Jen se trochu oteplí, kraj už sedlá železné koně a zve turisty na pouť po krásách celého Ústecka
03.04.2018
Foto: kraj Ústecký
Popisek: Ústecký kraj začaly brázdit historické vlaky
V pátek 30. března vyjely na tratě turistické linky Dopravy Ústeckého kraje. Asi největší zájem přilákala Švestková dráha z Mostu do Lovosic, která nese též označení Středohorský motoráček. Na trasu vedoucí malebnou krajinou Českého středohoří se na výlet vláčkem taženým parní lokomotivou vydal i hejtman Oldřich Bubeníček s rodinou.
Švestková dráha se postupně stane nejmodernější regionální tratí v Evropě. Regionální trasu mění její nový vlastník – firma AŽD Praha. Trať se vybavuje moderní zabezpečovací a sdělovací technikou a stane tak zkušebním polygonem. Víkendový a sváteční provoz bude stejně jako v minulosti dotovat Ústecký kraj.
První jízda
V sobotu 30. března odstartovala Švestková dráha v Mostě. Na trať vyjel parní vlak s historickou lokomotivou přezdívanou Velký bejček. Švestková dráha má ještě jednu zvláštnost. Každoročně se utkávají železniční stanice a zastávky o titul nejhezčího nádraží na české železnici. V roce 2017 zvolila veřejnost druhou nejhezčí stanicí tu v obci Třebívlice na Litoměřicku, která leží právě na Švestkové dráze a patří společnosti AŽD Praha.
Nejen o víkendech
Jsou však i úvahy o tom, že by zde jezdily vlaky i ve všední dny. „Tato trať má turistický i technický potenciál. Musíme to ale v první řadě prodiskutovat se starosty dotčených obcí. Musí o to být zájem,“ sdělil nedávno pro iDNES náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek.
Linky, které fakt nejsou zadarmo
Švestková dráha patří do širší rodiny turistických linek. Kraj objednává dopravu na tratích Kamenický motoráček, Zubrnický motoráček a v provozu bude i Podřipský a Doupovský motoráček. V letošním roce budou náklady na dotovaný provoz železničních turistických linek činit 9,3 milionu korun z rozpočtu kraje.
Náklady na jednotlivé linky
T1 Česká Kamenice – Kamenický Šenov 621 576,56 Kč
T3 Ústí nad Labem – Velké Březno – Zubrnice 2 716 882,50 Kč
T4 Lovosice – Most 2 379 330,45 Kč
T5 Libochovice – Roudnice n. Labem 1 515 846,10 Kč
T6 Kadaň – Podbořany – Radonice u Kadaně 2 123 447,40 Kč
Zdroj: TZ
Vložil: Štěpán Cháb