Přípravy na plánované zavedení systému Veřejné dopravy Vysočiny se dostaly do druhé poloviny, pro výběrové řízení na dopravce bude kraj rozdělen na dopravní části. Vše by mělo být hotovo do konce roku 2019
15.07.2016
Foto: zdar.cz
Popisek: Autobusová doprava ve Žďáru nad Sázavou
Kraj Vysočina pokračuje v přípravách na zavedení systému Veřejné dopravy Vysočiny. Dopravní komise už projednala a na prvním červencovém jednání radní odsouhlasili další z částí projektu. Ty definují a odborně popisují oblasti, které musí být ještě před zavedením systému detailně připraveny. „Co se týká příprav, máme zpracováno téměř 70 procent jednotlivých částí, které je nutno zabezpečit. Aktuálně jsme schvalovali analýzu nákladů na vozidla a stanovené požadavky na počet, umístění a rozsah služeb předprodejních a informačních kanceláří,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Libor Joukl s tím, že se jedná o podklady pro zpracovatele k návrhu rozsahu dopravní obslužnosti v linkové dopravě.
Z aktuálně schválené analýzy pořizovacích i provozních nákladů na vozidla vyplývá, že nejvhodnější variantou pro zajištění Veřejné dopravy Vysočiny je kombinace nových a částečně odepsaných vozidel, která ale budou splňovat standardy kvality a bezpečnosti. V rámci konečného návrhu oběhů vozidel dojde k jejich rozdělení podle velikosti, významnosti linky a výsledného celkového proběhu v km/vozidlo.

Grafický návrh zákaznické karty
Druhá část aktuálně řešené části projektu definuje požadavky na počet, umístění a poskytovaný rozsah služeb předprodejních a informačních kanceláří v jednotlivých oblastech Vysočiny. „V budoucnu vysoutěžený dopravce, který bude zajišťovat dopravní obslužnost v dané oblasti Kraje Vysočina, bude zároveň v předem určených sídlech zajišťovat provoz kontaktních míst pro veřejnost,“ vysvětlil náměstek Libor Joukl. Studie navrhuje šestnáct obcí, ve kterých by bylo vhodné zřídit kancelář. Jde o větší města ve všech okresech po celé Vysočině. Zároveň dokument definuje otvírací dobu a služby, které budou kanceláře zajišťovat. Pro účely výběrového řízení bude Kraj Vysočina rozdělen na 'dopravní oblasti', v nichž dopravce kanceláře s ohledem na dostupnost v celém kraji zajistí. „Kontaktní místa zajistí potřeby cestujících, a navíc budou důležitým nástrojem propagace veřejné dopravy,“ uzavřel Joukl s tím, že schválené části jsou pouze návrhy a při realizaci se může přistoupit k dílčím úpravám.

Grafický návrh jízdenky
V současné chvíli Odbor dopravy a silničního hospodářství Kraje Vysočina připravuje k projednání v radě Zpracování sítě páteřních linek drážní a veřejné linkové dopravy a vypracování rámcových jízdních řádů a Zpracování sítě ostatních linek a vypracování rámcových jízdních řádů. Dále zpracovává materiály, potřebné pro zavedení jednotného odbavovacího tarifu Kraje Vysočina. Pokud návrh jízdních řádů v průběhu července nebo srpna rada posvětí, dojde k následnému projednávání v jednotlivých obcích, kde budou vést odbornou diskusi se zástupci místních samospráv, aby bylo možno výsledný materiál schválit a následně podle něho vypsat výběrové řízení na linkové dopravce.
Veřejná doprava Vysočiny
Komplexní systém regionální dopravy s názvem Veřejná doprava Vysočina má být spuštěn nejpozději do konce roku 2019. Cestujícím má přinést pohodlnější přestupování, možnost nákupu jízdenek i přes internet a v neposlední řadě zvýšit celkovou nabídku. Systém, který má být založen na bezkontaktních čipových kartách a doplňkově na papírových jízdenkách s 2D kódy, má integrovat drážní osobní dopravu, regionální veřejnou linkovou dopravu, s možností integrace provozů MHD. Aktuálně má Kraj Vysočina uzavřeny smlouvy s 21 linkovými autobusovými dopravci a dvěma drážními. Ročně na zajištění základní dopravní obslužnosti v regionu, tedy na tzv. prokazatelné ztráty z veřejné dopravy, doplácí téměř 600 milionů korun.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL