Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Lidem se v Jihlavě žije dobře, ale… mnohem hůř, než tvrdili před pár lety. V pohodě nejsou hlavně ženy. Politici by se měli zamyslet

14.11.2015
Lidem se v Jihlavě žije dobře, ale… mnohem hůř, než tvrdili před pár lety. V pohodě nejsou hlavně ženy. Politici by se měli zamyslet

Foto: Jihlava city

Popisek: Jihlava, ilustrační foto

Město Jihlava se po dvou letech rozhodlo zopakovat dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak se lidem ve městě žije. Spokojeny jsou více než dvě třetiny občanů, i když oproti minulému šetření úroveň spokojenosti poklesla. Dotazníkové šetření ve spolupráci s radnicí a studenty místního gymnázia uspořádala obecně prospěšná společnost CI2, o. p. s.

Vysokoškoláci jsou spokojenější

Kromě spokojenosti průzkum sledoval také aktuální otázky rozvoje města a otázky týkající se mobility obyvatel. Šetření se uskutečnilo i v dalších městech České republiky.

Podle výzkumu jsou obyvatelé města Jihlavy se životem v něm spokojeni. Výsledek je ale o 6,9 procentního bodu horší než v letech 2013 (78,7 %) a 2011 (78,5 %). Spokojenější jsou muži, lidé s vysokoškolským vzděláním, lidé bydlící v okrajových částech města či věková skupina 31 až 40 let. Nejvíce nespokojenou skupinou jsou nezaměstnaní.

Malá možnost účastnit se plánování

Obyvatelé obdobně kladně hodnotí možnost provozovat své koníčky, záliby a využívat veřejné služby. Naopak méně spokojeni jsou s možnostmi účastnit se místního plánování, s čímž koresponduje i podílení se na místním plánovacím procesu. Dále občané vyjadřují nespokojenost s mezilidskými vztahy a možnostmi zaměstnání.

Z hlediska veřejných služeb jsou obyvatelé Jihlavy nejméně spokojeni se sociálními službami, cení si středních a základních škol. V otázce kvality veřejných služeb obsadily čelní místa knihovna, divadlo a kino. Při vnímání kvality prostředí respondenti nejvíce oceňovali odvoz odpadů a nízkou hlukovou zátěž v noci. Kvalita údržby komunikací a čistota veřejných prostor nebyly hodnoceny pozitivně.

Nezaměstnanost netěší, nic nového pod sluncem

Z hlediska dostupnosti jsou nejlépe hodnoceny lékařské služby, policie a veřejná doprava. Obyvatelé jsou nespokojeni s mírou nezaměstnanosti a hospodařením s majetkem města.

Výsledky v oblasti mobility a místní přepravy cestujících v Jihlavě jsou pozitivní. Podíl cest automobilem (29 %) kopíruje předchozí šetření z roku 2013 (27,1 %). Oproti předchozímu průzkumu vzrostl podíl cest uskutečněných pěšky (34,8 %). Výsledky ostatních způsobů cest jsou obdobné jako při předešlém šetření. Lze tedy říci, že sedm cest z deseti je uskutečněno udržitelným způsobem. S výše uvedeným nekoresponduje podíl cest automobilem, ve kterém jede pouze řidič – ten výrazně vzrostl z 39 % na 72,4 %. Naopak pozitivní je trend zkracující se vzdálenosti průměrné cesty (5,8 km), která je nejnižší za sledovaná období. 


Kompletní výsledky šetření naleznete zde: Spokojenost obyvatel s místním společenstvím a mobilita a místní přeprava obyvatel města Jihlavy 2015. Výsledky jsou k dispozici také na webových stránkách zpracovatele šetření CI2, o. p. s., kde je možné je porovnat s výsledky jiných měst: http://indikatory.ci2.co.cz.

CI2, o. p. s., je česká nezávislá nezisková organizace, která se zabývá odbornými aktivitami pro udržitelný rozvoj, zejména v tématech ochrany klimatu a podpory kvality života ve městech, obcích a regionech. V oblasti ochrany klimatu se jedná zejména o aktivity systematicky podporující klimaticky odpovědné podnikání v ČR. Dále se CI2, o. p. s., podílí na projektech zaměřených na plánování a přípravu adaptačních opatření na dopady změny klimatu v českých a moravských městech.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš