Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Arogantní ministr Prachař se mstí Ústeckému kraji! Chová se prý podivně, má problémy i jinde a chce jen diktovat, tvrdí krajský radní

15.10.2014
Arogantní ministr Prachař se mstí Ústeckému kraji! Chová se prý podivně, má problémy i jinde a chce jen diktovat, tvrdí krajský radní

Autor: Ústecký kraj

Popisek: Jaroslav Komínek

ROZHOVOR Premiér nesplnil slib, který dal v souvislosti s novým investorem v zóně Triangle v severních Čechách. Ministr dopravy se mstí Ústeckému kraji za to, že nemohl poslat spřátelené firmy na stavební zakázku. Ta by se prý realizovala, pokud by krajský establishment po sesuvu na D8 na Litoměřicku vyhlásil stav nebezpečí. To ale zdejší hejtman odmítl. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz o tom hovořil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM), který je mimo jiné asistentem chomutovského senátora Homolky.

Krajský radní tvrdí, že současný ministr dopravy Prachař se Ústeckému kraji mstí za to, že nevyhlásili stav nebezpečí na dálnici D8 a Prachařem připravené firmy nemohly realizovat několikasetmilionovou zakázku. Msta má podle Jaroslava Komínka spočívat v tom, že nejenže není plánovaná naprosto žádná příprava a výstavba komunikací dálničního typu na ústeckém území v programovém prohlášení vlády, ale ani reálně v plánu, který ministr dopravy před pár dny předložil vládě.

Myslíte si, že to, že v materiálu není žádná dobrá zpráva pro Ústecký kraj, je skutečně msta a nikoli „jen“ neznalost nebo nedbalost?

Řekl bych, že mix všeho dohromady. Ve vládním prohlášení žádné řešení infrastruktury na území Ústeckého kraje není. I přesto, že jak premiér, tak ministři této vlády tvrdili, že to není nutné a ví se přece o potřebnosti například R7 (Praha-Slaný-Louny-Chomutov-SRN) a D8 (Praha - Lovosice - Ústí nad Labem - SRN). Ale v plánu, který současný ministr Prachař předložil v minulých dnech, se nepočítá s novou výstavbou ani kilometru další výstavby ničeho dalšího.  A to i přes slib premiéra Sobotky, že díky novému významnému investorovi, který začne v průmyslové zóně Triangle stavět továrnu na výrobu pneumatik, se dokončení R7 urychlí. Prostě se tato vláda na Ústecký kraj vykašlala. A to, že ministr Prachař se již několikrát vyjádřil v tom duchu, že když mu Ústecký kraj nešel „na ruku" s vyhlášením krizového stavu na stavbě 0508 – šlo o dálnici D8 a sesuv zeminy, tak ať nic od něj nečekáme, je již všeobecně známé.

O jakých firmách konkrétně mluvíte a o jak velkou zakázku potencionálně mohlo jít, kdyby byla?

Nevím, jestli jsou to konkrétní firmy. Nicméně tlak ministra na kraj je zcela nestandartní a přinejmenším podivný. S takovýmto chováním jsem se nikdy ještě nesetkal. Pokud by ministr již dávno konal - například podle mého doporučení z jara letošního roku, kdy jsem ho informoval o využití stavebního zákona a jeho paragrafu 177 o postupu ve zvláštních událostech, tak už vše mohlo být dávno vyřešeno. Zřejmě se „někomu" nehodí výběrové řízení a byl by radši pro přímé oslovení „někoho". Koho, to opravdu nevím.

Není absence dopravní podpory Ústeckému kraji ale v rozporu s tím, jak vláda proklamuje pomoc tomuto kraji, zaměstnanosti a podobně? S tím to přeci souvisí... Mám pocit, že apely v tomto směru se opakují rok co rok, například i z popudů Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje, která má dokonce podrobný Globální plán revitalizace severozápadních Čech.

Myslím, že je to jak v rozporu, tak potlačením všeho, co všechny instituce na našem území doposud udělaly. Na území Ústeckého kraje je mnoho významných chemických, ropných, těžařských a dalších nejen průmyslových podniků, na kterých je závislá celá republika, tak by zřejmě vznikly nemalé problémy. A co stát na oplátku našemu kraji dává? Stokilometrový úsek D8 se staví 30 let, obdobný osud čeká R7 - a to už vůbec nemluvím o významné komunikaci I/13, která propojuje všechna statutární města v Ústeckém kraji a s touto komunikací se neplánuje taktéž žádné rozšíření.

Dá se říci, že jste v kritice ministra dopravy za hnutí ANO Antonína Prachaře na stejné lodi jako premiér Sobotka, který jej nyní dost kritizoval a mluví se o tom, že se pod ministrem houpe židle?

Úplně nevím, co má za výhrady pan premiér. Nicméně z jednání ministra Prachaře je cítit arogance a nadřazenost. Několikrát jsem ho žádal o osobní setkání a prodiskutování všech problémů našeho kraje. Tedy nejen státních komunikací na našem území - D8, I/13 a R7, ale také splavnost Labe, elektrifikace železničního spojení do Kadaně či Litvínova a další okruhy. Zcela bezprecedentně ani jednou neodpověděl a až po nějakém čase se ozval jeho náměstek. Nedovedu si představit, že bych se podobně choval ke starostům a zástupcům samospráv v našem kraji poté, co jsem byl zvolen radním pro dopravu a silniční hospodářství. Jeho následné podivné „tančení" kolem sesuvu na D8, nebo nezařazení rozvoje infrastruktury na území našeho kraje, je bohužel pouze logický vývoj v jeho chování. Ministr Prachař destabilizoval Ředitelství silnic a dálnic, dle mých informací v dalších „jeho" organizacích vládne nejistota a strach v pokračování čistek z dosazování nových lidí.

Mohl byste shrnout, co byste tedy teď od ministra dopravy očekával, aby nebyl váš region na chvostu?

Stačilo by pouze setkání a sladění společných priorit a vyslechnutí našich problémů. Jediné, na co se ministr Prachař v posledním roce soustředí, je mimořádný tlak na vyhlášení krizového stavu na D8. O ničem jiném slyšet nechce a o ničem jiném se bavit nechce. Dokonce oznámil, že má v úmyslu dokonce zrušit ředitelství Ředitelství silnic a dálnic v našem kraji. Je to zvláštní, že zrovna v našem kraji, kde má stát takové problémy s výstavbou komunikací.

Co říkáte pro změnu na akci starostů Znojemska? Ti odvolávají své podpisy pod memorandem na stavbu obchvatu Znojma. Říkají, že ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) jim předložil jinou verzi. Před pár dny také opoziční pravicové strany TOP 09 a ODS požádaly o svolání mimořádné schůze sněmovny, kde se měli poslanci zabývat tím, zda vznikne parlamentní vyšetřovací komise k činnosti ministra dopravy Antonína Prachaře a k „nepořádku" v jeho rezortu...

Vůbec se tomu nedivím. Ve funkci je rok. Doposud nic pořádného neudělal, kromě personálních čistek na Ministerstvu dopravy a jeho „dceřiných" organizací. Bohužel to ukazuje, že tento ministr má problémy nejen v našem kraji, ale i jinde. Respektive, že jak není po jeho, tak jiné názory nepřipouští a nejradši by napřímo diktoval, kdo co má dělat. Zřejmě si ještě neuvědomil, že není manažer v soukromé firmě, ale je ve státní instituci, kde by se mělo dlouhodobě plánovat a diskutovat a nikoliv direktivně nařizovat.

Lucie Bartoš

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

 

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace