Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Mám malý STAN, mně na nohy táhne. Ministr Gazdík a jeho budoucí diagnózy. Komentář Štěpána Chába

komentář 25.01.2022
Mám malý STAN, mně na nohy táhne. Ministr Gazdík a jeho budoucí diagnózy. Komentář Štěpána Chába

Foto: Se souhlasem Petra Gazdíka

Popisek: Ministr Gazdík s ministrem Rakušanem

Ministr školství Petr Gazdík ze STANu i před volbami plamenně hovořil o tom, že je potřeba dostat české školství do 21. století. A začal razantně. Oznámil, že zavede funkci školního psychologa. A to pro školy nad 180 žáků trvale a na plný úvazek, u těch menších škol pak psychologa externího, který bude dojíždět jednou týdně. Je to komické.

„Každá škola nad 180 žáků dostane svého psychologa, každá menší škola dostane částečný úvazek napojený na krajské pedagogicko-psychologické poradny tak, aby alespoň jeden den v týdnu docházel do školy psycholog,“ uvedl ministr školství Petr Gazdík (STAN) v rámci debaty, kterou pořádala Stálá konference asociací ve vzdělávání a informační centrum o vzdělávání EDUin. O debatě informoval server Seznam Zprávy.

Přičemž ministr Gazdík chce ukotvit, aby funkce školního psychologa nebyla nejistá. To znamená, že když dojdou peníze z unijního fondu, z kterého chce Gazdík nápad financovat, aby se pod školním psychologem nezačala kymácet výnosná židle, ale aby na něj šly peníze ze státního rozpočtu. Výborné, diagnostikováním vstříc 21. století.

Jen bych se rád od pana Gazdíka dozvěděl, kde chce studované školní psychology brát? Pro příklad dejme na stůl Šluknovsko, Náhorní Karabach republiky. Jsou tam tři psychologické ordinace, zavolal jsem tam, jejich lékaři jsou strhaní, nové pacienty neberou, na otázku, zda vezme jejich psycholog na plný úvazek funkci školního psychologa, dostala jedna sestřička záchvat smíchu, další dvě odpověděly s obavou, zda opravdu nepotřebuju ambulantní vyšetření na psychiatrii, nikoliv u psychologa. Přičemž jen na Šluknovsku je přinejmenším osm škol s počtem žáků nad 180. To znamená, že se na Šluknovsko má přistěhovat šest nových psychologů, kteří budou zkoumat… co oni to vůbec budou zkoumat? Komu budou a s čím pomáhat?

Nebo to nemusí být studovaní psychologové, ale stačí nějaký už přítomný učitel, který si zajede jednou za rok na dvouhodinové školení a jako mávnutím kouzelného proutku z něho bude školní psycholog? Aby to nedopadlo jako na naší škole, když se zaváděla povinnost mít výchovného poradce. Funkci na pár let zastávala sadistická češtinářka, její činnost převzal neméně sadistický tělocvikář. Pak je to v pořádku, funkce výchovného poradce je také, z mých zkušeností, jen formální a slouží k rozlévání peněz mezi pedagogy. Já jsem také školený ergoterapeut, a když jsem v domově důchodců dělal ergoterapii, většinou jsem lidem předčítal noviny, pouštěl muziku nebo se s nimi bavil o porodech a o válce. Což má do metod ergoterapie daleko, ale všechny nás to bavilo daleko víc, než kdybych je nutil si kreslit jako v mateřské školce.

Politické něco, které si říká Hlas a vede ho exbabišův militantní protibabišovec Telička, na svém facebookovém profilu napsal: „Vzdělání patří k naší tradici. Kdysi jsme patřili mezi nejvzdělanější státy, nicméně dnes se znatelně propadáme. To musíme napravit. Ve vzdělání je naše budoucnost, a proto je to jednou z našich dlouhodobých priorit.“ Ve vzdělání je naše budoucnost. A já nevím proč, ale dostal jsem krásný záchvat smíchu. Před každými volbami (u prohraných pak i po volbách) zaznívá – byli jsme skvělí, musíme se zase zvednout. Nejradši za použití těch nejpitomějších otřepaných klišé, které jde vymyslet. A pak usednou do křesel a přijdou s takovou rozmařile roztomilou záležitostí, jako je školní psycholog, který chytí naše školství za ručičku a povede ho do ještě větších bažin. No nejsou ti naši politici okouzlující? Jsou, určitě. Jako Láďa Hruška, potřebujeme zlepšit školství, ale protože nemáme nápady, jak to udělat, tak tam strčíme psychology. Třeba to něco udělá. 

Rozhodnutí ministra školství Gazdíka mi připomíná příběh z Kocourkova, kdy se místní chytrolíni rozhodli postavit školu. Když ji postavili, zjistili, že je uvnitř tma, protože škola neměla okna. A tak se Kocourkovští rozhodli nanosit světlo v hrncích zvenku. Tam bylo přece světla dost. A tak chytali to nejlepší světlo do hrnců, rychle ho přiklopili pokličkami a nosili ho a nosili do školy a divili se, že škola potřebuje tolik světla, protože tam byla pořád tma. Ministr Gazdík chce posunout školství do 21. století. A navrhne, že každá škola musí mít školního psychologa. Jak se tím zvedne upadající úroveň našeho školství, neprozradil. Ale mají to tak v Americe a koalice Spolu přece oznámila, že patříme na Západ. Tak tam budeme patřit alespoň tou výdajovou složkou. Přínos bude nulový.

 

Vložil: Štěpán Cháb