Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Divadelníci a herci z Národního se už zase bouří! Další nekompetentní, likvidační rozhodnutí politiků

04.02.2014
Divadelníci a herci z Národního se už zase bouří!  Další nekompetentní, likvidační rozhodnutí politiků

Foto: Facebook

Popisek: Činoherní studio v Ústí má spoustu příznicvů po celé republice.

FOTOGALERIE V Ústí nad Labem se NĚCO děje. Slavné ústecké Činoherní studio totiž stojí těsně před krachem. Ještě před pár dny si herci, ale i mnozí komunální politici mysleli, že divadlo letos z rozpočtu města dostane na provoz 12 milionů korun. Pak zjistili, že je to zcela jinak. Úspěšná činoherní scéna získá maximálně dvě třetiny této částky. A to jen v případě, že uspěje v městem vypsaných grantech... Na stranu ústeckých divadelníků se postavila spousta slavných herců, ale i samotné vedení Národního divadla v Praze…

O napjaté situaci informuje Deník.cz. Radní města v pondělí nečekaně rozhodli, že 12 milionů rozdělí formou grantů. Třetinu částky dají do programu pro činoherní představení ne v Činoherním studiu, ale v Severočeském divadle opery a baletu. Zbylých osm milionů pak pro studiové formy činoherního divadla, tedy i pro Činoherní studio. Na žádosti má překvapené vedení divadla jen několik dní. Do 20. února! „Nemáme na výplaty. Na leden ještě ano, ale v únoru již nikoli," reagoval na zprávu ředitel Činoherního studia Vladimír Čepek. Na čtvrteční večer svolal celý divadelní soubor, aby se zaměstnanci situaci probral.

Překvapení zůstali i zastupitelé

Překvapení nad rozhodnutím radních neskrývají ani zastupitelé města. „Žila jsem v domnění, že 12 milionů v rozpočtu je pro Činoherní studio. Divadlo se tak dostává do obrovských potíží. Je to od radních obrovská rána pod pás," uvedla zastupitelka Karola Haasová.

Podobně to vidí i František Nesvadba. „Je to pro mě naprostá novinka. V žádném komentáři k rozpočtu nebylo o grantech ani slovo," řekl. Pokud město chtělo zavést takovou změnu jako grantový systém, měli se podle něj o něm politici bavit na podzim, ještě před schválením rozpočtu.

Karola Haasová navíc varuje, že granty mohou vést k tomu, že politici, kteří je schvalují, budou rozhodovat o uměleckém směřování scény.

Co může městu vadit, spojení s Piráty?

Už v roce 2011 správní rada Činoherního divadla údajně na nátlak radních odvolala ředitele studia Jaroslava Haidlera. Důvodem prý byla jeho veřejná kritika vedení města a Haidlerovo spojení s Pirátskou stranou. V březnu 2013 zinscenoval herec Činoheráku Jiří Maryško představení, které z recese pojal jako benefiční akci, jejíž výtěžek měl putovat na „Konto Č…k". Penězi chtěl pokrýt případné soudní výlohy, které by mu hrozily za zanechání sprostého vzkazu na primátorově záznamníku. V říjnu radní odvolali celou správní radu divadla, údajně za chyby v hospodaření. Zaměstnanci vinu odmítli, přitom kritizovali město za neochotu partnersky jednat. Poslední krok tedy další snížení dotace může podle mnohých znamenat likvidaci divadla, případně jeho svobody.

Herci zvažují stávku, ale radní zavření divadla zakázali

Před čtrnácti lety získalo Činoherní studio Cenu Alfreda Radoka jako nejlepší divadlo roku. V pátek jeho herci možná sehráli poslední představení historie. Ústečtí radní, jak stojí výše,  ze dne na den změnili systém, jak divadlo chtějí financovat. Jeho vedení nemá na provoz. „Nejspíše je to poslední představení. Nemáme na výplaty na únor a nechci, aby herci hráli zdarma," řekl ředitel Vladimír Čepek.

V pátek odpoledne navíc byl na jednání správní rady. Tam se dozvěděl, že by divadlo mohlo dostat překlenovací úvěr. „Někdy do 15. února. Ale to řekla správní rada, ne město," upozornil.

