Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

V neděli občas něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jsme civilizací mentálních černochů, nedá se nic dělat. Komentář Štěpána Chába

komentář 18.06.2020
Jsme civilizací mentálních černochů, nedá se nic dělat. Komentář Štěpána Chába

Foto: Hans Štembera

Popisek: I my máme svůj pomník rasismu, Chánov

Zatracené staré struktury, které žijí v představě, že hodnota člověka i jeho života je prostě chráněná zákony a že záleží hlavně na vlastních schopnostech a práci, stále kopou, ale už je to jen zbytná křeč, kterou vyřešíme několika vandalismy, pouličními anarchiemi a brutálním bořením fungujícího systému trhu i svobody. Je prostě turbulentní doba, kdy je potřeba urychleně převléknout kabát, změnit se na mentálního černocha a rozevřít svá rodidla (jak ta ženská, tak i ta mužská, máme je všichni, přeci) k oplodnění kulturou idiota. Začínáme si totiž hrát na to, kdo dohajluje dál a výš a s větším zápalem. Cena je lákavá – zlatý bludišťák, který nás labyrintem nově vykládaných dějin dovede až k osvícení.

V Deníku N se zjevil rozhovor s profesorkou Markétou Křížovou, která svou profesi uplatňuje na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ta pravila, že i my jsme byli součástí koloniální politiky Západu. Z otrocké práce jsme tyli obdobně, jako Západ. Naši intelektuálové mohli rozkládat při obrození v kavárnách u levné dovozové kávy, protože Kunta Kinte se pral o svobodu na amerických plantážích.

Krutá Božena Němcová

Svou tezi v Deníku N odtajnila na příkladu české pracující chudiny následovně: „Ale uvedu příklad: babička Boženy Němcové tkala houně pro vojáky. Ale v oblasti jejího rodného Podorlicka a dalších částech českých zemí se také tkaly látky s velmi výraznými barevnými vzory, které se přes německé přístavy prodávaly do Afriky. Korálky, které se vyráběly v severočeských sklářských hutích, se využívaly k obchodu s otroky.“ Měli bychom se proto s pokorou a na kolenou omlouvat půlce světa za svá bílá privilegia?

Ano, profesorka má pravdu. Evropa žila na úkor zbytku světa. A to celého zbytku světa. Likvidovala Afriku, likvidovala Asii, likvidovala i Ameriku (nutno zmínit, že s neutuchajícím nadšením likvidovala i vlastní obyvatelstvo). Z toho se nevylžeme. Vždy za spoluúčasti tamních kolaborantských obyvatel, samozřejmě. Černoši byli ti, kteří v Africe lovili jiné černochy a přeprodávali je bílým, to samé v Americe i Asii, jen v bleděmodrém. Prostě tah výdělku. Nutno ovšem zdůraznit, že takovou politiku skutečně razil Západ, který na tom vystavěl svou velikost, nikoliv my, kteří jsme v ruce ten bič prostě neměli. Jasně, naši osvícenečtí kavárníci měli levnější kávu jen díky kolonialismu Západu. Ale je to skutečně spoluúčast na takovém kolonialismu?

Ukrajina jede

Člověk člověku vlkem neplatilo jen v historii. Stejnými brýlemi můžeme nahlížet i na současnost. Co je fabrika v českém pohraničí, kde lidé dělají za českou minimální mzdu a německý majitel na tom vydělává horentní sumy? Není to využívání naší levné práce? Co je ukrajinský dělník na stavbě v Praze? Téměř bez práv, se mzdou, za kterou tady nikdo dělat nebude, ale na Ukrajině je to víc než důstojný plat? Není to otroctví? Ne doslova, i my v pohraničí, i Ukrajinec na stavbě má svou ochranu a volbu, nemusí to dělat, nikdo jej nebije, nevraždí. Může odejít. Ale jak na to bude koukat budoucí normalizovaný historik z FF UK? Nebudeme líbat nohy Ukrajincům za způsobená příkoří? A nebudou Němci líbat v omluvě nohy nám? Co je teď normální, za deset let může stanout na pranýři. Ale spravedlnost se přeci nesmí uplatňovat zpětně. Nemůžeme být všichni odsouzeni na základě zákona, který vešel v platnost minulý pátek, ale proti jehož znění jsme se provinili během minulých let. To je přeci v právu nepřípustné. A to samé by mělo platit i pro tu mýtickou diskuzi o historii.

A co továrny na iPhony v Číně? Všichni tak nějak tušíme, že jejich výroba nebude až zase tolik košér. Přesto iPhony kupujeme a jejich vlastněním sami sebe cpeme do vyšší třídy naší společnosti. Jejich výroba je ale poskvrněná. Stejně jako naše historie. Je ještě na místě teď obviňovat katolickou církev z čarodějnických procesů, z vybíjení původních kultur (včetně té naší)? A není to něco na způsob toho, jako kdybychom třeba Miloše Zemana teď obviňovali z toho, že se do pěti pokakával a v šesté třídě rozbil hubu svému spolužákovi a tudíž by neměl mít právo na funkci prezidenta? Na Westminsterském opatství v Anglii se chystají podle normativů nové doby přehodnotit na 3000 náhrobků. Začne se s exhumacemi a pálením koster na hranicích? Dočetl jsem se, že kvůli tomu, že jsme si kdysi dávno jako lidstvo osvojili chůzi po nohou, mají ženy (a novomuži) bolesti při porodech. Neměli bychom se omluvit ženám (a novomužům) za vzpřímenou chůzi? Byl homo erectus evoluční chybou, kterou teď napravíme? Jsme dokonce ve fázi, kdy se začíná mluvit i o fašismu a rasismu stran jídla. Nejsi vegan? Jsi fašista. Vždyť je to nemocné.

Polibek na botu

Dělá se mi doslova fyzicky nevolno, když se ke mně dostane video z mnohých akcí, kdy bílý obyvatelé Západu klečí a líbají boty černochům. Kde je v tom jaký smysl? Změnil se svět v nějaký sadomasochistický salón, kde ti naši levicoví deprivanti prostě chtějí hrát roli submisivních kurev? Co to vzbudí za myšlení u těch, kterým se ty boty líbají? Odpuštění? A nevznikne nám tu spíš takový nešťastný nešvár, kdy si jiné rasy než ty bílé prostě začnou jen uplatňovat víc a víc výhod a skutečných privilegií? No protože jim přeci bylo ukřivděno. Někdy dávno, ve středověku nebo raném novověku. Debata nad historií je potřebná, vystavovat si sochu otrokáře není dvakrát dobrý nápad. Ale ono to pomalu vede k dalším a dalším požadavkům. Kdy utneme hlavu soše svatého Václava v Praze? Určitě to nebyl osvícený levicový progresivista.

A je na místě v rámci diskuze o historii začít tu historii likvidovat a zároveň na ní stavět nový, mnohem horší rasismus, který bude a už je zaměřený výhradně proti bílé rase? Diskuze se vede, ale na ulici ta diskuze bere ale úplně jiný směr, protože přestává být diskuzí, ale diktátem. Velmi nebezpečný proces. A další otázka – Čína také kolonialismem Západu utrpěla těžké ztráty. Jak to, že tam není doposud středověk a všichni nekřičí – jsme oběti. Jak to, že tam prostě makají a tím svým makáním si za chvíli podmaní celý svět? Není to skutečně o té mentalitě, kterou má prostě každá rasa jinou? Ono když budeme tvrdit, že rasa je jen sociální konstrukt a že rasy jako takové prostě neexistují, tak jsme u podobné logiky, jako kdybychom se postavili před propast a začali tvrdit, že propast tam není. A vykročili kupředu. Spadneme? Nespadneme? Něco podobného dělám u nás doma, když začne pršet, pustím si nahlas hudbu, abych neslyšel, jak nám prokapává střechou. Sice to neslyším, ale stejně tam kape. Hluchotou se střecha opravit prostě nedá. Slepotou se zase nedá narovnat rozdíl mezi rasami. A neměli bychom, v rámci diskuze, samozřejmě, odstřelit Mount Everest, protože je vyšší než naše Sněžka? A nemám já, jakožto kardiak, zažalovat třeba Jardu Jágra za to, že jsem na tom zdravotně hůř než on? Jasně, nesportuju, ale za to přeci může okolní svět a mě prostě může štvát, že Jágr si vymakal život do stovky a mě zubatá navštíví o dost dřív. Já jsem v tomto případě černoch tohoto světa, Jarda Jágr zase běloch. Je to rasistické tvrzení? Čím, když jen konstatuju skutečnost. On si zdraví a dlouhý život odmakal, já mám rád jen ping-pong.

Komunisté i nacisté pro nastolení své diktatury využili vzteklou lůzu. I současné nepokoje staví svou sílu převážně na lůze, kterou obklopili ideologové a dávají lůze mediální myšlenku a směr.

 

Vložil: Štěpán Cháb

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace