Mám hrozný strach, že chytnu ten koronavirus. Nikam nechodím. Lidé začínají být v krizi, lékaři na Vysočině pomáhají on-line zdarma
18.04.2020
Foto: Ilustrační foto Pixabay
Popisek: V době pandemie koronaviru mají lidé prostě strach. Navíc nemohou moc vycházet, což způsobilo, že ´ve fóru´ jsou náhle služby, které třeba fungují již léta, ale díky tomu, že jsou on-line, hodí se nyní dvojnásob.
ROZHOVOR Karanténní opatření, všude zákazy, zavřené obchody, lidé pozavíraní doma a kolem se šíří neviditelný virus, který zabíjí. Jako z hloupého amerického filmu… nebo jako z reality, kterou tu žijeme všichni spolu. Ne všichni z nás to zvládají v klidu a s nohama na stole. A i v tomto období musíme za povinnostmi ven. K lékaři, do lékárny, pro jídlo do obchodu. V mnohém se snaží kraj Vysočina přijít svým obyvatelům naproti a zmenšit tak riziko nákazy.
Všichni obyvatelé kraje Vysočina, kteří potřebují informace, související s jejich zdravotním stavem, se mohou poradit on-line s lékaři poradny uLékaře.cz. Přesněji řečeno, službu může využít každý občan ČR, ale jen obyvatelé kraje Vysočina a klienti OZP ji mají zdrama... Co služba nabízí? Na webu můžete zadat dotaz stran svého zdravotního stavu, přiložit můžete fotografie, lékařské zprávy. Do šesti hodin vám odpoví lékař poradny. Pokud se dotaz bude týkat specialisty, například ortopeda, dermatologa a tak podobně, zaručuje služba odpověď do 48 hodin. K dispozici je poradně a dotazujícím na 300 lékařů.
Martin Pospíšil: U 45 % pacientů stačí on-line poradna
Vyzpovídali jsme výkonného ředitele celé služby Martina Pospíšila. Ten nám, mimo jiné, prozradil, že vyšetření u lékaře potřebuje 55 % dotazujících, těm ostatním stačí poradna přes internet, kde mohou svůj problém zkonzultovat s odborníkem, a nemusí tím pádem do ordinace lékaře.
Uplynulo již 14 dní od spuštění, jaké jsou zkušenosti? Kolik lidí již službu využilo? Co nejvíce řešili, koronavirus?
Poradnu lidé na Vysočině využívají stejným způsobem, jako naši hlavní poradnu pro celé Česko. Celkově se jedná o nižší stovky dotazů. Nejčastěji lidé potřebují pomoci v oblastech infekčního lékařství, plicního lékařství, ORL, vnitřního lékařství, dermatologie, ortopedie.
250 praktických lékařů - stále je jich tolik? A jak jste je nabírali? Hlásili se sami? Hovoříte s těmi lékaři, máte zpětnou vazbu?
Dlouhodobě s uLékaře.cz spolupracuje více než 300 lékařů (70 praktických lékařů a 250 specialistů). Někteří z nich jsou zapojeni už od samotného vzniku projektu před 13 lety. Zájem o spolupráci často vychází od samotných lékařů a specialistů, pro které je tato forma péče o pacienty zajímavá a nabízí jim další profesní rozvoj. Vedle toho se sesterská společnost proLékaře.cz věnuje vzdělávání lékařů, do kterého je aktivně zapojeno na 35 tisíc lékařů. V rámci rozvoje služeb také koncepčně oslovujeme specialisty oborů, které jsou zapotřebí - například minulý týden jsme takto spustili pediatrickou poradnu, zaměřenou na péči o nejmenší.
Zpětnou vazbu, respektive kontrolu kvality řídíme skrze interní systém a vyhodnocujeme jak úroveň odbornosti, tak kvalitu komunikace s pacientem. Díky úzké spolupráci s lékaři a už zmíněnému systému vzdělávání dokážeme zajistit vysokou kvalitu online konzultací. To ještě zpětně sledujeme z přímého hodnocení samotných pacientů, kteří odpovědi lékařů mají možnost ohodnotit také.
Kolik procent lidí muselo nakonec na vyšetření a kolik se podařilo vyřešit on-line?
Na samotné konzultace navazuje možnost přímého objednání ke konkrétnímu lékaři (včetně specialistů). Vždy se orientujeme podle možností pacienta - odkud je, jaké má možnosti dopravy… Z tohoto porovnání vidíme, že 55 % lidí jsme dále doporučili k návštěvě lékaře, pro 45 % lidí stačila on-line konzultace.