U herců, kterým to krátce před představením řekl, návrh neuspěl. „Půjdeme do stávky. Máme podporu řady divadel," tvrdili někteří. Podle nich je návrh směšný. Vedení divadla totiž neví, zda peníze z grantů dostane. A pokud se město zaručí, že ano, pak je podle nich celý grantový systém  jen fraška.

Sdělení na facebookových stránkách Činoherního studia

Vážení diváci a přátelé Činoherního studia. Dnes vás srdečně zveme na pohřeb Činoherního studia. Od 1. února nemáme žádné prostředky na provoz a díky tomu rušíme veškerá naše představení a zastavujeme provoz. Večer od 18.00 budeme všichni v divadle a zodpovíme veškeré dotazy, které případně budete mít. Romeo a Julie bude! Přijďte se s námi rozloučit.

Radní Jan Eichler, který je i předsedou správní rady divadla, tvrdí, že není žádný důvod k přerušení činnosti. Podle něho Činoherák má  na účtech dostatek peněz k úhradě svých závazků do poloviny března. Radní proto řediteli přikázali zajistit chod divadla, dementovat svá vyjádření a pracovat na grantech.

„Rozhodnutí ředitele Čepka přerušit činnost divadla učiněné bez předchozí konzultace se správní radou považuje správní rada za zcela nepřijatelné," uvedl. ČTK řekl, že nepředpokládá, že by Činoherní studio nemělo v grantovém řízení uspět.

Zpráva z jednání Správní rady Činoherního divadla

Správní rada odpoledne nabídla Činohernímu studiu překlenovací úvěr, aby měl soubor peníze na únorové výplaty. To herci ale odmítají a zvažují stávku.

Správní rada Činoherního divadla, o.p.s., přizvala na své dnešní mimořádné jednání ředitele Vladimíra Čepka.

Správní rada po konstatuje, že není žádný relevantní důvod k přerušení činnosti divadla, které má na svých účtech dostatek finančních prostředků k úhradě svých závazků do poloviny března. Rozhodnutí ředitele Čepka přerušit činnost divadla učiněné bez předchozí konzultace se správní radou považuje správní rada za zcela nepřijatelné. Jeho vyjádření v médiích a na webových stránkách divadla, že od 1. února nemá divadlo žádné prostředky a proto je nuceno pozastavit provoz, jsou hrubě nepravdivé.

Správní rada konstatuje, že pokud něco ohrožuje existenci divadla, pak je to zejména nepochopitelná nečinnost ředitele Činoherního divadla při získávání prostředků pro tuto obecně prospěšnou společnost a jeho dnešní neuvážené kroky.

Správní rada uložila řediteli Čepkovi
- zajistit provoz divadla bez jakýchkoliv přerušení,
- dementovat nepravdivé informace šířené v médiích
- zahájit neprodleně práce na žádostech o městské granty tak, aby Činoherní divadlo, o.p.s., uspělo v dotačním řízení a získalo 12 milionů Kč vyčleněných v rozpočtu města.

Za správní radu Činoherního studia, o.p.s.
PhDr. Jan Eichler, předseda

Páteční představení byla „smutná krása“, jak řekli v ČT

Ústečany, kteří v pátek přišli na údajně poslední představení divadla, rozhodnutí města rozladilo. Herce k prasknutí narvané divadlo přivítalo potleskem. Někteří fanoušci měli slzy v očích. Přeplněné divadlo se s herci po pátečním představení Romea a Julie loučilo dlouhým potleskem. Ústečané zjišťovali, jak mohou pomoct.

Město ve svém vyjádření na internetových stránkách v pátek uvedlo, že na nové koncepci financování činohry odborníci pracovali dlouho. Podle zjištění redakce Ústeckého deníku to není pravda. Kulturní komise, která by měla projednávat všechna důležité rozhodnutí a připravovat koncepce, se vším zabývala teprve v minulém týdnu. Jeden z členů komise pod podmínkou anonymity prozradil, že komise na tomto materiálu vůbec nepracovala a dokonce se na něm neshodla. „Nebyl to náš návrh. Přišel hotový na papíře, krátce před naším zasedáním. My k němu žádné doporučení nedali," řekl.

