Na Podkrušnohorskou magistrálu letos zamíří superrychlíky
02.04.2021
Foto: České dráhy (stejně jako ostatní snímky v článku)
Už letos se na Podkrušnohorské magistrále svezeme nejmodernějšími železničními vagóny v Evropě. V současné době vrcholí jejich testování a zkoušky bez cestujících. Ve druhé polovině roku se poprvé objeví na tratích ve zkušebním provozu s cestujícími a od prosincové změny jízdního řádu už vyjedou pravidelně na rychlících Krušnohor. Spojí tak krajskou metropoli Ústí nad Labem se všemi velkými městy v Podkrušnohoří, ale také s Prahou, Karlovými Vary a Chebem.
„Tyto vlaky disponují nejmodernějšími prvky na současném evropském trhu. V rámci projektu byla například poprvé ve střední Evropě využita technologie výroby oken, která umožní snazší průchod mobilního signálu do soupravy se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel. Odstraníme tak občasné problémy při telefonování u klasických vozů. Není to ale jediná výjimečnost. Ve vozech první třídy budou mít českou premiéru také bezdrátové nabíječky mobilních telefonů. Soupravy nasadíme nejen na Krušnohorech z Prahy přes Ústí nad Labem, Teplice a Most do Karlových Varů a Chebu, ale také na lince Západní expres z Prahy do Plzně a Chebu. Kvalitní vozy, které tu jezdí dnes, využijeme na jiných linkách,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Interiér rychlíků
Nejlepší v Evropě míří do Ústeckého kraje
Nové superrychlíky spojují přednosti vysokorychlostních vlaků, jako jsou například pevná mezivozová spojení, která umožňují bezbariérový průchod celým vlakem a brání pronikání hluku a prachu z vnějšího prostředí, a klasických osobních vagónů. Díky tomu může národní dopravce soupravy ve špičkách operativně posilovat a nabídne cestujícím více míst k sezení.
Do Ústeckého kraje tak míří nejmodernější evropské rychlíkové soupravy a obslouží hlavní páteřní linku kraje z Ústí nad Labem přes Teplice, Bílinu, Most a Chomutov po Kadaň a Klášterec nad Ohří. Vlaky obsluhují i několik dalších frekventovaných zastávek. Navíc zajistí komfortní cestu dál do Karlových Varů, Sokolova a Chebu a opačným směrem do Prahy doplní spoje EuroCity Berliner. Ústí s Prahou tak spojí neobvykle komfortní expresy každou hodinu.
Obdobný typ vozů jezdí v zahraničí dokonce na vysokorychlostních tratích. Česká souprava je však koncipována pro rychlost 200 km/h. Cestujícím nabídne 330 pohodlných míst k sezení v pěti vozech a služby obvyklé na prestižních evropských linkách.
Ve vozech první třídy nových superrychlíků budou mít českou premiéru bezdrátové nabíječky mobilních telefonů
Wi-Fi, dětské kino nebo přebalovací stůl
„Nové vozy nabízejí pohodlnější cestování i pro osoby na vozíku, nevidomé nebo neslyšící. Rodiny s dětmi mohou využít dětské kino či přebalovací pult. Nezapomínáme ani na cyklisty, kteří zde najdou oddíl pro přepravu jízdních kol. Soupravy dále nabídnou klimatizaci, Wi-Fi připojení, klasické zásuvky a USB porty pro dobíjení cestovní elektroniky. Samozřejmostí jsou sklopné stolky či polohovatelná sedadla, která vedle možnosti pracovat během cesty nabízejí příjemný komfort,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.
Cestující si budou vybírat mezi většími koženými křesly v první třídě a pohodlnými, textilem čalouněnými sedačkami ve druhé třídě. V celém vlaku je pak obslouží minibar s nabídkou voňavé kávy, kvalitního čaje, nealkoholických nápojů, piva a drobného občerstvení.
„Velkou pozornost věnujeme také bezpečnosti našich cestujících. K tomu přispějí vedle pevných mezivozových přechodů také moderní předsuvné nástupní dveře. Ty se ovládají tlačítky, takže jejich otevření je pohodlné a zvládnou je i malé děti. Zároveň jsou ale kvůli jejich bezpečnosti dveře za jízdy zablokované proti otevření. Dokonce se budou zavírat a blokovat ještě před rozjezdem vlaku, stejně jako to znají lidé u moderních jednotek,“ objasňuje Jiří Ješeta další přednosti nových superrychlíků. Zraněním v prostoru dveří navíc zabrání varovná signalizace a další prvky, které eliminují sevření osob mezi rám a pohybující se křídlo dveří.
