Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ťok, ťok, průser klepe na dveře. Kdo opravdu může za sesuv na D8, promrhané miliardy a zpoždění na stavbě? To budete koukat, toho tydýta za to povýšili

28.12.2016
Ťok, ťok, průser klepe na dveře. Kdo opravdu může za sesuv na D8, promrhané miliardy a zpoždění na stavbě? To budete koukat, toho tydýta za to povýšili

Foto: Facebook

Popisek: Kontroverzní D8 těsně před otevřením

17. prosince byl konečně otevřen poslední úsek dálnice Českým středohořím, stavby, kterou provázely jen potíže. Nejhorší byl asi sesuv půdy z roku 2013, z kterého ministr dopravy Dan Ťok původně vinil majitele nedalekého lomu, Kámen Zbraslav, z toho, že vytěženou zeminu důkladněji nezajišťuje. Postupně se ale ukázalo, že pravda je někde jinde. Na celou kauzu poukázali Reportéři ČT.

„Tento sesuv, s odlučnou plochou u lomu Dobkovičky a smykovou plochou vytvořenou na kontaktu kvartérních sedimentů a křídových slínovců, by při absenci dálničního zářezu zničil těleso železniční tratě. Čelo sesuvu by podle modelů dosáhlo úrovně mezi železničním náspem a současnou trasou dálnice a dálnice by poškozena nebyla,“ uvádí se ve zprávě Akademie věd. 

Na vině není jen kamenolom

Nedostatečně zajištěná stavba dálnice v zářezu pod nestabilním svahem totiž podle vědců škodu způsobenou sesuvem významně zhoršila. A vina je tedy nejen na kamenolomu, ale hlavně na investorovi stavby, který si měl být nestability celého území vědom a stavbu řešit technicky úplně jinak – anebo ji vést jinudy.

Tajná zpráva vyplula napovrch

Tuto zprávu ale Ministerstvo dopravy původně vůbec nehodlalo zveřejnit a učinilo tak až na nátlak novinářů. Celou vinu původně ministr házel na kamenolom, po kterém požadoval miliardovou náhradu škody. V současnosti ale ustoupil a jedná o mimosoudním vyrovnání. Právníci mu patrně řekli, že posudek, na základě kterého sáhl k žalobě, by neobstál.

Ředitelství silnic a dálnic dělá mrtvého brouka

A kdo že je investorem stavby, který měl její bezpečnost na starosti? Ředitelství silnic a dálnic. To ale jakoukoliv vinu za zdržení a problémy se stavbou dálnice popírá. Mluvčí firmy Jan Rýdl pouze dokola opakuje, že jejich zadáním bylo provést dálnici Českým Středohořím, což splnili.

Za co vše se v ŘSD povyšuje

Ke zprávě Geologického ústavu Akademie věd, která hovoří o tom, že podloží je v těchto místech historicky nestabilní a k sesuvům bude docházet i nadále, se nikdo z ŘSD nechce vyjádřit. Ono taky proč – vedoucím stavby byl až do roku 2015 jistý Jan Kroupa – a ten momentálně v Ředitelství silnic a dálnic působí jako ředitel. A s novináři odmítá komunikovat.

Most se pohnul o šest centimetrů

Dálnice D8 je tedy od 17. prosince otevřená řidičům. Kvůli nestabilnímu podloží na trase v Českém středohoří je ale u takzvané prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů. Jde o úsek, kde silničáři odhalili pohyb mostních podpěr – a to až o šest centimetrů za rok. A geologové z Akademie věd varují, že další nepříjemnosti, jako je tři roky starý sesuv, kdy dálnici zavalilo půl milionu kubíků hlíny, se dají očekávat. Vždyť k poslednímu sesunu půdy zde došlo v říjnu tohoto roku.

Ministr ale problém vidí pouze v sousedním kamenolomu – a ŘSD problém nevidí pro jistotu vůbec… Co na tom, že dálnice už stála miliardy navíc. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .                     

Vložil: Dáša Vrchotová