Úsměvy naplněné vzájemnou solidaritou střídaly slzy v očích fanoušků i samotných herců. Tak vypadalo v pátek večer poslední představení Činoherního studia. K prasknutí zaplněné hlediště herce i ostatní zaměstnance divadla přivítalo i vyprovodilo dlouhým potleskem.

„Každý rok, s každým snížením rozpočtu jsme se obávali o svou budoucnost. Naše chování teď ale rozhodně není teatrální. Jde o skutečnou popravu," přirovnal nedávné rozhodnutí ústeckých radních herec Jaroslav Achab Haidler a vehnal tím slzy do očí nejenom svým kolegům, ale především fanouškům divadla. Těch se na Střekově sešlo na dvě stě.

Diváci studiu přibývali

„Diváci obecně ubývají. I na fotbale jich je stále míň. Nám návštěvnost naopak stále stoupá. Přesto jsme odsouzeni k zániku, nechápeme to," dovolil si Haidler další poznámku k prioritám vedení města.

Kromě herců k divákům před plánovaným představením hry Romeo a Julie promluvil také ředitel nebo umělecký šéf divadla. „Nepustím své herce na jeviště, dokud nám vedení města nedá záruky peněz na slušné fungování. Museli jsme stopnout veškerou práci na další dva roky. Máme nasmlouvané významné režiséry. Nemůžeme je blokovat s tím, že nevíme, zda je budeme moct zaplatit," prohlásil před začátkem pravděpodobně posledního představení oblíbené scény Filip Nuckolls.

Reakce publika na sebe nenechaly dlouho čekat. „Jste důležití, jedineční. Jak můžeme pomoci?" zjišťovali Ústečané i další příznivci Činoherního studia.

Naposled bez vstupenky

Do jeho sálu přicházeli i ti, kteří na představení neměli žádnou vstupenku. „Na Romea a Julii jsme měli jít až 14. února, na Valentýna. Je smutné, že další představení nebudou. Dnes tu však nejsme kvůli hře, ale především kvůli divadlu a lidem, kteří ho dělají," řekla jedna z návštěvnic Monika Nicková.

Milostná tragédie o vzájemné nevraživosti dvou znepřátelených veronských rodů, kterou herci poslední den provozu divadla sehráli, nabývala v doslova pohřební atmosféře dalších rozměrů. Publikum kromě hereckých výkonů ocenilo i scenáristickou bystrost, s jakou se autorům hry podařilo do pátečního ztvárnění vtěsnat narážky na současné dění. Slovo magistrát se v upraveném textu objevilo hned dvakrát.

„Smáli jsme se, přestože je nám smutno," shodovali se lidé. A protože vědí, že živi jsou herci také potleskem, dopřáli jim ho v pátek večer do sytosti.

Co si o situaci v Činoherním studiu myslí známé osobnosti?

Ivan Trojan, herec:

Řekne-li někdo Ústí nad Labem, první co mě napadne, je Činoherní studio. Je totiž nedílnou součástí tohoto města. Vždyť ústeckým Činoherákem prošly dějiny českého divadla. Grossman, Schorm, Kačer, Krobot, Rajmont, Suchařípa, Bartoška, Heřmánek, Zedníček, Schmitzer, Hrušínský, Pokorný, Lang, Czesany… Vždy se tu dělalo divadlo, na které se jezdilo z celé republiky a často i z celé Evropy. Divadlo, které vždy mělo co říct a platí to i dnes!!! Takové divadlo nemůže a nesmí zaniknout! Žádám kompetentní lidi, aby přehodnotili toto nepochopitelné rozhodnutí. Rozhodnutí, které by se zařadilo mezi nejhorší polistopadové „zářezy" v české kultuře.

Miroslav Krobot, režisér, herec a dramatik:

Činoherní studio v Ústí bylo a je výborná značka a pro mě srdeční záležitost, takže si neumím představit, že by nebylo.

David Suchařípa, herec:

Činoherní studio v Ústí nad Labem je synonymum k boji proti komunismu. Zrušit takové divadlo je krok o třicet let zpátky. No culture, no future.

