Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Jihlava: První tramvaj se po letech vrátila domů

27.02.2013
Jihlava: První tramvaj se po letech vrátila domů

Autor: jihlava.idnes.cz

Popisek: ilustrační foto

První vůz městské hromadné dopravy v Jihlavě se po téměř 65 letech vrátil do svého města. Více než stoletý vůz je uložen v bezpečí střeženého městského objektu, kde bude čekat na renovaci.

Od podzimu roku 2012 tramvaj stála v depu v Krnově. „Na přelomu roku probíhalo výběrové řízení na renovaci, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Než se rozhodneme pro další kroky, chceme mít vůz v Jihlavě. Trvá náš záměr uvést první vozidlo MHD v Jihlavě do co nejlepšího stavu,“ uvedl k převozu „tramvajky“ z Krnova do Jihlavy primátor Jaroslav Vymazal.

Příběh stroje vyrobeného ve Štýrském Hradci začal 26. srpna 1909, kdy vyjel po dráze vedoucí z jihlavského Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží. Od roku 1948 asi do roku 1956 tramvaj jezdila v Opavě, až do podzimu 2012 stála, už bez podvozku, na soukromé zahradě ve Slavkově u Opavy, kde sloužila jako seník.

 „Ač je ve špatném technickém stavu, jednoznačnou zásluhu na tom, že dodnes existuje, má její předchozí majitel. Na střeše tramvaje udržoval krytinu, skříň byla v suchu. Zabránil například i tomu, aby překupníci z vozu vybrali dobové smaltované tabulky s pokyny pro cestující a řidiče,“ ocenil tajemník Magistrátu města Jihlavy Lubomír Dohnal. Předchozí majitel aktivitu města Jihlavy v záchraně tramvaje oceňoval. „Pozvali jsme ho na případné slavnostní odhalení opraveného vozu. K našemu velkému zklamání se tohoto okamžiku pán nedočká, několik týdnů po prodeji tramvaje zemřel,“ poznamenal smutnou epizodu příběhu jihlavské tramvaje tajemník Lubomír Dohnal.

Myšlenka navrátit a opravit první vozidlo jihlavské MHD trvá nejméně od devadesátých let, zájem o vůz měly i mimojihlavské spolky historických vozidel. Impulsem pro aktivity vedoucí k návratu tramvaje číslo 1 do Jihlavy byla loni dokončená renovace secesního mostu U Jánů, který byl v roce 1908 vystavěn právě kvůli dráze pro tramvaje. Most tehdy nebývale moderní konstrukce nahradil původní, nepříliš starý ale nevyhovující dřevěný most s nízkou nosností. Na renovovaném mostu je několik desítek metrů kolejnic umístěných právě na upomínku dráhy, která vedla z Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží.

(Zdroj: Jihlava)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace