Tvrdí chlapi, kteří odvádějí dobrou práci. Silničáři už chystají techniku na sníh a pod novým logem počítají oběti koronaviru
23.11.2020
Foto: Facebook (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Silničáři nejen na Vysočině jsou na ´ladovskou´ zimu, plnou sněhu, již připraveni
Vtipy o tom, že silničáři jsou uprostřed ledna nemile překvapení, že padá sníh, jsou jen takovým pošťuchováním smějících se bestií. Ve skutečnosti lidé hledí na silničáře s uznáním. Krajská správa a údržba silnic na Vysočině si nechala udělat průzkum, z kterého jednoznačně vyšlo, že silničáře lidé vnímají jako tvrdé chlapy, kteří pracují v obtížných podmínkách a odvádějí dobrou práci. Došlo také na nové logo a na to, jak se silničáři před příchodem sněhu porvali s koronavirem.
„To je potvrzení mého dlouhodobého stanoviska, že cestářskou práci nedělají sypače a bagry, ale lidé. Už od počátku je mým největším přáním, aby mí kolegové postupně začali posilovat svoje sebevědomí a stavovskou hrdost. Když se totiž ohlédnu na jejich výsledky, nemáme se rozhodně za co stydět, naopak. A jsem rád, že to naši zákazníci potvrdili v takto masivním měřítku," uvedl ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny (KSÚSV) Radovan Necid k průzkumu, který odhalil, že lidé si silničářů váží.

Za volantem prohrnovače nemůže sedět amatér
Dokud se člověk bojí, je to dobré
A jaké to je, když člověk usedne za ohromný stoj s radlicí? „Někdy je to horší, jindy je zima lepší. Nejhorší je, když napadne na holou silnici mrznoucí déšť. Tak, jak se to stalo 7. prosince loňského roku,“ řekl pro Deník Ladislav Rasocha. Silnice se ten den ráno změnily v kluziště, kde by se dalo sehrát další vítězné Nagano. „Šel z toho strach. A jestli někdo řekne, že strach nemá, tak lže. Ale dokud se člověk bojí, je to dobré. Jakmile ho strach opustí, tak se vždycky něco stane,“ podotkl silničář.
Každý by si někdy měl zkusit, jaké to je za vozem prohrnovače. Jaké jsou to nervy, když můžete kdykoliv někomu nabrat radlicí auto. „Když jedete s radlicí, přesahuje vám vpravo nějakých sedmdesát centimetrů. Když pak míjíte stojící auto, hlavně náklaďák, musíte s tím počítat. Občas se někde bojím, že to neprojedu. Zvláště tam, kde je úzká silnice, a navíc zasypaná sněhem. To pak nevíte, kde je krajnice. Nebo jestli tam není třeba nějaký pařez,“ popsal Ladislav Rasocha a radil, jak se chovat v zimně při parkování. Je prý dobré rozsvítit parkovací světla, aby auto řidič prohrnovače vůbec viděl.

V Třebíči v rámci výuky studenti Střední průmyslové školy staví náklaďáky, které pak dostanou silničáři
Podle meteorolgických odhadů by letošní zima mohla být krušná. Začneme nejspíš potkávat nejen spoustu sněhuláků, ale také prohrnovačů a sypačů, kteří se budou snažit udržovat silnice sjízdné. Ale někdy, když je sněhu moc, je to i tak obtížné. „Někdy objíždíme stejnou trasu několikrát za noc. Prohrnu a posypu silnici, a za hodinu to vypadá, jako bych tam nikdy nebyl. Nejhorší je, když sněží a k tomu fouká. A to hlavně v otevřené krajině. Někdy musíme dokonce jezdit ve dvou, v páru,“ řekl Deníku Ladislav Rasocha.
S novým logem i novým elánem
Krajští silničáři vstupují do zimní sezóny mimo jiné i s mírně pozměněným logem. Jeho nová podoba je výsledkem prací studentů krajské Střední uměleckoprůmyslové školy v Heleníně, které pak prošly testováním přímo na uživatelích - řidičích na Vysočině a dopracováním do finální podoby profesionálním studiem.
„Nechtěli jsme žádnou revoluci, ale bylo nám líto, že studentské práce, které vznikly ještě za mého předchůdce, nebyly nikdy uvedeny do praxe. Zároveň se nám všem líbilo, že některé z těchto prací umožňují lepší vizuální propojení s naším zřizovatelem, tedy Krajem Vysočina a bylo by škoda této příležitosti nevyužít,“ řekl Radovan Necid.

Nové logo, které vizuálně souvisí s logem Kraje Vysočina
Silničáři také chtěli najít směr, jak o své práci lépe informovat veřejnost, a proto už na začátku roku zadali uživatelský průzkum, který by měl pojmenovat slabá i silná místa jejich prezentace a zjistit, jak veřejnost krajské silničáře vnímá. Využili proto příležitosti a nechali studentské práce posoudit samotné řidiče z Vysočiny. „Ukázalo se, že to byl dobrý nápad - z průzkumu nejen vyplynula řada doporučení pro naši budoucí práci, ale i velmi konkrétní nápady, jak naložit s naším logem do budoucna,“ pochvaluje si ředitel s tím, že kvůli jarním vládním omezením nakonec vše trvalo celé léto.
Nové cestářské logo neznamená pro organizaci žádné náklady navíc. „V elektronických dokumentech je změníme hned, v tištěných materiálech postupně a třeba označení vozidel vždy tehdy, když budeme nakupovat nové,“ uzavřel Radovan Necid.

V zimě využívá KSÚSV i výpomoc externí techniky
A jak dopadl mezi silničáři boj s koronavirem?
Nadmíru dobře. Ve všech krajích se zatím nakazilo nebo skončilo v karanténě 160 silničářů. „Zatím jsou to jednotlivé případy. Převážně jde o techniky, dělníků je nakažených minimum,“ uvedl pro ČTK Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby Pardubického kraje. A když bude zle, a epidemie se na stavu silničářů projeví? „Když bude potřeba, využijeme 72 takzvaných radličkářů,“ uvedl pro ČTK Miroslav Doležal, generální ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. „Ti vlastní traktor a s pomocí radlice budou udržovat komunikace ve svém okolí,“ dodal Doležal. „Případně bychom povolali i nějaké bývalé zaměstnance nebo řidiče ze stavebních firem,“ dodal Radovan Necid. Takže o průjezdnost silnic a cest se bát nemusíme. Silničáři jsou připravení. A mají v zásobě zálohy pro případ nouze.
Vložil: Kamil Fára