Geodetické posudky na stavbu dálnice D8 nebyly dělány v souladu s pravidly. Zájem státu a stavebních firem na realizaci této trasy byl větší než případná bezpečnost, tvrdí bývalá šéfka kontroly ŘSD
08.12.2016
Foto: archiv
Popisek: Sesuv půdy na dálnici D8
Geodetické posudky na stavbu dálnice D8 nebyly dělány v souladu s pravidly ministerstva dopravy. Proto se půda pod dálnicí a mostem sesouvá. Tvrdí to bývalá šéfka kontroly Ředitelství silnic a dálnic Miloslava Pošvářová. Naznačila tak, že zájem státu a stavebních firem na realizaci právě této trasy Dé osmičky byl větší, než případná bezpečnost. Reportér televize Prima Patrik Kaizr zjistil více podrobností.
Když se připravoval projekt na trasu dálnice D8, musely jeho součástí být i geodetický a geotechnický průzkum. Tyto průzkumy mají svá jasná pravidla, daná předpisem ministerstva dopravy. Podle Miloslavy Pošvářové ale ten úředník, který měl zadání zkontrolovat a pak ho převzít, pochybil. „Pokud by se dělal podle pravidel, která jsou závazná, tak k té situaci by nikdy nemohlo dojít,“ řekla televizi Prima Miloslava Pošvářová, bývalá ředitelka kontroly ŘSD.
Jenže ono k tomu došlo. V roce 2013 se sesunuly na dálnici tuny hlíny. Pak se svah nad prackovickou estakádou začal hýbat, pilíře mostu klesaly a stěny dálnice pod Dobkovičkami začaly padat na silnici. Tato rizika mohly odkrýt právě geodetické posudky. Jenže neodkryly. „Je potřeba obrátit se na toho, kdo to dělal a vzhledem k tomu, jaká je teď situace, jak se mlží, zřejmě to budou lidé, kteří dosud na ŘSD jsou,“ řekla televizi Prima Miloslava Pošvářová, bývalá ředitelka kontroly ŘSD. „Dokud na tu trasu, stavbu nevjede těžká technika a nezačne odkrývat metr za metrem podloží, tak nelze říct přesně, jak to tam bude vypadat,“ řekl televizi Prima Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Proč je dálnice tam, kde právě je?
Pravdu o tom, kdo je zodpovědný za stav na dálnici D8, odhalila prý ministerská analýza, kterou vypracovávali odborníci z Akademie věd. „Kdyby analýza byla podkladem pro projekt stavby, tak bychom dnes nebyli tam, kde jsme,“ řekla Pošvářová. „Analýza říká, že dálnice v tom území v mnoha úsecích pomáhá, protože vlastně nestabilní území sama stabilizuje,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok. „No to si teda nemyslím, protože když uděláte něco na nestabilním úbočí, tak to těžko bude zpevňovat, to mu možná někdo poradil, aby tohleto říkal,“ oponovala Pošvářová.
Miloslava Pošvářová se začala situací kolem D8 zabývat ještě jako zaměstnankyně ŘSD již před třemi lety, když zhotovitel stavby začal účtovat vícepráce, ke kterým prý ale nedodal podklady. A tady je podle geolologa Vladimíra Cajze možná zakopaný pes. „Myslím, že můžu říct, že hlavním důvodem, proč je položená dálnice tady, kde je, je žádané usměrnění toku finančních prostředků ze státního rozpočtu,“ řekl televizi Prima Vladimír Cajz, geolog Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL