Kozí dráha pojede až do Krupky. Dobrá zpráva pro turisty na Ústecku
07.05.2024
Foto: Ústecký kraj
Popisek: Motoráček ve stanici Telnice
Pro oblast cestovního ruchu v Ústeckém kraji, konkrétně pro nabídku turistické dopravy přichází významná dobrá zpráva. Správa železnic pracuje na zprovoznění úseku Kozí dráhy z Telnice do Krupky. Nyní finalizuje zadávací dokumentaci a připravuje vypsání výběrového řízení na stavební práce v tomto více než devítikilometrovém úseku. Předpoklad je, že práce by měly být hotové ve třetím čtvrtletí.
„Jsem velmi rád, že Správa železnic přistupuje k další etapě obnovy Kozí dráhy, je to správný krok k podpoře cestovního ruchu. Ústecký kraj má již objednanou přepravu, dopravce tak může okamžitě po dokončení prací znovuobnovit provoz i v tomto novém úseku. Kozí dráha tak může ještě letos jezdit z Děčína až do Krupky,“ říká radní Ústeckého kraje Jan Růžička.
Jak doplnil místostarosta Krupky Rostislav Kadlec, nově stanice Unčín přiblíží cestující k hradu Kyšperk, stanice Bohosudov - zastávka poskytne napojení na lanovou dráhu na Komáří vížku a stanice Krupka město bude novou možností, jak navštívit památkovou zónu, hrad Krupka, naučnou stezku Po stopách horníků, hornickou kulturní krajinu i štolu Starý Martin, která je součástí světového dědictví UNESCO.
Turistická linka je v provozu o víkendech a státních svátcích od konce března do začátku listopadu.
V současné době se také pracuje na cyklostezce, která povede podél Kozí dráhy. Kvůli nutné kooperaci a shodě mnoha měst a obcí, vlastnickým právům a pro nutnost zpracování investičního záměru a potřeby získání dotace je odhad dokončení až za několik let.
Železniční trať z Děčína po úpatí Krušných hor do Oldřichova u Duchcova se v posledních letech stala důvěrně známou pod názvem Kozí dráha. Její provoz byl zahájen v roce 1871, kdy se stala součástí alternativního spojení hnědouhelných revírů na Chomutovsku a Mostecku s přístavy na Labi a sloužila tak primárně dopravě uhlí. Trať postavila a provozovala soukromá Duchcovsko-podmokelská dráha. Kozí dráha je vlastně součástí někdejšího souvislého spojení z Děčína přes Duchcov a Litvínov do Chomutova. Některé části tohoto spojení v současnosti již fyzicky neexistují, neboť je pohltily povrchové doly.
Přezdívku Kozí dráha získala trať podle toho, že po kolejích této vedlejší tratě pobíhaly kozy a vlak často musel mimořádně zastavovat a odhánět je. Druhá varianta tvrdí, že zaměstnanci tratě chovali u svých domů výhradně kozy a slepice, takže na zastávkách i ve stanicích se při průjezdu vlaku ozývalo mečení.
|
Zdroj: Tisková zpráva, KŽC Doprava, Wikipedie
Vložil: Markéta Vančová