Lenka Krobotová, herečka:

Je absurdní a nepochopitelné, že se někdo dokáže k tak osobité scéně s dlouholetou tradicí, jako Činoherní studio bezesporu je, takto chladně postavit… Ať už jsou úmysly jakékoli, je nemyslitelné, aby se takto kvalitní soubor - semknutý, chválený a v plné formě - dozvěděl ze dne na den bez jakéhokoli důstojného jednání či alespoň varování, že zůstává bez financí a jde do výběrového řízení, přestože mu byly městem finance slíbeny… A soubor v plné sezóně pracuje… 

Jiří Pokorný, režisér a dramatik:

Činoherní studio bylo vždy čelním českým divadlem i reprezentativním vývěsním štítem severních Čech. Bez jeho existence si není možné nejen město Ústí nad Labem, ale celý severočeský region vůbec představit. Teď už chybí jen začít zavírat školy a kina. Když jsem se dnes zprávu o současném ukončení činnosti ČS dozvěděl, musel jsem jít na vzduch. Dočasní magistrátní úředníci se sice znemožnili, ale doufám, že se najde vyšší moc, která nedovolí zmarnit padesát let mimořádné tvůrčí práce. Někdo kulturní, což je podle mne  lidskosti, vzdělání a pokroku oddaný člověk. Někdo, kdo bude chápat skutečnou povahu peněz tak, aby je uměl spravovat a rozmnožovat pro prospěch všech. Vidím že se to tam jen hemží diletanty na všech úrovních. Proč si dávají takové platy, když berou práci jiným? Proč neumí hospodařit? Když nebude na dárky, tak se zruší vánoce? Vždyť jen překlad slova politika říká jasně, že jde o lidi a já to vnímám jako službu lidem. Jde o tristní ukázku politické svévole a nekompetentnosti. Naprostou blamáž těch, kterým byla svěřena důvěra. Bezohlednost tohoto činu si doufám vykoleduje přímou a kloudnou debatu na širším poli, která by se ve slušné společnosti byla bývala konala dlouze a erudovaně již dříve. Můj současný názor je, že by měl magistrát města Ústí nad Labem vzít dotace sám sobě a urychleně ukončit svou činnost, dřív než napáchá ještě více škod. To ale neudělá. To, co si netroufli komunisti, teď bezostyšně provedou bezejmenní, neznámí úředníci, kteří by se v případě osobní nouze zřejmě klidně stali městskými katy.. Hanba jim! A nám, pokud si to necháme líbit!

Michal Dočekal, režisér a ředitel činohry Národního divadla:

Pro každého, kdo se v posledních čtyřiceti letech zajímal v Česku o divadlo znamená Činoherní studio značku kvality. A nejen to - je i duchovním dědictvím, které jde od Pavla Fialy, Evalda Schorma přes Ivana Rajmonta, Jiřího Pokorného až k nynějšímu Filipu Nuckollsovi. A pokud by tato jména veřejnosti nic neříkala jistě znají  Jiřího Bartošku, Tomáše Töpfera, Jiřhoí Schmitzera, Ivanu Chýlkovou a Martina Fingera či Romana Zacha a další a další. Pro mne osobně je ČS spojeno zaprvé s několika  divadelními iniciačními zážitky, kterými byly představení Tří sester, Goldoniáda a hry Karla Steigerwalda, pak jsem na začátku své profesní kariery  intenzivně vývoj ČS sledoval a i "žil" se svými generačními souputníky-Jiřím Pokorným, Michalem Langem a Davidem Czesanym - v závěru této éry jsem v ČS i režíroval /Shopping and Fucking/-, prožil jsem s divadlem povodně i dlouhotrvající rekonstrukci a navštěvoval představení v divadelním sále Setuzy/ a nyní sleduji práci  mladších kolegů. K žádnému mimopražskému divadlu nemám tak dlouhý a intenzivní vztah V Činoheráku jsem byl, když teroristi zaútočili na Dvojčata - ohrožení tohoto divadla vnímám rovněž jako svého druhu teroristický útok - braňme se mu!

Ve fotogalerii je prohlášení uměleckého vedení Činohry Národního divadla k situaci ČS.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Anička Vančová

Galerie