Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Feministky nás zavřou do trezoru. Pivovarník ´má koule´. Zase zlobí; genderdámy vytočil do ruda. Aféra si už žije vlastním životem a baví internet

15.06.2017
Feministky nás zavřou do trezoru. Pivovarník ´má koule´. Zase zlobí; genderdámy vytočil do ruda. Aféra si už žije vlastním životem a baví internet

Autor: Facebook

Popisek: Reklamní feminist edition pivovaru Bernard

„Francine, nedělej to, nebo nás feministky zavřou do trezoru.“ Majitel Rodinného pivovaru Bernard roztočil další taškařici kvůli reklamní kampani. Feministky se urážejí a žádají nápravu, veřejnost se na sociálních sítích baví, Svobodné tleskají a Stanislav Bernard se spokojeně směje z billboardů na pivo, které „má koule.“

„Naše černá dvanáctka čeká třeba právě na Vás!“ Pozornosti většiny jistě neunikla reklamní kampaň pivovaru Bernard v roce 2015, kvůli které se zdvihla vlna nevole, podnik byl obviňován z rasismu a sexismu a vznikly také skupiny snažící se ho silně bojkotovat. „Rozhodně se nejedná o rasistickou nebo sexistickou reklamu a už vůbec nijak nesouvisí se současnou velmi tragickou situací ve světě,“ znělo vyjádření pivovaru. „Rošťák“ Stanislav Bernard se zřejmě pro tento rok drží hesla „Co tě nezabije, to tě posílí“ a začal propagovat své „polotmavé dvanáctky“ v reklamní edici „feminist edition“. A nebyli bychom v Čechách, kdyby se nezačala strhávat další šarvátka na bitevním poli zvaném gender.

Udělal jste si legraci, ale zároveň jste ponížil ženy

Obrázky, na kterých je zobrazeno mladé ženské tělo v pózách lahodících mužskému oku, avšak s obličejem majitele humpoleckého podniku, se drží reklamní koncepce pivovaru s motivem tzv. pin-up girls, tedy pózujících modelek propagujících produkt, a rozlítily spolek Stínová rada pro reklamu.

Rada, která podle svého webu „bojuje proti sexismu a genderově nekorektní reklamě,“ a chce „kultivovat veřejný prostor, v němž se všichni pohybujeme každý den“, zveřejnila pro Stanislava Bernarda otevřený dopis. „Udělal jste si legraci, ale zároveň jste ponížil ženy. Přes zřejmě dobrý úmysl zůstává nová verze kampaně sexistická a uráží řadu lidí,“ píše se v něm. Spolku aktivních občanů a občanek vadí reklamy, „které navazují na online kampaň z předešlých let, vůči kterým se zvedla vlna kritiky ze strany široké veřejnosti z důvodu jejich sexistického (a v některých případech i rasistického) obsahu.“

Rada sice ocenila, že Stanislav Bernard v reakci na předešlou kritiku své kampaně změnil přístup, ale jakým způsobem tak učinil, je věc jiná. „Oceňujeme, že jste přistoupil na to, aby Váš obličej byl zobrazen na billboardech. Ovšem tím, že hlava žen byla vyměněna za Vaši, došlo naopak k tomu, že ženské tělo se stalo ještě více anonymním objektem,“ uvádí se v textu dopisu. „Navíc tím, že jste na billboard přidal slovní spojení ´feminist edition‘, využil jste stereotypní nahlížení na feminismus jako na směr myšlení, který je přehnaně upjatý,“  upozorňovali autorky dopisu a navrhovali stažení reklamy a její úpravu.

Za feminist edition pivovaru Bernard tleskáme, byť to vy nechápete

Majitel pivovaru reagoval na facebookovém profilu po svém: Fotografií z filmu Postřižiny, jehož děj se odehrává v pivovaru, na které postava Francina „vyplácí“ svou ženu hadičkou od pumpičky, za komentáře doktora „Francine, nedělej to, nebo nás feministky zavřou do trezoru."

A zatímco si Stanislav Bernard z pohoršených reakcí nic nedělá a dál se usmívá ze svých billboardů, celá aféra paralelně žije dál svým vlastním životem a zdá se, že společenské debaty se budou vést formou otevřených dopisů. „Vážené dámy, to vy nás ponižujete,“ začíná další z nich, který zveřejnili na svém webu Svobodní jako reakci svých osmi členek a příznivkyň na první dopis majiteli pivovaru od výše uvedené Stínové rady. „Nás tato reklama v nejmenším nepohoršuje - naopak nás uráží, když své jednání zaštiťujete i dalšími ženami,“ říkají v něm. Ženy jsou podle v nich v reklamě využívány pro to, že zaujme jejich krása a tím i pak nabízený produkt, což přesně účelem reklamy a ne „snaha o ponížení žen“. 

Členky Svobodných v dopise dávají jasně najevo, co si o celé věci a prezentaci názorů příznivkyň Stínové rady myslí: „Co se zmíněného stereotypního nahlížení na feminismus týče, za ten si můžete samy právě aktivitami a výstupy, jako je tento. My se se považujeme za velmi emancipované ženy a fandíme boji proti diskriminaci kohokoliv, ale to, co děláte vy, není boj proti diskriminaci, to je prostě směšné a jste to vy, kdo ženy zneuctívá a zesměšňuje. Feministkami bychom se nenazvaly - právě proto, jak dnes vy a další feminismus prezentujete. A jsme si jisté, že by se za toto označení v současnosti styděly i velké osobnosti feminismu,“ říkají Svobodné v závěru hezky od plic a dodávají, aby bylo jasno: „Za feminist edition pivovaru Bernard tleskáme – byť to vy nechápete a cítíte se tím (opět) uraženy, je to velmi vtipná reakce na vaše výpady.“

Teď už jen chvíli počkat, kdo se ozve jako další. Genderové debaty jsou takřka bezlimitní a jejich konec je v nedohlednu.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Lenka Sloupová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace