Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Výchova k občanství. Mládí je tak lehké mazat si na chleba. Komentář Štěpána Chába

komentář 20.06.2022
Výchova k občanství. Mládí je tak lehké mazat si na chleba. Komentář Štěpána Chába

Foto: Pixabay

Popisek: Vlajka LGBT

Evropský parlament je zděšen a pohoršen a plný výzev k tomu, aby se výchova k občanství razantně prohloubila na všech úrovních vzdělávání. Mateřském, základním, středním, vysokém i při školení při zaměstnání. Výchova k správnému občanovi, na to není nikdy pozdě. A čím dříve, tím lépe. Výzva Evropského parlamentu Evropské komisi je plná uvědomělosti a bdělosti a touhy v toho správného Evropana. Jinak hrozí nástup extremistických a populistických politických stran a jejich podpora. Jenže tam, kde je lidem dobře, tam žádný nárůst podobným stranám nehrozí. Tak proč ten nárůst tedy hrozí? Že by lidem nebylo dobře?

Když jsem chodil do školy, scházeli jsme se po vyučování na pivu. S jedním spolužákem jsme pak s vážnou tváří a se zápalem mladého uvědomělého hovádka plánovali, že v rámci boje za klima a za přírodu vpadneme do nedalekého lomu, kde se těží štěrk. Plán byl jasný, lehnout si na pás, po kterém jede vytěžený štěrk, a prostě zablokovat těžbu. Ale ano, takhle blbí jsme byli. Teď bych si za to nafackoval a poslal se na převýchovu k lopatě.

V stejné době v jiné třídě se dvě holky dohadovaly o podobném. A na rozdíl od nás, kteří jsme svůj zápal pro ekologii utopili v pivu, se odhodlaly k činu. Zablokovaly nejfrekventovanější silnici, kterou projížděly stovky aut. Stouply si do silnice s nesmělým transparentem protest za klima, pět minut nato vyběhli dva učitelé ze školy a za asistence řevu je zahnali zpátky do lavice. To ekologie jako móda právě mediálně nastupovala. A my jsme byli nadšení, všude se začínalo mluvit o tom, že do dvou let zmizí pod hladinou moře Holandsko. Že z Velké Británie bude Británie malá a zatopená. Prostě apokalypsa se vším všudy. Je to 25 let zpátky. Čtvrt století a Holandsku se ještě nepotopil ani jeden pitomý metr pobřeží. Tady soudruzi z enviromentálních studií obecenstvo vyloženě zklamali.

Jedna moje známá má čtrnáctiletou dceru. Navštěvuje tady daleko na severu provinční školu, mimo dosah civilizace a v kraji, kde stále bují spíš normalizace, než progresivismus. Přesto mi známá vyjeveně vyprávěla, jaká se z její dcery stala zapálená bojovnice za práva LGBT komunity. A když zapálená, tak zapálená. Mluví o tom prý neustále, hádá se s okolím, rve se za LGBT komunitu, jako kdyby na tom závisel její život. Jistě, vyroste z toho. Jako my všichni ze všech těch naivistických kravin, kterým jsme v mládí věřili.

Na těchto třech příkladech se pokouším ilustrovat mladickou blbost, kterou se mládí často (ne vždy) vyznačuje. Potřebu bojovat proti předchozí generaci, potažmo proti svým rodičům. Ta se kdysi odehrávala spontánně, stála za kulturní revolucí i za společenskými změnami a skutečně společnost dokázala posouvat dál. Teď je ovšem potřeba mladickou energii podchytit a vybudovat si věrného občana tím, že se aktivismus přesune do škol. Takže nejen že ty dvě holky ze silnice teď nikdo nezažene zpátky do lavice. Ještě jim zatleskají a učitelé si stoupnou po jejich boku.

 

Následují citáty z provolání Evropského parlamentu:

„Evropský parlament vyzývá k tomu, aby výchova k občanství byla začleněna na všech úrovních vzdělávání a uzpůsobena specifickým vlastnostem a potřebám studentů.“

„Evropský parlament konstatuje, že předškolní výchova hraje významnou úlohu při rozvoji klíčových sociálních a emocionálních dovedností a je základem dobrých životních podmínek, dialogu, vzájemného respektu, porozumění a společných hodnot.“

„Evropský parlament konstatuje, že v oblasti výchovy k občanství neexistuje na úrovni EU dostatečná soudržnost politik a že v současné době neexistuje žádný politický nástroj, který by strukturovaně sdružoval všechny příslušné subjekty a orgány.“

„Evropský parlament upozorňuje na význam výchovy k občanství pro zvyšování povědomí o změně klimatu a pro dosažení cílů udržitelného rozvoje do roku 2030; zdůrazňuje propojení mezi výchovou k občanství a výchovou k udržitelnosti.“

„Evropský parlament žádá členské státy, aby posílily a rozšířily možnosti počátečního a průběžného, profesního a celoživotního rozvoje učitelů, vychovatelů, rodin a širší vzdělávací komunity a poskytly jim vhodnou podporu a zdroje pro výuku výchovy k občanství.“ Jen, prosím, už žádnou pochybující učitelku.

„Evropský parlament vyzývá k vytvoření a prosazování označení Euroučitel.“

„Evropský parlament vyzývá k vytvoření evropských odznaků pro školy a univerzity, které aktivně podporují výchovu k občanství.“

Bonbónek na závěr: „Evropský parlament vyzývá Komisi, aby zvážila možnost podpory vytvoření památníku Evropské unie v každé obci každého členského státu, který by byl pro občany vizuálním symbolem evropské integrace.“

Stojí za přečtení celé. K nalezení perly nesmírné ceny. Některé i ve smyslu Se Sovětským svazem na věčné časy. Holt, při upevňování se musí utahovat.

 

Evropská unie dává smysl jako otevřený prostor pro volný pohyb zboží, lidí i peněz. Nedává smysl jako ideologická hlásná trouba, která si chce po vzoru již ozkoušených režimů podchytit mladé a na nich stavět budoucnost. Ono to vždycky fungovalo jenom chvilku, pak to prasklo a za velkého rámusu se rozpadlo.

 

Vložil: Štěpán Cháb