Uhelné sklady v Jihlavě přešly po 15 letech k přepravě komodity po železnici. ČD Cargo přepravilo meziročně až o 50 % více objemu uhlí
23.09.2022
Foto: Se svolením ČD Cargo
Popisek: Na Vysočině se vracejí při přepravě uhlí k osvědčeným vlakům.
V souvislosti s vysokými cenami energií v důsledku ruské invaze na Ukrajinu se stále více lidí obrací k tradičním zdrojům energie. Uhlí tak pomalu ale jistě začíná mít cenu zlata. Tato komodita se musí přepravovat do tepláren a elektráren, aby mohla být zajištěna poptávka po teplu a elektřině. Železniční dopravce ČD Cargo, který je dceřinnou společností státní akciové společnosti České dráhy, zajišťuje plynulé dodávky. Z meziročního srovnání přepravy hnědého uhlí vyplývá, že se objem přepravy této komodity zvýšil až o 70 procent.
V rámci meziročního srovnání je z konkrétních čísle zřejmé, že za prvních 8 měsíců roku 2021 převezlo ČD Cargo 4,4 milionu tun, přičemž v letošním roce se za stejné období jedná o objem ve výši 6,6 milionů tun. Objem přepravy se tak zvýšil o 50 procent. Udrobného tříděného uhlí pro maloobchod došlo k meziročnímu nárůstu dokonce o 70 procent - za prvních 8 měsíců roku 2021 bylo přepraveno 150 tisíc tun komodity a v roce 2022 za stejné období 250 tisíc tun. Jedná se tedy o výrazný nárůst objemu přepravy této komodity.
Navýšení přeprav uhlí, kterého bylo ČD Cargo ve velmi krátkém čase dosáhnout, má zásadní pozitivní vliv na zvýšenou potřebu vyrobit velké množství energie a tepla. Navíc železnice má oproti silniční dopravě tu výhodu, že má větší kapacity a ČD Cargo navíc disponuje největší flotilou vozů pro přepravu uhlí v České republice. Podstatně zvýšenou dodávku uhlí je ČD Cargo schopno odbavovat i přes to, že na některých tratích probíhají výluky, které přepravu komplikují.
Zprovoznili vlečku
„Máme železniční vlečku, objednám uhlí a přivezou mě ho vagónem. Několik let se to nepoužívalo, ale nechali jsme tu vlečku zprovoznit a začali jsme ji používat, abychom měli uhlí pro zákazníky, protože kamiónem to nejezdilo. Kvůli tomu se to dělalo,“ dodal Jan Anděl z Uhelných skladů v Jihlavě, které po 15 letech přešly k převozu paliva po železnici a dodal, že sám preferuje tuto přepravu, protože prostřednictvím vagónů se přepraví více zboží. Uvítal by dle jeho slov ale i více vagónů. První vozy přepravily komoditu letos v srpnu, prozatím se jedná celkem o 5 vozů, což znamená asi 250 tun uhlí. V areálu se vykládá na speciálním mostu, proto do této lokality jezdí výsypné vozy, nikoliv klasické uhláky.
Na problém s kapacitou železniční sítě nedávno narazil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dle jeho slov je potřeba měnit dopravu tak, aby měla dostatečnou kapacitu. „My narážíme na to, že poptávka je větší, než je nabídka. Například potřebujeme změnit železniční sít tak, aby vznikly opravdu nové trasy, nové tratě v nových koridorech, protože ty současné už nestíhají uspokojit poptávku po osobní dopravě, a natož po nákladní,“ řekl v OVM.

Vložil: Redaktor KL