Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Račokův blog: Porušení Ústavy v oblasti zdravotní péče

07.03.2013
Račokův blog: Porušení Ústavy v oblasti zdravotní péče

Co je stát. Všichni víme. Co tvoří stát, rovněž víme. Snad jenom pro připomenutí, stát je územní celistvost, jehož nedotknutelné území chrání státní hranice. Stát tvoří několik pilířů státní politiky. Mezi nimiž bezesporu jsou pilíře státní sociální a zdravotní politiky.

Tento pilíř je zakotven v samotné Ústavě České republiky. Je tedy uloženou povinností státu, dbát na dodržování těchto pilířů v oblasti sociální a zdravotní politiky. A sát je povinen bez zásahu třetí strany tuto péči garantovat. Porušením této povinnosti, porušuje stát povinnost správce této kapitoly. O co tedy zde vlastně jde.

Porušení Ústavy v oblasti zdravotní péče v Ústeckém kraji

Na společném jednání s předsedou AČMN Ústeckého kraje s panem Ing. Peterem Urbanem, jehož společným cílem je vytvořit společné úsilí k zajištění dostupnosti zdravotní péče v Ústeckém kraji. Tato inciativa má zabránit destrukci zdravotní péče, která je v rozporu s Ústavním Zákonem č. 20/1966 v úplném znění k 21. 8.2008 „O Zdraví a péči lidu“ garantovanou státem. Na tomto stavu destrukce má zejména zásadní podíl, nenaplnění státní zdravotní politiky Ministerstvo zdravotnictví České republiky, které v rozporu s uvedeným Zákonem č. 20/ 2008 nesplnilo povinnost garanta zdravotní politiky státu, a to zejména při zajišťování dostupnosti zdravotní a nemocničním péče zajištěním a schvalováním výběrových řízení jednotlivých zdravotnických subjektů, kdy tyto subjekty tuto péči zajišťují v souladu se Zákonem č. 20/2008. Základní povinnost Ministerstva zdravotnictví vyplývající s uvedeného zákona a povinnosti státu při naplňování státní zdravotní politiky, předalo Ministerstvo zdravotnictví zcela v rozporu s uvedeným zákonem do dikce zdravotních pojišťoven. Tímto krokem umožnilo zejména ekonomickým, lobbistickým kruhům ohrozit dostupnost zdravotní péče a zdravotní politiky státu a vytvořit tak pozice pro své mocenské zájmy, zejména v oblasti uzavírání smluv s jednotlivými poskytovateli zdravotní a nemocniční péče, kdy tyto mocenské zájmy nerespektují strukturální a geografické postavení při nutnosti naplňování výše uvedeného zákona a povinnosti státu.

Na základě společného jednání jsme dospěli k těmto závěrům:

K datu 5. 12. 2012 nemají poskytovatelé nemocniční péče uzavřeny smlouvy s jednotlivými zdravotními pojišťovnami – tuto povinnost garantovalo na základě výběrových řízení Ministerstvo zdravotnictví České republiky na základě Ústavního zákona.

Vedení Lužické nemocnice Rumburk odstoupilo v létě 2012, opakovaně vyzývalo zdravotní pojišťovny k uzavření smlouvy. VZP a zdravotními pojišťovnami jim bylo odpovězeno, že uzavírání smluv proběhne až po skončení krajských voleb 2012. První schůzka se zdravotnickými pojišťovnami a VZP proběhla až dne 5. 11. 2012. Toto jednání na základě uzavřeného memoranda zdravotních pojišťoven o zastupování vedla MUDr. Plisková a samostatně VZP, která ovšem s předloženou smlouvou zdravotních pojišťoven plně souhlasila. Na základě této předložené smlouvy zdravotními pojišťovnami Lužická nemocnice Rumburk odmítla tuto smlouvu podepsat a uzavřít z následujících důvodů: Smlouva ukládala Lužické nemocnici Rumburk zrušit odborná oddělení, a) gynekologicky – porodnického oddělení; b) dětského oddělení. Zrušení těchto odborných oddělení by došlo k ohrožení Zákona č.20/2008 v plném rozsahu, neboť takto předložená a vnucovaná smlouva nerespektuje zejména dostupnost zdravotní a nemocniční péče z hlediska geografického uspořádání Šluknovského výběžku a je rozlohy, a nereflektuje i klimatické a terénní podmínky daného regionu. Přičemž je zcela nutné říci, že zrušením těchto odborných oddělení by například občané České

republiky z dolní části Šluknovského výběžku měli dosah nejbližšího zdravotnického zařízení v Děčíně a České Lípě, což je vzdálenost okolo 90 km dostupnosti.V obdobné situaci se nacházejí nemocniční zařízení Žatec, Duchcov, Roudnice nad Labem. Nemocnice Litoměřice a Kadaň smlouvu podepsali, neboť jim smlouva neukládala rušení odborných oddělení, pouze snížení počtu ošetřovatelských lůžek.

Na základě takto destruktivní smlouvy předložené zdravotními pojišťovnami, která je přímém rozporu se Zákonem č.20/2008 i vedení I. Krajské zdravotní společnosti předložilo Kraji stanovisko, aby jako zřizovatel takto předloženou smlouvu se zdravotními pojišťovnami neuzavíral.

Od 5. 11. 2012 zdravotní pojišťovny vůbec nekomunikují, čímž záměrně vedou celou Českou republiku do tísně z hlediska výše uvedeného zákona. Zdraví občanů České republiky se tak stává rukojmím zmiňovaných kruhů.

Z hlediska složitosti geografického a terénního uspořádání Ústeckého kraje, je nutné zachovat všechna nemocniční zařízení, která v takto dosavadním uspořádání zcela naplňují literu ústavního zákona o zachování a dostupnosti zdravotní a nemocniční péče.

Tato nutnost zejména vystihuje potřeby Šluknovského výběžku na základě jeho geografického rozmanitého terénního reliéfu, klimatických podmínek a to i s ohledem na celkovou zátěž při zabezpečení zdravotní a nemocniční péče, kdy Šluknovský výběžek představuje v takto složitých geografických a klimatických podmínkách zajištění péče pro padesát devět tisíc občanů České republiky. Jak již bylo uvedeno, je zcela nutné říci, že zrušením těchto odborných oddělení by například občané České republiky z dolní části Šluknovského výběžku měli dosah nejbližšího zdravotnického zařízení v Děčíně a České Lípě, což je vzdálenost okolo 90 km dostupnosti.

Tato situace, která je v příkrém rozporu s Ústavním zákonem o poskytování zdravotní péče v české republice, se týká nejenom samotné Rumburské nemocnice ve Šluknovském výběžku, ale týká se i ostatních poskytovatelů nemocniční péče v Ústeckém kraji.

Zajímavé bylo i hlasování v Poslanecké sněmovně. Návrh poslance Davida Kádnera (VV), aby sněmovna zařadila do programu schůze Informace ministra zdravotnictví k ohrožování dostupnosti zdravotní péče v Ústeckém kraji, se nepodařilo prohlasovat. Pomohly k tomu i hlasy šesti poslanců zvolených za Ústecký kraj, jmenovitě: Drábek (TOP09); Foldyna (ČSSD); Kotalíková ( TOP09); Řápková (ODS); Šulc (ODS); Tancoš (ČSSD).

S koncem roku skončí nemocnicím smlouvy s pojišťovnami. Nové smlouvy od nového roku dosud podepsány nebyly. Zdravotní pojišťovny tak tlačí na vedení nemocnic, aby podepsalo pro ně nevýhodné smlouvy. Takovým podpisem by však nemocnice přišly o většinu svých oddělení, nebo by byly dokonce úplně zrušeny. To se týká Podřipské nemocnice v Roudnici nad Labem, ale i nemocnic v Žatci, Rumburku či Duchově.

Proto se ptám pana ministra zdravotnictví, vlády této země, poslanců kam až můžeme jí dojít. Zajímají se vůbec o to, jak žijí lidé v různých částech naší vlasti, v jakých podmínkách.

Stát tvoří, uzemní celistvost a solidarita občanů, kteří spolu tvoří zákony pro společné soužití tak, aby tyto zákony, normy byly dodržovány v zájmu tohoto státního uskupení.

(zdroj: Ladislav Račok, blog)

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace