Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zlatý Baťa! Příšerné pracovní podmínky, 10 hodin denně šest dní v týdnu, tak se vyrábějí naše boty. Výstava fotografií v Ústí

08.10.2018
Zlatý Baťa! Příšerné pracovní podmínky, 10 hodin denně šest dní v týdnu, tak se vyrábějí naše boty. Výstava fotografií v Ústí

Foto: Organizace NaZemi

Popisek: Minulé ročníky Výstavy na stromech se věnovaly pěstování kávy, banánů nebo pracovním podmínkám v koželužnách

Češi a Češky průměrně ročně utratí za své boty 3 000 Kč, a přitom většinou nevědí, kde a za jakých podmínek vznikly. Příležitost dozvědět se to mají až do 13. října na výstavě fotografií v Městských sadech. Díky snímkům Stanislava Komínka z organizace NaZemi mohou nahlédnout do prostředí továren i sweatshopů v indické Agře. Právě zde se vyrábí boty i pro český trh.

Indie je po Číně druhým největším producentem bot na světě. V indickém obuvnickém průmyslu pracuje přes milion lidí, kteří v roce 2016 vyrobili 2,26 miliardy párů bot. Náklady na lidskou práci zde u jednoho páru vycházejí na 20 Kč. Materiál přijde na dvojnásobek. V obuvnických továrnách a sweatshopech jsou zde zaměstnaní zejména muži. Většinou nemají pracovní smlouvy, pracují 10 hodin denně šest dní v týdnu, bez proplacených přesčasů, bez možnosti založit odbory. Pro sweatshopy je navíc typická dětská práce.

Když zakázka hoří, musí dělníci v továrně i spát

Poptávka po levných botách a potřeba rychlých dodávek vede k velkému tlaku na majitele továren a v důsledku i na dělníky. Ti pracují bez jakýchkoliv ochranných pomůcek, neboť ty jejich práci zpomalují. Když zakázka hoří, musí dělníci v továrně i spát, dozvídáme se na jednom z výstavních panelů. „Máme problém s manažerem, nedovoluje nám jít domů, třeba i 15 až 20 dní v kuse. Moc nás to trápí. Jsem stálý zaměstnanec a nemám žádné sociální pojištění,“ dokresluje situaci Sandib pracující v indické továrně s 900 zaměstnanci.

Sweatshop v indické Agře, foto Stanislav Komínek

Výstava rovněž upozorňuje veřejnost na souvislosti a důsledky našeho nákupního chování, a co můžeme změnit my jako spotřebitelé a spotřebitelky. Například omezit spotřebu, kupovat kvalitní boty, které vydrží, či tlačit na firmy, aby uváděly, kde a jak zboží vyrábí a byly odpovědné.

Firmy tají, kde vyrábějí

Systémová změna vyžaduje spolupráci mnoha aktérů. „Pracovní podmínky v dodavatelských továrnách se nezmění, pokud budou firmy i nadále tajit, v jakých továrnách zadávají výrobu. Vlády v zemích produkce a mezinárodní instituce musejí efektivněji hlídat dodržování pracovních podmínek a usilovat o zvýšení transparentnosti celého dodavatelského řetězce. Mzdy by se měly zvýšit na důstojnou úroveň, aby z nich bylo možné pokrýt životní náklady. Dělníci musejí mít možnost zakládat odbory a kolektivně vyjednávat lepší pracovní podmínky,“ uvedl k situaci Stanislav Komínek z organizace NaZemi, která za výstavou stojí.

Výstava na stromech se koná v desítkách parků po celé České republice již čtvrtým rokem

Na komentovanou prohlídku pro veřejnost se návštěvníci mohou těšit dne 12. 10. Ta proběhne v rámci festivalu Polívkový sady. Ve dnech 8. – 9. 10. se koná komentovaná prohlídka pro školy. Pro pedagogy a jejich studenty je připravena také vzdělávací lekce k výstavě s názvem Botový byznys. Více informací o doprovodném programu k výstavě naleznete na facebookových stránkách Fair UJEP.

V případě, že na výstavu zavítají třídní kolektivy či například skautské oddíly, mohou si předem na webových stránkách organizace NaZemi stáhnout vzdělávací metodiku, díky níž se o tématu dozví více. Nebo si mohou na webu www.pribehbot.cz zkusit poskládat účtenku a zjistit, kdo na botách vydělá nejvíc. Na uvedené webové stránce si mohou rovněž pustit videa o výrobě bot v Čechách nebo se dozvědět, jak k nákupu bot přistupuje jedna z uvědomělých spotřebitelek.

Světový den důstojné práce

„Prostřednictvím této výstavy bychom rádi upozornili na skrytá tajemství naší každodenní spotřeby. Pojďte s námi odkrýt, co se skrývá pod pokličkou našeho spotřebního života a přijďte se podívat na výstavu do Městských sadů,“ vzkazuje ústecká organizátorka výstavy, Lucie Stádníková.

 

Výstavu v Ústí nad Labem již počtvrté organizuje studentská iniciativa Fair UJEP. Výstava na stromech se koná v desítkách parků po celé České republice již čtvrtým rokem při příležitosti Světového dne důstojné práce. Ten se slaví 7. října. Minulé ročníky se věnovaly pěstování kávy, banánů nebo pracovním podmínkám v koželužnách.

Zdroj TK

Vložil: Markéta Vančová