České dráhy moderně také na osobácích
S národním dopravcem se už řadu let cestuje moderními vlaky také na osobácích. RegioPantery jezdí od Děčína přes Ústí nad Labem, Bílinu a Most do Chomutova a nyní se technicky upravují i pro cesty až do města Kadaně. Tam je jiný typ napájení, proto musí dostat jednotky transformátor a lepší silnoproudé vybavení pro napětí 25 000 V.
Na druhém konci Ústeckého kraje nasazují České dráhy moderní motorové jednotky RegioShark. Ty jezdí z Děčína do Šluknovského výběžku. Podél Labe z Ústí do Lovosic, Roudnice a dál do Prahy zase míří patrové jednotky CityElefant. V kouzelném kaňonu Porta Bohemica nabízejí výlety s panoramatickým výhledem na okolní skály a řeku.
U každé sedačky je elektrická zásuvka a USB porty pro nabíjení notebooků a mobilů
„Všechny regionální soupravy, které v posledních desetiletích pořizujeme, jsou bezbariérové. Pohodlně do nich nastoupí rodiče s malými dětmi, senioři nebo lidé po úrazech, kteří se opírají o hůl, nebo lidé na vozíku a s jízdními koly. Všichni cestující najdou uvnitř vhodné prostory pro uložení vozíku, kočárku, nebo jízdního kola. Každý moderní vlak je klimatizovaný, na jeho palubě funguje Wi-Fi a cestující v něm mohou nabíjet mobily nebo notebooky. Všechny soupravy jsou v současnosti také dezinfikovány,“ představuje současný standard cestování s národním dopravcem Jiří Ješeta.
České dráhy můžou cestujícím nabídnout moderní vlaky i na dalších krajských tratích. Mají uzavřené rámcové kontrakty na dodávky nejmodernějších elektrických a motorových jednotek, které v případě zájmu Ústeckého kraje nasadí na osobní nebo spěšné vlaky na severozápadě Čech. V současnosti disponují také dvěma desítkami moderních bezbariérových motorových vozů, které prokázaly svou kvalitu na německých tratích a nyní mohou zvýšit standard cestování také na vedlejších tratích od Loun po Českou Lípu. Jedinou podmínkou pro nasazení nejmodernějších komfortních vlaků je objednávka Ústeckého kraje.
Evropský rok železnice
Nové vlaky zamíří do Ústeckého kraje v Evropském roce železnic, který vyhlásila Evropská unie. Železniční rok má podpořit ekologickou a bezpečnou dopravu, která nabízí alternativu k individuální silniční i kamionové dopravě a na krátkých a středně dlouhých linkách v rámci Evropy dokonce i k letecké dopravě.
„Současný Evropský rok železnic je ideální příležitostí připomenout si výhody železnic. Z pohledu zákazníka jsou to především moderní soupravy, které lze proměnit v pojízdnou kancelář, učebnu, kinosál nebo relaxační prostor. Ovšem pro občana znamená větší využití osobní i nákladní železniční dopravy mnohem víc. Jde třeba o menší spotřebu energie. Navíc elektrické vlaky mohou využívat čistou, zelenou energii bez uhlíkových emisí. To je tedy čistší vzduch přímo v místě, kde žijeme. Menší je také zábor půdy. Pro odvoz stejného počtu nákladu nebo lidí můžeme postavit buď mnoho metrů širokou dálnici, nebo podstatně užší, v krajině skoro nenápadnou železniční trať. Snazší je v tomto případě také ochrana před hlukem a dalšími emisemi, které ovlivňují náš život,“ upozorňuje na výhody moderních železnic Libor Lochman, který řadu let vedl Společenství evropských železničních a infrastrukturních podniků. Jeho působení na této prestižní evropské pozici jen dokazuje, že máme v železniční dopravě mnoho vynikajících odborníků celoevropského významu.
České dráhy oslaví Evropský rok železnice uvedením hned několika typů moderních vlaků. Vedle superrychlíků na severu Čech to budou nejnovější verze regionálních vlaků RegioPanter a patrových vratných jednotek pro severní Moravu. Zároveň tento rok oslavily i uzavřením dalších modernizačních kontraktů, například na moderní motorové jednotky.
Vložil: Zdeněk Svoboda