Česká pošta se snaží zpříjemnit své služby, seč jen může. A už opravdu nemůže. Komentář Štěpána Chába
komentář
21.03.2019
Foto: Facebook
Popisek: Česká pošta a její balón na odpoutání pozornosti od parodie, kterou se samotná pošta stává
Tak jsem navštívil po delší době poštovní úřadovnu s tím, že bych rád poslal balíček. Doma jsem ho pěkně zabalil, napsal adresu a hurá na poštu. Tam přišlo mírné rozčarování – „To máte blbě,“ pravila paní poštmistrová. „To já vám nemůžu vzít za normální cenu. Ani vám to nepojistím. To já už nemůžu.“ Ptal jsem se po důvodu a zjistil, že balík, který nemá typické tvary, je prostě nestandardní a tudíž dražší a okleštěný o veškeré výhody standardní zásilky.
Posílal jsem balík ve tvaru lopaty… nebyla v něm lopata, jen to tak vypadalo. Platil jsem o něco víc korun, nemohl jsem nechat balík pojistit, ač jeho hodnota, alespoň v mých očích, byla nedozírná. Pokud mi zásilku pošťáci cestou polámou, spravedlnosti se očividně nedovolám. I ptal jsem se paní poštmistrové, jaké že jsou standardní zásilky. Tak předně musí mít pravidelný tvar, nejlépe krychlového nebo obdélníkového charakteru. Nesmí měnit svůj tvar při manipulaci, nesmí být moc tenké. A také nesmí být zabalené v černé fólii. Zkrátka standardní balík, standardních rozměrů. Krychle. Nebo kvádr.
Máme s tím moc práce, no
Pokud chcete poslat hrábě, použijte soukromou dopravní firmu. Nebo hrábě před zabalením rozřežte pilou tak, aby se daly zabalit do standardizovaného balíku. Pokud chcete poslat roli tapety, tak ji, proboha, nemotejte do ruličky, ale poskládejte ji do úhledného standardizovaného tvaru. Hezky jako ručník. Nebo látkové plínky (což je, vzhledem k České poště, asi lepší příměr). Cokoliv, co byť i trochu nevyhovuje předepsaným normám, je tvrdě zpoplatněné a zbavené mnoha „výhod“, které by měly být samozřejmostí u všech zásilek tak nějak automaticky.
Česká pošta tak, navzdory trendům u dopravců a soukromých firem, jde proti proudu. Znepříjemňuje vše, co jen může. Jelikož dopravní společnost musí být, i přes jisté nepohodlí, připravena na to, že bude muset přepravovat zboží, které nejde naskládat do komínků. Protože dopravce má sloužit zákazníkovi. Ne sobě, ale zákazníkovi. Spokojený zákazník, spokojená Česká pošta. Zanedlouho si budu objednávat kosu. Obyčejnou, na sečení trávy. Velmi nestandardní zásilka, která dopravce upřímně poděsí, protože s ní bude bojovat, bude mu překážet, vadit mu v dodávce, párkrát do ní jistě zuřivě kopne. Ale mám jiného zbytí? Kosa i s kosištěm prostě do standardizované zásilky zabalit nejde.
Česká pošta argumentuje tím, že zásilky nestandardního tvaru nemůže prohnat automatizovaným pásem, ale musí povolat ochotné ruce se čtečkou, které zásilku načtou do systému. Což stojí dost energie. No, milá Česká pošto, co já s tím? Šlo to doposud, mělo by to jít i nadále. Automatizovaný pás očividně nevedl ke zlevnění tvých služeb, naopak, zdá se, že vše, co uděláš, vede k neustálému zdražování. Proto ti, Česká pošto, doporučuju, vrátit se ke koňskému spřežení, v té době jsi ještě měla svou dobrou pověst.
Cena, zase ta cena
Standardizované začínají být u České pošty i ceny za zaslání balíku. K tomu je určení metr, který začal překážet na každé poště. Stačí si změřit nejdelší stranu zásilky a víte, kolik za balík zaplatíte. Do 35 centimetrů je to za 129,-. Ale když si vezmu za příklad svou kosu i s kosištěm, jsem v kelu. Protože cena za balík do 240 centimetrů je krásných 359,-. Plus, samozřejmě, poplatek za zásilku nestandardního tvaru. Poštovné mě tak přijde bratru na téměř 400,-. Pokud využiju služeb České pošty. Což samozřejmě neudělám, protože u takového PPL mě poštovné přijde na 120,-. Tedy levněji, než když by mi Česká pošta dopravovala standardizovanou krychličku do 35 centimetrů.
No uznejte, není ta pošta ale úplně zbytečný státní podnik? Předražená, neochotná, nevstřícná, buzerující. A ve výsledku nedoručující, ale pouze oznamující – nebyl jste zastižen na adrese, zásilku máte uloženou na pobočce – a to i když jste celý den stáli před domem s transparentem v ruce, na kterém stálo, že vítáte doručovatele České pošty a že za doručení zásilky jim dáte tučné spropitné. Jo a jen tak mimochodem, konkurenční boj se nevede tím stylem, že nahodím několikanásobně vyšší cenu za stejnou službu a budu doufat, že si toho nikdo nevšimne a bude dál živit toho neochotného a nevstřícného molocha jménem Česká pošta.

Vložil: Štěpán Cháb