Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

O nekulturním úpadku z mnoha stran. Komentář Štěpána Chába

komentář 12.09.2024
O nekulturním úpadku z mnoha stran. Komentář Štěpána Chába

Foto: Se svolením České televize

Popisek: Ze seriálu Most!

Byl jsem s dětmi v lidovce. Po prázdninách se ten zadrhnutý kolotoč notiček a houslových klíčů zase rozmotal a začal s mručením protáčet všechny ty naše malé české Mozarty po divech notového zápisu. A protože oba menší potomci byli současně hypnotizovaní na hodině metronomem, měl jsem od výchovy přes půl hodiny opušťák, tak jsem vyrazil do knihovny. A tam se to stalo. Zdivočel jsem jako to zvíře. Ale tiše, jen uvnitř sebe.

Do knihovny jsem svého času chodil neustále. Týden co týden jsem si z ní odnášel kupy knih a četl a četl. Teď už nemám čas, čtu pramálo a to pramálo lovím přes internet v antikvariátech. Do knihovny jsem zabloudil tak nějak po paměti a náhodou. A spatřil katastrofu. V regálech, kde dřív byla mezi braky četná místa s krásnou a setsakra hodnotnou literaturou, zbyly jen braky, hodnota byla odsunutá do skladu, nebo poslaná na recyklaci, aby se z nich udělal futrál na slepičí ovulaci. Když jsem pak atakoval knihovnici dotazem, zda má Sylvii Plathovou, ona mi po kontrole v computeřisku pravila, že ne, a když jsem ji jemně upozornil na „h“ ve jméně PlatHová, vykřikla radostně, že jednu mají… ve skladě, můj vnitřek zavyl jako celá smečka vlků. V knihovně neví, že se Plathová píše s „h“, dál už padnout nejde. (Sylvie Plathová je jedna ze zásadních světových básnířek, její jméno by mělo v knihovnickém oboru být základem vzdělání, to mi promiňte, jako kdyby si stavbyvedoucí pletl vápno a cement… to bylo, jako když jsem byl onehdá v jiné knihovně a zpoza regálu vyslechl od knihovnice větu – Eurípidésa nemáme – no já myslel, že vyrostu).

Tak nějak to ve mně zbytek dne klokotalo.

Večer jsem si pak vzpomněl, že jsem Tomáši Kolocovi chtěl na jeho pondělní text odpovědět e-mailem, abych mu pocuchal nervy s mým pohledem na seriál České televize Most!, který jsem měl tu smůlu také se zvědavostí v době jeho premiéry vidět. Ale řekl jsem si – echt, co se do toho pouštět a katit se zbytečně.

Ale po návštěvě knihovny to ze mě čpí, až se zalykám, tak neodolám a zatnu drápek.

Můj nejmilejší z Tomášů, napsal bych mu, s tím Mostem jsi trochu na scestí. Dovolím si před tebe postavit dva filmové počiny. Seriál Most! a Formanův film Hoří, má panenko. Obě díla si tropí šoufky z prostého lidu. Škádlí ho a hrají si s ním. Ale podívej se na ty jemné (i méně jemné) rozdíly.

Když si sedneš k Formanovu filmu, vidíš, že i on si utahuje z prosté lidské malosti. Ale ukazuje ji s takovou jemností, s takovým citem a laskavostí. Jeho film je pohlazení. Strašně něžné Formanovo pohlazení, protože je, jako tvůrce, součástí té malosti. A je si té malosti vědom. A tedy točí a tvoří s pokorou. Jeho film se desetiletími ukázal jako jeden z nemnoha pokladů české kultury.

Na druhé straně stojí seriál Most!. Ten svůj „humor“ postavil na karikatuře a na výsměchu. Jeho „humor“ je neurvale necitlivý, násilný a snad až buranský. Jde z něj cítit, jak se té běžné lidské malosti nadřazeně vysmívá. A přitom se snaží o jakousi mentorskou převýchovu k lepšímu člověku dle progresivních zásad smýšlení. To vše zaobalené do fekálního humoru a až otupující sprostoty. Je to karikatura, naplněná hnisem pohrdání těmi, o kterých má vyprávět. Seriál je ukázkou toho, když v sobě tvůrci nemají žádnou pokoru a jen pohrdají svým divákem. Nereflektuje duši národa, ale ukazuje národ jako nádor.

Když bych oba počiny postavil vedle sebe a představil si je jako umělecká díla, Formanův film by měl podobu barokního baculatého andělíčka s potutelným úsměvem smějící se české bestie, seriál Most! by získal velmi naturalistickou podobu vzteklého psa, který se chystá skočit a rozervat oběť na kusy. A tou obětí je divák. Nikdo jiný než divák. Seriál Most! je velmi nekulturní, až odporný počin. Produkt trochu buranské a nevědomé kultury, produkt kultury sebestředného egoismu.

Podobný pocit ve mně vyvolal film Díra u Hanušovic. K němu jsem vykonal onehdá tuto poznámku a začal nemít v oblibě jeho tvůrce Miroslava Krobota: „V Praze tomu určitě říkají sonda do duše národa. Jinde tomu prostě říkají šmíra.“ To samé lze zkonstatovat u seriálu Most!.

Ten úpadek kulturnosti českého národa jde vidět od knihovny až po současnou filmovou tvorbu. A všechno je to svázané do jednoho velkého nic, které z naší kdysi veliké kultury teď vytéká a páchne.

Ještěže jsou tu zušky. Onotičkované dětičky jsem si vyzvedl z rukou šikovných učitelů hudby a chvátal ke klávesnici. Táhne na půlnoc, jdu si pustit film Hoří, má panenko. Na chvíli, než mi zaklapnou víka.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb