Ústečtí se zlobí na železničáře a píší Ťokovi. Oblíbený večerní vlak do Prahy není v novém jízdním řádu
18.06.2018
Foto: Wikimedia / Vojtěch Dočkal
Popisek: Hlavní nádraží v Ústí nad Labem
Návrh nového jízdního řádu pro období od 9. prosince 2018 do 14. prosince 2019 zveřejnila Správa železniční dopravní cesty. Opět v něm chybí večerní vlak z Ústí nad Labem do Prahy. SŽDC informuje, že návrh byl vydán pro účel jeho projednání s Ministerstvem dopravy, krajskými úřady a dopravci.
K návrhu je možné uplatnit připomínky. „Určitě se připojíme. Už dříve jsme požadovali obnovení tohoto vlaku, který po desáté večer využívali obyvatelé i návštěvníci města k cestám do Prahy. Po jeho zrušení jsme dostali řadu stížností. Na můj dopis mi ministr dopravy Dan Ťok odpověděl, že má jiné priority. Cestující mohou napsat svůj požadavek na zavedení tohoto vlaku přímo ministrovi, aby si uvědomil, že prioritou jsou zejména občané,“ uvedla primátorka Věra Nechybová.
Ťok: Ani jiná krajská města nemají pozdní večerní spojení s Prahou
Ministr vysvětlil, že německý dopravce Deutche Bahn vedl tento vlak na vlastní komerční riziko. Pro dopravce a objednavatele na českém území znamenalo zrušení vlaku učinit potřebná opatření. „Prioritou bylo zachovat nejdůležitější přepravní funkce vlaku. Mezi ně patří především noční spojení ve směru Bratislava a Budapešť a spojení mezi Prahou a Brnem,“ píše ve své odpovědi ministr Ťok. Jak dodal, ministerstvo výpadek tohoto spojení zohlednilo zavedením nedělního večerního spoje s odjezdem ve 22.06. Ministr zároveň argumentuje tím, že ani jiná krajská města nemají pozdní večerní spojení s Prahou, příkladem uvedl Plzeň s posledním vlakem ve 21.01, České Budějovice (20.55), Olomouc (20.13) a zmínil i prioritní Brno (20.38).
„Pan ministr je možná až příliš upřímný. Uvidíme, jak v předvolební kampani vysvětlí kandidáti ANO, že pro jejich ministra dopravy není večerní spojení krajských měst s Prahou prioritou. Ten problém se navíc netýká jen jím vyjmenovaných měst, ale komplikované spojení mají také lidé z Liberce, Pardubic, Hradce Králové, Jihlavy, Ostravy a Zlína. Spojíme se s jejich vedením a vyzveme ke společnému postupu při řešení této opomíjené otázky. Alespoň z krajských měst by měli mít lidé večer možnost bez problémů dojet do Prahy,“ zdůraznil statutární náměstek primátorky Jiří Madar.
Stěžuje si i Činoherní studio
Na zrušený vlak si mimo jiné stěžoval rektor Univerzity J. E. Purkyně Martin Balej nebo ředitel Činoherního studia Jiří Trnka. Studentům, hercům i návštěvníkům divadla komplikuje zrušený vlak večerní cestování.
Podle informace SŽDC lze připomínky a podněty k návrhu jízdního řádu uplatnit u jednotlivých dopravců, v tomto případě jsou to České dráhy. K vlakům dálkové dopravy lze připomínky a podněty uplatnit také u Ministerstva dopravy ČR a k vlakům regionálním (spěšné, osobní) lze připomínky a podněty uplatnit také u územně příslušného krajského úřadu.
Vlak z Berlína do Vídně přes Prahu dříve odjížděl z Ústí nad Labem po desáté hodině večer. Německý dopravce ho ale nyní vede po německém území. České dráhy ho nahradily spojem, který jezdí pouze v neděli. Návrh jízdních řádů pro Ústecký kraj najdete ZDE.
Vložil: Markéta Vančová