Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ztracený Kopta a zelená vlna semaforů

18.03.2022
Ztracený Kopta a zelená vlna semaforů

Foto: Sdružení dopravních podniků (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Václav Kopta jako průvodce novým video seriálem. O čem jiném než o hromadné dopravě, jíž je velkým fanouškem. Obzvláště autobusů.

Jihlavský Bus salon byl ve znamení unikátní zelené vlny pro zpožděné trolejbusy a autobusy i záhadného zmizení Václava Kopty ve zdejším podzemí. Co se v podzemí stalo, jaký vztah má známý hudebník a divadelní herec k autobusům, co se naučil a co všechno mu natáčení Bus salonu přineslo, prozradí následující řádky.

 

Bus salon

Sdružení dopravních podniků uvedlo video seriál na Youtube pro milovníky a fanoušky veřejné dopravy ve spolupráci s Václavem Koptou a společností Eventhouse poprvé v loňském roce. Premiéru měl začátkem července a každý týden pak následoval nový díl. Ve svém putování mezi městy v něm Václav Kopta představoval jednotlivé dopravní podniky a jejich moderní vozidla i historické skvosty, odkrýval zajímavá místa, o kterých mnozí neměli často ani tušení a v neposlední řadě si povídal i s řadou zajímavých a nadšených lidí o jejich pracovním a někdy i soukromém životě.

První série byla natáčena na Moravě a ve Slezsku, další díly následně zamířily i do Čech. Všechny epizody můžete stále zhlédnout na YouTube kanálu Sdružení dopravních podniků ZDE.

 

V jihlavském dílu Bus salonu na Koptu čekalo nejprve zaškolení k řízení autobusu a jízda zručnosti. Tím ale jeho dobrodružství neskončilo. Vyzkoušet si mohl i vyproštění autobusu, práci v řídícím centru nebo třeba nezbytnou praxi v myčce. Jak se mu dařilo, se ostatně můžete podívat sami.

Když si pustíte toto video, zjistíte vše o „zelené vlně semaforů“, které zmiňujeme v titulku a jimiž se Jihlava pyšní jako jedno z mála měst republiky. Konec konců, Václav Kopta naléhavě doporučuje zřídit něco takového v dispečinku MHD všech českých měst...

A rozhodně nevynechejte ani část, v níž místní muzikant Jiří Škrdla, který se každodenně stará o to, aby všechny trolejbusy a autobusy zářily novotou, válí na kytaru, foukací harmoniku i své hlasivky.

V Jihlavě najdete i další dopravní vychytávky, třeba unikátní technický systém křižovatek umožňující zpožděným spojům přednostní průjezd na zelenou, nebo výraznou elektrifikaci autobusové sítě –⁠ v budoucnu by zde totiž mělo být až 80% cestujících přepravováno pomocí elektrických drátů. Apropo –⁠ víte kde v Jihlavě najdete levitující tramvaj?

Ztracen v podzemí

Jihlava je po Znojmě i městem s druhou největší sítí historických podzemních chodeb, které se Koptovi na konci zdejšího dílu staly málem osudnými. Jeho „záhadné” zmizení je ale jen narážkou na četné diskuze o zdejších paranormálních jevech, o kterých jejich fanoušci rádi diskutují. Vzhledem k následujícím třem dílům seriálu, v nichž se Václav Kopta symbolicky vrátil do své rodné Prahy, ho ale tentokrát jihlavské podzemí očividně v pořádku propustilo.

Pražské díly, v nichž nás Kopta zavádí i na autobusovou linku 131, na níž si v době covidu sám poprvé vyzkoušel, jaké to je být řidičem autobusu a sám sebe utvrdil, že autobusy a vše kolem nich jsou jeho opravdovou vášní, jsou ale z celé série Bus salonu zároveň i poslední.

 

Václav Kopta za volantem autobusu, stejně jako když v době covidového uměleckého půstu usedl za volant pražského autobusu 131, který jezdí z Dejvické na Hanspaulku. Tam ostatně celý život bydlí a jeho žena na něj vždycky čekala na zastávce, aby mu dala svačinu.

Řidičem autobusu za covidu

Jaké to je, když si člověk odskočí v době covidu z rozjeté hudební a divadelní kariéry k práci řidiče v pražské dopravě, prozradil Kopta Sdružení dopravních podniků: „Řízení autobusu vnímám spíše jako adrenalinovou záležitost než poetickou, asi už zůstanu věčným začátečníkem. K tomu, aby člověk získal tu rozkoš z jízdy, to chce spoustu hodin služeb. Takže mě spíš muzika pomáhala, když jsem jezdil jako brigádník. Bral jsem si s sebou malý reproduktor a pouštěl si klidnou hudbu – Chopina, jazz – abych se zklidnil a tu práci si užíval spíš, než abych se stresoval z toho, že jedu o půl minuty později do zastávky,” vysvětluje Kopta.

Jedny z nejkrásnějších zážitků mu ale dalo i samotné natáčení Bus salonu, při němž se setkal s mnoha opravdovými srdcaři: „V Plzni na mě čekala paní Anna Markvartová v krásném věku 85 let, která jezdila plzeňskými trolejbusy mezi roky 1961 a 2000. Odvozila rovnou několik generací Plzeňáků a lidé ji za ty roky služby poznávají, zastavují ji a děkují jí. Byla plná života, nadšení a vlastních vzpomínek. Neřekla by ani půl slova k tomu, že některé roky se trápila, že ta práce byla dřina. Když jsem ji požádal, jestli by to ještě nezkusila, tak vyhrkla: ‚Proč ne!‘ a už seděla za volantem. Tohle jsou moji hrdinové, moje celebrity s reálným životním příběhem, který stojí za to vyprávět,” nadšeně uzavírá Kopta.

Vložil: Andrea Morkusová