Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Šmejdi na Vysočině nechtěli pustit redaktorku. Jsou jako saň: Když jim ušmiknete jednu hlavu, naroste další. Kde teď řádí?

26.01.2015
Šmejdi na Vysočině nechtěli pustit redaktorku. Jsou jako saň: Když jim ušmiknete jednu hlavu, naroste další. Kde teď řádí?

Foto: Hans Štembera

Popisek: Obětí „šmejdů" jsou nejčastěji senioři

Fíglů pochybných obchodníků přibývá. Novinkou jsou nabídky nevýhodných smluv na kominické služby či nevyžádané balíky. Situace se příliš nezlepšila ani po úspěšném dokumentárním filmu Šmejdi, který na tento problém upozornil.

„Jsou jako saň. Když jí ušminete jednu hlavu, naroste hned druhá. Jsou velmi mazaní v podvodech. Jeden trik už je známý, tak udělají jiný,“ vysvětlila redakci Gerda Mazalová, předsedkyně Sdružení na ochranu spotřebitelů.

Bábinku vyděsila výhrůžka

„Přiběhla k nám bábinka Staňková a málem se slzami v očích se ptala: Byli u vás taky, nebo ne?“ V ruce držela nějaké lejstro – koukám na to a nestačím se divit: „Dle nařízení vlády č.91/2010 Sb. o podmínkách požární bezpečnosti… proběhla dnes v jednotlivých domácnostech vaší obce kontrola a čištění komínů… Vzhledem k vaší nepřítomnosti nebylo možné… můžete si domluvit náhradní termín na uvedeném telefonním čísle…“ a dole v zápatí ještě výhrůžka: „Upozorňujeme vás, že v případě zanedbání kontroly a čištění… porušení zákona 86/2002 a zákona 246/2001… sankce až do výše 25 000 Kč za jeden komínový průduch…,“ píše v Jihlavských listech Tomáš Ďásek.

A dalo mu hodně práce, aby vysvětlil vystrašené seniorce, že jí žádná pokuta nehrozí, že jde o pouhou reklamu. „Doufejme, že se mi to nakonec povedlo. Jenomže každý nemá po ruce někoho, kdo by mu poradil. Věřím, že na uvedeném telefonním čísle to v ten den zvonilo jako o život. Prostě skvělý marketingový tah – pohrozit jakoby úředně nebohým důvěřivým důchodcům a zároveň promptně nabídnout řešení: Babi, jste v pěkným průseru – ale máte štěstí, že jdu kolem. Sice je už pět minut po dvanácté, ale za tisícovku to snad ještě nějak spravíme,“ pokračoval.

Nevýhodné kominické smlouvy
Právě na důvěřivé seniory se zaměřují pochybní obchodníci, pro které se vžilo označení šmejdi. Tento výraz označující prodejce předraženého zboží či služeb u nás zdomácněl díky stejnojmennému dokumentu Sylvie Dymákové. Svůj rejstřík rozšířili z předváděček na podomní prodej. Nově se objevují i mezi kominíky. Upozorňuje na ně Gerda Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace. „Je to jedna z novinek podvodníků. Některé firmy prostřednictvím podomního prodeje nabízejí smlouvy o dlouhodobém poskytování kominických služeb,“ prozradila redakci.

Tyto smlouvy jsou to podle ní značně nevýhodné. „Za všechno jsou tisícové pokuty, jsou na dobu neúměrně dlouhou pět let. A pokud ji pak tři měsíce před jejím vypršením nevypovíte – kdo si to má pamatovat – tak se automaticky prodlužuje. Když oni něco nesplní, nic se nestane, a nakonec ani nezodpovídají za to, co slíbili. Navíc to často nejsou ani kominíci, chodí různí zprostředkovatelé,“ sdělila.

Předčasné vypovězení smlouvy je pokutováno tisícikorunou. Poplatek za kominické služby je stanoven ročním paušálem. Poplatek je fakturován předem a firma je oprávněna si ho ponechat, i když k poskytnutí žádných služeb z její strany nedojde.

Kominičtí šmejdi podle zjištění Asociace dezinformují spotřebitele tím, že tvrdí, že kominík, který k nim chodil doposud, zkrachoval. „Nebo že s ním spolupracují či že jednají z pověření obce,“ doplnila. „Chodí i tam, kde je podomní prodej zakázán. Ale pokud je lidé pustí dobrovolně do domu, je smlouva platná,“ prozradila Mazalová. „Pokud už spotřebitel takovou smlouvu uzavřel, zákon mu dává právo do 14 dní od uzavření od ní odstoupit. O tom by měl být spotřebitel informován. Když se tak nestane, prodlužuje se podle nového občanského zákoníku lhůta k odstoupení od smlouvy až na jeden rok v závislosti na okolnostech,“ objasnila předsedkyně SOS.

Co viděla redaktorka na Vysočině

Podobných fíglů podle ní přibývá. „Nejlepší je vůbec je nepouštět do domu a pohrozit jim zavoláním policie. Nebo ji zavolat,“ poradila. Pochybní obchodníci často chodí najisto, na vytipovaná místa. „Dnes už se s adresami kšeftuje, firmy si je vzájemně prodávají,“ potvrdila redakci Mazalová. „Pak je telefonicky pozvou na předváděčku. Na jednu takovou akci na Vysočině se chtěla dostat mladá redaktorka, ale nepustili ji tam. Že to prý není pro mladé. Pak viděla, jak doprovázeli jedny manžele do banky, aby si půjčili. Prostě šílené,“ rozhořčila se Gerda Mazalová.

Jiného redaktora Deníku Jiřího Sejkoru napadl podomní prodejce nejdřív verbálně, a potom i fyzicky v Pardubicích. V tomto městě zakázali podomní prodej v roce 2013. Dva slušně oblečené mladé muže, nabízející údajně výhodné změny energií, kteří zvonili u domovních dveří, upozornil na vyhlášku města, která toto zakazuje. „Co máš za problém. Co se do toho sereš? My tu nic neprodáváme,“ tvrdil mu prodejce Lukáš Demeter.

Poslechni, jinak tě podříznu!
K odchodu se neměli, a tak redaktor zavolal hlídku městské policie. Ještě než přijela, začali mu prodejci nadávat a vyhrožovat násilím. Ten si vzal telefon a začal si je nahrávat v domnění, že od své agresivity upustí. Stal se však opak. „Ti ji nakouřím, říkám... Pusť ten telefon, jestli nechceš, abych tě dneska večer podříznul,“ stupňoval výhrůžky Demeter. Pak dokonce redaktora udeřil pěstí. Krátce nato naštěstí dorazila městská policie. „Že celá věc dospěla až k fyzickému napadení, není překvapivé. Tito prodejci jsou zvyklí jednat z pozice síly a dominance, což platí zejména na slabé seniory. Pokud jejich triky nezaberou, mohou se uchýlit i k násilí. To o této takzvané živnosti vypovídá mnohé,“ uvedla novinářům preventistka pardubické městské policie Blanka Holešovská.

Dalším novým trikem je nevyžádaný balík. „Firma, u které jsem si nic neobjednala, mi zaslala nevyžádaný balíček za 99 korun poštou. Byla jsem tím zaskočená. Obvolávala jsem celou rodinu, jestli někdo něco neobjednal na moji adresu,“ popsala pro změnu v Týdeníku Domažlicka třiašedesátiletá paní Dana z Domažlic. „Zarazilo mě, že firma měla nejen moji adresu, ale i číslo mého mobilu, na který chodily esemesky o pohybu zásilky,“ doplnila.

Po zmiňovaném dokumentu Šmejdi se o problému začalo hodně mluvit. Podle Gerdy Mazalové se však situace příliš nezlepšila. „Jsou jako saň. Když jí ušmiknete jednu hlavu, naroste hned druhá. Jsou velmi mazaní v těch podvodech. Jeden trik už je známý, tak udělají jiný,“ vysvětlila redakci. Po změně zákona na ochranu spotřebitele musí podobné akce hlásit deset dní dopředu. „Vyřešili to tak, že nahlásili deset akcí, které se nekonaly. A pak udělali jednu nenahlášenou, kam inspektoři nedorazili. Třeba v Brně ohlásili akci u hotelu Slovan v 9 hodin ráno. Když tam inspektoři přišli, nikdo tam nebyl. Takže odjeli jinam. Akce se pak konala od tří odpoledne, už bez inspektorů,“ objasnila Mazalová.

Oldřich Szaban

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Lucie Bartoš