akci, česká kultura a její morálně neomezené limity, hezky česky, škoda, že jste neudělali verzi s polopadlými trenkami, břichem vypouklým z pití piva, možná nějaký buran z vesnice, šikovně zachycený, jak mlátí manželku a děti... To jsou zase stereotypy o ‚pivařích‘, nad kterými bych se ráda zasmála... Hezký den... A pěkné sny, jelikož tohle už dávno není realita, zeptejte se těch, které tu tak primitivně zobrazujete, aniž byste si vlastně uvědomili, jak tím podporujete konzervativní a ne moc uvědomělou část konzumentu vašeho nápoje… Hodně štěstí a do nového roku trochu inteligence a sociálního vcítění pro vaše reklamní oddělení,“ nešetřila pivovar ani uživatelka Facebooku s přezdívkou Akkamiau Kočičí.

Šéfredaktora Britských listů Jana Čulíka zase nadzdvihlo ze židle, že Lidové noviny daly ve svém článku do uvozovek slovo sexistická. Dle jeho názoru je to stejně absurdní jako napsat do uvozovek, že v koncentračním táboře v Osvětimi byli „vyhlazováni židé“, nebo kdyby napsali, že nacismus byl „rasistický“. Jsou někteří Češi, zejména ti v médiích, opravdu úplně mimo? Neuvěřitelná ostuda,“ myslí si.

Na Facebooku už dokonce vznikla i skupina s názvem „Bojkot piva Bernard“, ke které se do dnešního dne připojilo 210 lidí. 

Aktivisté všech zemí, polibte si prdel

Našlo se ale i mnoho těch, kterým se reklama pivovaru Bernard líbí. „Pěkné, moc pěkné... A reklama funguje jen tehdy, vzbuzuje-li emoce... A když čtu předchozí komentáře, tak vám, Stando, musím zatleskat! Přeji všem pěkné svátky a nenasírejte se prosím kvůli maličkostem!“ vzkázal majiteli pivovaru Ivo Zoubek. „Super! Jdu si proto na prodejnu! A určitě si tam dám i tu černou dvanáctku (fuj, to jsem ale prase...),“ zveřejnil Michail Tsvetanov.

Petr Stříbrný si nebral servítky: „Každopádně Bernardu VELKEJ KLOBOUČEK, že se z těch uřvanejch aktivistek nepodělali jako spousta jinejch firem. Zaplať pánbůh Čechy jsou ještě svobodná země, zatím tady tuhle verbež fakujeme a vysmíváme se jim, doufám, že to tak zůstane ještě hodně dlouho. Takže na závěr bych rád vánočně vzkázal: ‚Aktivisté všech zemí, POLIBTE SI PRDEL!!!‘“

Neméně sarkastická byla i Jana Málková. „Tak vám nevím. Celý ten kalendář je hezký a mně osobně i příteli se líbí. Včetně té černé dvanáctky. Ale ono to je i o tom, jestli má někdo něco v hlavě. Je pravdou, že jisté dámy ji mají spíše na to, aby jim v dešti nezatékalo do krku,“ myslí si.

Nad negativními reakcemi lidí kroutí hlavou i mediální analytik a šéfredaktor týdeníku Marketing & Media Filip Rožánek. „Reakce jsou v tomto případě zbytečně vyhrocené. Bernard napodobuje konceptem i výtvarnou stránkou reklamní styl pin-up girls, který byl rozšířený hlavně v první polovině dvacátého století. Pro svou propagaci ho používá od února letošního roku, je to tedy dlouhodobý výtvarný záměr. Motiv černošky použil bez pobouření veřejnosti už v březnu u piva Černá lavina,“ vysvětlil pro Aktuálně.cz.

Dávám mravokárcům rok, maximálně dva

Pivovar nejprve zareagoval na kritiku nadsázkou. „DÁVÁM MRAVOKÁRKYNÍM A MRAVOKÁRCŮM ROK, MAXIMÁLNĚ DVA,“ zveřejnil v diskuzi pod reklamním plakátem. Následně ještě přidal obsáhlé vyjádření, v němž odmítl kritiku, že je reklama rasistická nebo sexistická. Poukázal na to, že se jedná o retro reklamu ve stylu amerických pin-up girls, která je ve světě velmi populární již mnoho desetiletí a využívají ji takové firmy jako například Coca cola, Lucky Strike a podobně. „Věříme, že v tomto komplexním pohledu tuto reklamu pochopíte. Pakliže vás i nadále uráží, je nám to líto a omlouváme se vám,“ vzkazuje Bernard.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Anička Vančová