Neuvažovali jste i o jiných způsobech elektronické komunikace, třeba skype, kdy by pacient mohl lékaři i svůj problém ´ukázat´?
V tuto chvíli nám člověk může v rámci poradny svůj problém ´ukázat´ pomocí přiloženého videa či obrázku, v případě konzultace druhého názoru lékaře pak také může přiložit lékařskou zprávu atp. To vše pomůže lékaři s co nejpřesnější odpovědí. Součástí toho jsou i video konzultace s lékařem, které připravujeme.
Považujete projekt za úspěšný?
uLékaře.cz se za 13 let své existence vyvinula z malého projektu několika telemedicínských nadšenců. Dnes jde o rostoucí společnost, kde měsíčně lékaři konzultují na 3000 dotazů. Z toho je patrné, že poptávka po službě, která lidem pomůže s navigací zdravotním systémem k co nejefektivnějšímu řešení problému, je velká. Samozřejmě, protože pracujeme s citlivými informacemi, musíme dbát na bezpečnost a v průběhu času si získat důvěru nejen pacientů, ale také lékařské komunity. Výsledky, které máme za sebou, ukazují, že se nám to daří.
Kolik vlastně stojí? A kdo ho platí, kraj?
Pro obyvatele Vysočiny je celé služba díky spolupráci s krajem bezplatná.
|
Nás mnogo
Tísňových a krizových linek působí v České republice desítky. Ta z Vysočiny je určená přímo pro krajany, protože může doporučit návštěvu konkrétního specialisty. Linky, které působí pro celou republiku včetně Vysočiny, samozřejmě mají samy o sobě velký tematický rozptyl. V drtivé většině se ovšem jedná o čistě poradní služby, které nenabídnou konkrétního lékaře nebo postup.
Pomocí mobilní aplikace projektu uLékaře.cz se lidé mohou na odborníky obrátit s jakýmikoliv zdravotními problémy včetně těch psychických. Lékaři a specialisté doporučí nejvhodnější léčbu, poradí, které léky lze či nelze kombinovat, nebo srozumitelně vysvětlí lékařské zprávy a výsledky laboratorních testů. Lidé v poradně také mohou získat druhý názor na postup, doporučený jejich lékařem, nebo se ujistit, že se léčí správně.
„Pokud se necítíte dobře v mezilidských vztazích, máte obavy z aktuální situace nebo máte strach o své blízké, je dobré své obavy vyslovit a svěřit se svým trápením druhým. Někteří lidé nemají v této těžké době nikoho ve své blízkosti, s kým by si promluvili, nebo se blízkým nechtějí svěřovat. V těchto případech je vhodné zavolat na linku důvěry,“ představuje poslání linek důvěry ředitelka Modré linky Hana Regnerová. „Na krizovou linku je vhodné obrátit se i v případě, že se cítíte osamělí, propadáte se do depresivních stavů, pociťujete úzkosti z budoucnosti nebo máte strach, že přijdete o práci a budete v existenciální tísni,“ dodala Regnerová.
Dobrý den, Modrá linko
A jaké dotazy můžete klást lidem u Modré linky? Jakékoliv. Ale tady je pro příklad jeden, který přišel nedávno: „Dobrý den, Modrá linko, no on ten den teda moc dobrý není, asi pro nikoho. Jsem v invalidním důchodu, jsem vlastně jen doma, ale stejně mám hrozný strach, že chytnu ten koronavirus. Já nikam nechodím, s dcerou si telefonujeme, ale i tak mám strach, někdy mě to úplně přemůže, až mám pocit, že omdlím. Taky mám strach, že mi dojdou léky a já budu muset pro ně dojít. Jak mám tuhle hrůzu zvládnout? Máte pro mě nějakou radu?“
Na snímku je Barbora Korandová - primářka virtuální kliniky uLékaře.cz
Je to pro každého, ale…
Nejlepší soupis linek důvěry a pomoci nabízí web sdružení ČAPLD, tedy České asociace pracovníků linek důvěry. Tam najde každý tu svou, které se může svěřit se svými problémy. Linky důvěry jsou anonymní, lidem na druhém konci telefonu se neukáže vaše číslo, pravidlem je, že se na lince důvěry nemusíte představovat (pokud se samozřejmě nejedná o specializovanou linku, kde, například u Vysočiny, chcete sdílet své lékařské zprávy, tam je ovšem ochrana osobních dat přísně chráněná). Je ovšem třeba vycházet ze seznamu linek důvěry u ČAPLD, kde jsou jen ověřené a prověřené linky, které zaručují nejen odbornost a citlivost, ale také ochranu před případným zneužitím.
Vložil: Kamil Fára