Ťok, ťok, průser klepe na dveře. Kdo opravdu může za sesuv na D8, promrhané miliardy a zpoždění na stavbě? To budete koukat, toho tydýta za to povýšili
28.12.2016
Foto: Facebook
Popisek: Kontroverzní D8 těsně před otevřením
17. prosince byl konečně otevřen poslední úsek dálnice Českým středohořím, stavby, kterou provázely jen potíže. Nejhorší byl asi sesuv půdy z roku 2013, z kterého ministr dopravy Dan Ťok původně vinil majitele nedalekého lomu, Kámen Zbraslav, z toho, že vytěženou zeminu důkladněji nezajišťuje. Postupně se ale ukázalo, že pravda je někde jinde. Na celou kauzu poukázali Reportéři ČT.
„Tento sesuv, s odlučnou plochou u lomu Dobkovičky a smykovou plochou vytvořenou na kontaktu kvartérních sedimentů a křídových slínovců, by při absenci dálničního zářezu zničil těleso železniční tratě. Čelo sesuvu by podle modelů dosáhlo úrovně mezi železničním náspem a současnou trasou dálnice a dálnice by poškozena nebyla,“ uvádí se ve zprávě Akademie věd.
Na vině není jen kamenolom
Nedostatečně zajištěná stavba dálnice v zářezu pod nestabilním svahem totiž podle vědců škodu způsobenou sesuvem významně zhoršila. A vina je tedy nejen na kamenolomu, ale hlavně na investorovi stavby, který si měl být nestability celého území vědom a stavbu řešit technicky úplně jinak – anebo ji vést jinudy.
Tajná zpráva vyplula napovrch
Tuto zprávu ale Ministerstvo dopravy původně vůbec nehodlalo zveřejnit a učinilo tak až na nátlak novinářů. Celou vinu původně ministr házel na kamenolom, po kterém požadoval miliardovou náhradu škody. V současnosti ale ustoupil a jedná o mimosoudním vyrovnání. Právníci mu patrně řekli, že posudek, na základě kterého sáhl k žalobě, by neobstál.
Ředitelství silnic a dálnic dělá mrtvého brouka
A kdo že je investorem stavby, který měl její bezpečnost na starosti? Ředitelství silnic a dálnic. To ale jakoukoliv vinu za zdržení a problémy se stavbou dálnice popírá. Mluvčí firmy Jan Rýdl pouze dokola opakuje, že jejich zadáním bylo provést dálnici Českým Středohořím, což splnili.
Za co vše se v ŘSD povyšuje
Ke zprávě Geologického ústavu Akademie věd, která hovoří o tom, že podloží je v těchto místech historicky nestabilní a k sesuvům bude docházet i nadále, se nikdo z ŘSD nechce vyjádřit. Ono taky proč – vedoucím stavby byl až do roku 2015 jistý Jan Kroupa – a ten momentálně v Ředitelství silnic a dálnic působí jako ředitel. A s novináři odmítá komunikovat.
Most se pohnul o šest centimetrů
Dálnice D8 je tedy od 17. prosince otevřená řidičům. Kvůli nestabilnímu podloží na trase v Českém středohoří je ale u takzvané prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů. Jde o úsek, kde silničáři odhalili pohyb mostních podpěr – a to až o šest centimetrů za rok. A geologové z Akademie věd varují, že další nepříjemnosti, jako je tři roky starý sesuv, kdy dálnici zavalilo půl milionu kubíků hlíny, se dají očekávat. Vždyť k poslednímu sesunu půdy zde došlo v říjnu tohoto roku.
Ministr ale problém vidí pouze v sousedním kamenolomu – a ŘSD problém nevidí pro jistotu vůbec… Co na tom, že dálnice už stála miliardy navíc.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Dáša Vrchotová