Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jihlava: První tramvaj se po letech vrátila domů

27.02.2013
Jihlava: První tramvaj se po letech vrátila domů

Autor: jihlava.idnes.cz

Popisek: ilustrační foto

První vůz městské hromadné dopravy v Jihlavě se po téměř 65 letech vrátil do svého města. Více než stoletý vůz je uložen v bezpečí střeženého městského objektu, kde bude čekat na renovaci.

Od podzimu roku 2012 tramvaj stála v depu v Krnově. „Na přelomu roku probíhalo výběrové řízení na renovaci, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Než se rozhodneme pro další kroky, chceme mít vůz v Jihlavě. Trvá náš záměr uvést první vozidlo MHD v Jihlavě do co nejlepšího stavu,“ uvedl k převozu „tramvajky“ z Krnova do Jihlavy primátor Jaroslav Vymazal.

Příběh stroje vyrobeného ve Štýrském Hradci začal 26. srpna 1909, kdy vyjel po dráze vedoucí z jihlavského Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží. Od roku 1948 asi do roku 1956 tramvaj jezdila v Opavě, až do podzimu 2012 stála, už bez podvozku, na soukromé zahradě ve Slavkově u Opavy, kde sloužila jako seník.

 „Ač je ve špatném technickém stavu, jednoznačnou zásluhu na tom, že dodnes existuje, má její předchozí majitel. Na střeše tramvaje udržoval krytinu, skříň byla v suchu. Zabránil například i tomu, aby překupníci z vozu vybrali dobové smaltované tabulky s pokyny pro cestující a řidiče,“ ocenil tajemník Magistrátu města Jihlavy Lubomír Dohnal. Předchozí majitel aktivitu města Jihlavy v záchraně tramvaje oceňoval. „Pozvali jsme ho na případné slavnostní odhalení opraveného vozu. K našemu velkému zklamání se tohoto okamžiku pán nedočká, několik týdnů po prodeji tramvaje zemřel,“ poznamenal smutnou epizodu příběhu jihlavské tramvaje tajemník Lubomír Dohnal.

Myšlenka navrátit a opravit první vozidlo jihlavské MHD trvá nejméně od devadesátých let, zájem o vůz měly i mimojihlavské spolky historických vozidel. Impulsem pro aktivity vedoucí k návratu tramvaje číslo 1 do Jihlavy byla loni dokončená renovace secesního mostu U Jánů, který byl v roce 1908 vystavěn právě kvůli dráze pro tramvaje. Most tehdy nebývale moderní konstrukce nahradil původní, nepříliš starý ale nevyhovující dřevěný most s nízkou nosností. Na renovovaném mostu je několik desítek metrů kolejnic umístěných právě na upomínku dráhy, která vedla z Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží.

(Zdroj: Jihlava)

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace