Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli a neřeknou?

Na lidech jim nezáleží? České dráhy odřízly část Šluknovského výběžku od světa, o víkendu máte prostě smůlu

16.03.2018
Na lidech jim nezáleží? České dráhy odřízly část Šluknovského výběžku od světa, o víkendu máte prostě smůlu

Autor: Facebook

Popisek: Nádraží v Rumburku

Vlaková trať z Rumburku přes Panský do Mikulášovic ve Šluknovském výběžku brzy skončí. Asi málo vynášela. V pracovní dny je tato trasa nahrazena autobusovým spojením. O víkendu nebude mít náhradu. Doposud vlaky jezdily alespoň o víkendu, trať tak zůstávala zachována. Nyní došlo ke škrtům a obyvatelé závislí na trati mají prostě smůlu. Trať byla v provozu od roku 1902. Proti uzavření dráhy vznikla petice.

Přitom je nutné upozornit, že vlaková trať je přímým spojením do nádherné přírody Chráněné krajinné oblasti Českosaské Švýcarsko. Obec Brtníky tak měla jedinečnou možnost oslovit turisty putující do jedné z našich nejkrásnějších přírodních rezervací. Víkendový spoj byl obzvláště v teplých obdobích přeplněn cestujícími. Zároveň je to také přímý spoj z Německa a to z tratě Rumburk – Děčín, který jede přes německá města Bad Schandau a Siebnitz. Odstřižením tratě Rumburk – Panský – Mikulášovice odstřihnou České dráhy a Ústecký kraj možnost německým turistům navštívit CHKO Českosaské Švýcarsko a seberou tak tamním obcím a tamním podnikatelům možnost na lákavosti pískovcových hor vydělat.

Trať je ztrátová?

Trať je jistě ztrátová z finančního hlediska. Ale má trať fungovat pouze na bázi – vydělám a když nevydělám, zavřu? České dráhy podobně ztrátové tratě mají dotovat z tratí, které jsou ziskové. A mají? Vlaková i autobusová doprava má sloužit obyvatelům, lidem… Nikdo netvrdí, že do Brtníků má jezdit soukromý dopravce LEO Express. Ale polostátní podnik jako jsou České dráhy tu povinnost mají. Musí mít. A pokud nemají, pokud mohou, s argumentem ztrátovosti, zavřít trať a zavřít tak možnosti tamním obcím, je něco shnilého ve státě českém. A že Ústecký kraj nedá peníze na provoz tratě? Je to spojené jedno s druhým. České dráhy zodpovědnost hodí na kraj, kraj zase na České dráhy. A než se ty dva mološi domluví, obyvatelé zmíněného regionu se budou muset naučit létat.

Nahradíme trať autobusy

Nyní, když si zadáte vyhledání spojení Brtníky – Mikulášovice, cesta dlouhá dobrých deset kilometrů, cesta, kterou doposud obsluhuje vlak, dočkáte se zjištění, že o víkendu tuto trasu pojedete přes tři hodiny. A to oklikou přes Krásnou Lípu, která je opačným směrem, pak přestup na Rumburk a teprve z Rumburku do Mikulášovic. Pěšky by cestu průměrně zdatný chodec zvládl za hodinu. Předpokládejme, že trať bude nahrazena autobusovou linkou. Ale ta má své nedostatky. Prvním z nich, a tím nejpádnějším, je Německo. Vlaková trať měla spojení na Německo, odkud do Českosaského Švýcarska jezdilo nejvíce turistů. Ti vystoupili v obci Brtníky, kde při návratu obohatili místní restaurace. Přinejmenším.

Autobusová linka ovšem skončí v Dolní Poustevně. Dolní Poustevna je sice příhraniční město sousedící hned s německým městem Siebnitz, ale který turismem posedlý německý důchodce z Bad Schandau bude bloudit po Dolní Poustevně a hledat autobusovou zastávku a hádat se s řidičem? Žádný. To si radši zajede do Chráněné krajinné oblasti z německé strany. Kdo na tom bude tratit? Všichni místní, kterých se zrušení tratě týká. České dráhy nikoliv.

Obdobný problém

Autobusová linka Varnsdorf – Dolní Poustevna byl s absurdností ukončen. Autobusy už dva roky končí svou cestu v obci Lobendava, která je šest kilometrů před Dolní Poustevnou. V Dolní Poustevně žije přes tři tisíce lidí. V Lobendavě něco k pěti stům. Mezi Lobendavou a Dolní Poustevnou vznikla další autobusová linka, která navazuje na spoj Varnsdorf – Lobendava. Tento spoj ovšem jezdí pouze do čtvrté hodiny odpolední a to pouze v pracovní dny. O víkendu nejezdí vůbec. Spoj Varnsdorf – Lobendava jezdí až do pozdních večerních hodin, ale návaznost pak nemá.

Takže místo toho, aby spoj Varnsdorf – Lobendava popojel o těch šest kilometrů dál a končil v Dolní Poustevně, končí v Lobendavě. Kvůli tomu musí dopravce zaměstnat další minimálně dva, možná tři řidiče, kteří pendlují mezi Lobendavou a Dolní Poustevnou. Přičemž deprimují tamní obyvatele tím, že se po čtvrté odpolední v pracovní dny a přes celý víkend nedostanou ze směru Lobendava – Dolní Poustevna a zpátky. Nutno dodat, že do Dolní Poustevny jezdí lidé za nákupy do Německa. Z Dolní Poustevny stačí kilometrová procházka a jste v německém supermarketu s nižšími cenami a vyšší kvalitou za potraviny.

Absurdita

Na těchto dvou příkladech jde vidět, s jakou absurditou se musí potýkat lidé v zastrčenějších oblastech. Podobné chování dopravců je jistě i v dalších místech republiky. Na lidech z vesnic zcela očividně nezáleží. Zavedením EET a zákazem kouření v restauracích na vesnicích zavřelo mnoho restaurací a hospod. Kultura se, ač po revoluci byla i v těchto místech hojná, vesnicícm vyhýbá jako postiženým morem. Nyní se tamní lidé nedostanou za kulturou ani do vzdálenějších míst. Protože to dopravcům prostě dost nesype. Tak tamní obyvatele odřízneme od civilizace. To není logika, to je kapitalismus.

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace