Pojďme trestat děti za špatné školy. Komentář Štěpána Chába
komentář
25.05.2022
Foto: Pixabay
Popisek: Škola modelová, u nás je to trochu o něčem jiném, datum v mnohém stále platné
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Gazdík by rád zastavil turistiku za „lepšími“ základními školami, protože ty jsou pak přeplněné a musí odmítat i místní děti, které by do školy měly chodit spádově. Vezmu to na mém příkladu, kdy máme v dosahu pět základních škol. Dvě jsou špatné, jedna velmi špatná, čtvrtou jde nazvat gulagem a pro pátou lze najít název pouze v básních vogonské poezie (druhá nejhorší poezie v galaxii, při jejímž poslechu člověku začne vytékat mozek ušima, používá se pro mučení zajatců, viz Stopařův průvodce po galaxii).
Poslední jmenovanou jsem byl nucen navštěvovat na přelomu bolševismu a kapitalismu já, čtvrtou jmenovanou s přesahy do praktických cvičení z gulagu by měly spádově navštěvovat mé děti. V rámci Gazdíkovy snahy o zákaz migrace dětí za „lepší“ špatnou školou bych tak byl nucen věnovat převýchovu svých dětí souškám učitelkám, kterým bych nesvěřil na pohlídání ani kolo před obchodem. Kvalitu jejich osobnosti, jejich pedagogické schopnosti a empatii jsem měl tu čest poznat při „přezkušování“ v povinném nultém ročníku, který jsme absolvovali doma. Tam jsme se okamžitě setkali s takovou podivnou chutí oběť před sebou chytit, nepustit, dokázat jí vlastní převahu a donutit ji k podvolení. U nás v pohraničí je to stále jakési zvykové právo.
A jaké podvody rodiče předvádějí? Přihlašují k trvalému pobytu své děti tam, kde je „lepší“ špatná škola, papírově je nechávají bydlet u prarodičů, aby měli nárok na spádovou „lepší“ špatnou školu, využívají i specializovaných firem, které vytváří trvalá bydliště za poplatek, ať už to dělají jakkoliv. Gazdík jim to chce zatrhnout tím, že se bude přihlížet k délce bydlení i společné domácnosti rodičů s dítětem. A tak budou rodiče své děti k zápisu vodit i s nájemní smlouvou. „Líbilo by se mi kritérium jako délka trvalého bydliště v obci, což by právě té (spádové) turistice zabránilo,“ sdělil ministr.
„Některé školy jsou rodiči považovány za prestižnější, takže se snaží na ně děti dostat tak, že jim přihlásí trvalé bydliště třeba k prarodičům. Aby se dítě dostalo tam, kam potřebují,“ potvrdil Gazdíkovo blouznění pro Lidovky.cz Luboš Zajíc, předseda Asociace ředitelů základních škol. Jen je zvláštní, že nedodal, že některé školy jsou naopak rodiči chápané za natolik špatně, že by považovali za prestižnější adresu i prasečí chlév. I to je možnost. Božínku, já si ji zažil. Zažívají si ji děti s rodiči i ve škole v Bílině, kde nedávno najali silovou bezpečnostní agenturu, která má, řekněme to konečně otevřeně - romské děti ze spádového ghetta krotit.
K čemu Gazdíkova snaha migraci zastavit povede? Rodiče budou nuceni umísťovat své děti do škol, kde budou vědět, že se jim nedostane kvalitního vzdělání. Špatný ředitel se špatným učitelským kolektivem, velká míra neúspěšnosti dětí, nebo romské ghetto za rohem, takže třetina spolužáků bude přinejmenším problematická? S takovým vzděláváním hrozí, že dítě získá odpor k jakémukoliv vzdělávání, že se dítě nenaučí to, co potřebuje do života (případně tedy pro zkoušky u přijímacího řízení na další stupeň školy) a oproti dětem z jiných, méně špatných škol, bude jejich vlastní dítě znevýhodněné.
A vadí nekvalitní škole s přechodem na gulag, že o ní putují zvěsti, že kvalita jejího vyučování je prachmizerná? Nebo že se na takové škole dítě naučí spíš dealovat drogy, než pravidla psaní mně a mě? Nevadí a ani vadit nemusí. Je to státní instituce, její existence vyplývá z nařízení o dostupnosti škol a rodič si může jít stěžovat tak leda na lampárnu. Obzvláště s nápady na „vylepšení“ ministra Gazdíka.
Snaha rodičů je pochopitelná, chtějí pro své dítě to nejlepší možné. A tak se snaží i za pomoci různých triků umístit své dítě do školy, která má nejméně špatnou pověst. Snaha Gazdíka je stejně pochopitelná, nechce, aby se z nekvalitních škol stalo území duchů, a u těch méně nekvalitních, aby praskaly ve švech a staly se tak kvůli tomu velmi nekvalitními.
Zásadní otázka u Gazdíkovy snahy zakázat migraci za školou ale nezní a nesmí znít – jak pomoci škole. Ale jak to, že rodiče nechtějí dát dítě do té které školy a radši se uchylují k podvodům. Gazdík si nedošlápne na nekvalitní školu, aby své služby zlepšila, ale dupne si na rodiče, aby své dítě dali do školy, o které ví, že je mizerná. To je přece postavené na hlavu.
Představte si, že se nedaleko vašeho bydliště za poslední roky rozrostlo ghetto a vy máte od Gazdíka přísně nakázáno dát své dítě do spádové školy, kde víte, že bude docházet k převýchově nejen z rukou soušky učitelky, ale i od omladiny z ghetta. Pravda, možná bude do budoucna pro děti užitečnější vyhýbat se noži než malé násobilce, ale nevím, jestli je právě tohle ten směr, kterým se chceme ubírat. Ministře Gazdíku, zlepšujte školství, za jeho mizerný stav rodiče nemůžou, ti jen v rámci dostupných možností chtějí pro své dítě to nejlepší. A pokud migrují za pomoci podvůdků za „lepší“ špatnou školou, nepřemýšlejte o tom, jak jim to zakázat, ale jak zlepšit kvalitu školy, od které utíkají. Protože tam, tam přesně je problém, který máte řešit a vyřešit. Netrestat za mizernou školu rodiče a jejich děti, protože pak nesloužíte lidem, ale berete si na ně pendrek. A to skutečně není vaše role. Nesmí být.

Vložil: Štěpán Cháb