Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Z Prahy do Ústí za třicet minut, do Drážďan hodinka. Nové infocentrum prezentuje vysokorychlostní trať, jíž bychom se rádi dožili

01.04.2022
Z Prahy do Ústí za třicet minut, do Drážďan hodinka. Nové infocentrum prezentuje vysokorychlostní trať, jíž bychom se rádi dožili

Foto: Se svolením Ministerstvo dopravy

Popisek: Nové infocentrum k výstavbě vysokorychlostní trati Praha – Drážďany v Ústí nad Labem

V podchodu na hlavním nádraží v Ústí nad Labem nově najdete infocentrum k výstavbě vysokorychlostní trati Praha – Drážďany, která by mohla zkrátit cestu mezi Prahou a Ústím nad Labem podle kategorie vlaku až na třicet minut. Předpokládaná cestovní doba do Drážďan pak bude méně než šedesát minut. V infocentru na vás čeká řada informačních panelů, které ukazují přípravu přeshraniční vysokorychlostní tratě z nejrůznějších úhlů i vyškolený personál připravený odpovědět na všechny vaše otázky.

„Cílem otevření tohoto infocentra je posílení komunikace přípravy vysokorychlostní tratě (VRT). Návštěvníci zde najdou kromě informačních panelů také 3D model Krušnohoří a díky intenzivní spolupráci s německými kolegy z DB i ukázky odvrtané horniny, kterou získali při průzkumu podloží budoucího Krušnohorského tunelu," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

 

Mapa zamýšlené trasy VRT Praha – Drážďany, foto se svolením Správa železnic

Na panelech se dozvíte nejrůznější detaily o přípravě jednotlivých úseků VRT, ale i řadu zajímavostí o jejich vlivu na životní prostředí a ekonomiku. Rozšířit si můžete i své znalosti o umělých stavbách, zejména o mostech a tunelech nebo o principech trasování zcela nových železnic. Infocentrum bude zpočátku otevřené jen některé dny v týdnu, následně pak každý pracovní den.

Další výhody

Vybudování sítě vysokorychlostních tratí je jedním z největších dopravních projektů následujících desetiletí. Výhodou přitom nebude jen rychlejší cestování mezi Prahou, Ústím a Drážďanami. Po vybudování odbočné větve na Most se výrazného zlepšení dopravní obslužnosti dočká nejen západní část Ústeckého kraje, ale i Karlovarský kraj.

Součástí stavby budou i dva terminály osobní dopravy umožňující přestup jak mezi dálkovými a regionálními vlaky, tak i mezi ostatními prostředky veřejné a individuální dopravy. Na jihu Ústeckého kraje se jedná o terminál Roudnice nad Labem VRT a v lokalitě stávajícího nádraží Ústí nad Labem západ o terminál Ústí nad Labem centrum.

 

Na slavnostní otevření informačního centra Správy železnic dorazil také ministr dopravy ČR Martin Kupka. Foto se svolením Ústecký kraj

Příprava dílčích úseků vysokorychlostní železnice v Česku už postoupila do další fáze, ve které Správa železnic vytváří společně s projektanty podrobné dokumentace pro územní rozhodnutí. V případě trati Praha – Ústí nad Labem – Drážďany jsou v této fázi dva úseky. Jde o VRT Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi a přeshraniční Krušnohorský tunel, který Správa železnic připravuje společně s německými železnicemi. Více informací o vysokorychlostních tratích si můžete přečístzde.

Infocentrum i na německé straně

Podobné kontaktní centrum, jaké se nyní otevřelo v Ústí nad Labem, plánuje zřídit na saské straně hranice také německý správce železniční infrastruktury.

„Jsem velmi rád, že naši partneři ze Správy železnic vytvořili informační centrum pro zájemce, kteří se chtějí dozvědět o našem společném projektu. Dialog, akceptace a transparentní informovanost jsou základními předpoklady úspěchu evropských dopravních projektů. Nové informační centrum v Ústí nad Labem má proto velký význam. DB zřídí také na německé straně podobné kontaktní centrum, které bude vycházet vstříc stále rostoucímu zájmu o novou trať Drážďany – Praha," sdělil Marcus Schenkel, vedoucí oddělení infrastrukturních projektů pro oblast jihovýchod společnosti DB Netz.

 

Nové infocentrum k výstavbě vysokorychlostní trati Praha – Drážďany v Ústí nad Labem. Foto se svolením Ústecký kraj

Přeshraniční naučná stezka

Správa železnic, Deutsche Bahn a saské ministerstvo ekonomiky, práce a dopravy plánují vybudovat i přeshraniční naučnou stezku s tématikou vysokorychlostní tratě. Ta bude procházet státní hranicí ve stejných místech jako připravovaný vysokorychlostní Krušnohorský tunel, který se s délkou zhruba 30 km stane nejdelším tunelem ve střední Evropě.

Stezka by měla pomocí informačních tabulí přiblížit turistům přípravu této stavby a také vyvrátit mýty o projektu, které se ve veřejném prostoru objevují. Současná trasa stezky je zatím pracovní. Její definitivní podobu určí pracovní týmy společně s Klubem českých turistů a jeho saskou obdobou. Cílem projektu je zvýšit povědomí o Krušnohorském tunelu, který propojí české a německé vysokorychlostní sítě.

 

Týmy Správy železnic, DB a saského ministerstva prošly 17. ledna navrženou trasu naučné stezky, která bude procházet státní hranicí ve stejných místech jako připravovaný vysokorychlostní Krušnohorský tunel. Ten bude s délkou zhruba 30 km nejdelším tunelem ve střední Evropě. Foto se svolením Správa železnic

Vysokorychlostní železnice

Vysokorychlostní železnice je součástí běžného života ve většině vyspělých zemí, v některých již desítky let. V Evropě dosahují vlaky rychlosti až 320 km/h, díky čemuž mohou na středních vzdálenostech konkurovat i letecké dopravě. K vysokorychlostní železnici patří i rychlé regionální expresy, které značně zrychlují každodenní dojíždění za prací nebo vzděláním do velkých měst i z velmi vzdálených regionů.

Vysokorychlostní železnice bude v České republice provozována v systému Rychlých spojení (RS). Jde o provozně-infrastrukturní systém rychlé železnice, který zahrnuje kromě novostaveb vysokorychlostních tratí, modernizovaných konvenčních tratí s vysokorychlostními parametry a dalších modernizovaných tratí také odpovídající vozidlový park a provozní koncept.

 

Vložil: Andrea Morkusová