Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Uhelné sklady v Jihlavě přešly po 15 letech k přepravě komodity po železnici. ČD Cargo přepravilo meziročně až o 50 % více objemu uhlí

23.09.2022
Uhelné sklady v Jihlavě přešly po 15 letech k přepravě komodity po železnici. ČD Cargo přepravilo meziročně až o 50 % více objemu uhlí

Foto: Se svolením ČD Cargo

Popisek: Na Vysočině se vracejí při přepravě uhlí k osvědčeným vlakům.

V souvislosti s vysokými cenami energií v důsledku ruské invaze na Ukrajinu se stále více lidí obrací k tradičním zdrojům energie. Uhlí tak pomalu ale jistě začíná mít cenu zlata. Tato komodita se musí přepravovat do tepláren a elektráren, aby mohla být zajištěna poptávka po teplu a elektřině. Železniční dopravce ČD Cargo, který je dceřinnou společností státní akciové společnosti České dráhy, zajišťuje plynulé dodávky. Z meziročního srovnání přepravy hnědého uhlí vyplývá, že se objem přepravy této komodity zvýšil až o 70 procent.

V rámci meziročního srovnání je z konkrétních čísle zřejmé, že za prvních 8 měsíců roku 2021 převezlo ČD Cargo 4,4 milionu tun, přičemž v letošním roce se za stejné období jedná o objem ve výši 6,6 milionů tun. Objem přepravy se tak zvýšil o 50 procent. Udrobného tříděného uhlí pro maloobchod došlo k meziročnímu nárůstu dokonce o 70 procent - za prvních 8 měsíců roku 2021 bylo přepraveno 150 tisíc tun komodity a v roce 2022 za stejné období 250 tisíc tun. Jedná se tedy o výrazný nárůst objemu přepravy této komodity. 

Navýšení přeprav uhlí, kterého bylo ČD Cargo ve velmi krátkém čase dosáhnout, má zásadní pozitivní vliv na zvýšenou potřebu vyrobit velké množství energie a tepla. Navíc železnice má oproti silniční dopravě tu výhodu, že má větší kapacity a ČD Cargo navíc disponuje největší flotilou vozů pro přepravu uhlí v České republice. Podstatně zvýšenou dodávku uhlí je ČD Cargo schopno odbavovat i přes to, že na některých tratích probíhají výluky, které přepravu komplikují.

Zprovoznili vlečku

„Máme železniční vlečku, objednám uhlí a přivezou mě ho vagónem. Několik let se to nepoužívalo, ale nechali jsme tu vlečku zprovoznit a začali jsme ji používat, abychom měli uhlí pro zákazníky, protože kamiónem to nejezdilo. Kvůli tomu se to dělalo,“ dodal Jan Anděl z Uhelných skladů v Jihlavě, které po 15 letech přešly k převozu paliva po železnici a dodal, že sám preferuje tuto přepravu, protože prostřednictvím vagónů se přepraví více zboží. Uvítal by dle jeho slov ale i více vagónů. První vozy přepravily komoditu letos v srpnu, prozatím se jedná celkem o 5 vozů, což znamená asi 250 tun uhlí. V areálu se vykládá na speciálním mostu, proto do této lokality jezdí výsypné vozy, nikoliv klasické uhláky.  

Na problém s kapacitou železniční sítě nedávno narazil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dle jeho slov je potřeba měnit dopravu tak, aby měla dostatečnou kapacitu. „My narážíme na to, že poptávka je větší, než je nabídka. Například potřebujeme změnit železniční sít tak, aby vznikly opravdu nové trasy, nové tratě v nových koridorech, protože ty současné už nestíhají uspokojit  poptávku po osobní dopravě, a natož po nákladní,“ řekl v OVM.

 

Vložil: Redaktor KL