Co teď? Jak z krize? Už vím, koupíme krachující leteckou společnost, to nás vytrhne. Komentář Štěpána Chába
komentář
18.05.2020
Foto: Smartwings.com
Popisek: Hezké, ale strategické? O tom lze polemizovat
Tak tu máme rozjíždějící se hlubokou krizi. A to jak ekonomickou, tak s ní spojenou i krizi turismu. Létat se bude méně. Nebude kam, nebude za co a už dlouhodobě není moc proč. A tak vláda, s moudrostí sobě vlastní, začala uvažovat nad tím, že koupí krachující, navíc lokální a dokonale nevýznamnou leteckou společnost Smartwings, kterou z necelé poloviny vlastní Čína a je na jednáních zastupovaná nám nechvalně známým Jaroslavem Tvrdíkem. Smartwings Group pak patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Do podniku by vláda mohla investovat 20 000 000 000,-. Já to musel napsat takhle pěkně se všemi nulami. Ono to vypadá děsivěji.
Takže narveme Číňanům 10 000 000 000,- (zase jsem to udělal) a dalších 10 000 000 000,- (a zase) dalším vlastníkům. A to za společnost, která je před krachem a nemá prakticky žádnou perspektivu (nepočítáme-li do perspektiv neustálé dotování z veřejného rozpočtu). Což znamená, že každý z nás včetně dětí, starců i lidí, kteří se bojí létání pošle Číně a dalším vlastníkům Smartwings jednorázově 2000,-. Jen tak, že nám prodají leteckou společnost, která úplně v pohodě může krachnout, nikoho to totiž zásadně neovlivní, jen Čína s dalšími vlastníky budou mít výdaje. A ano, nechť je, sakra, mají, investovali do nekonkurenceschopného molocha, nechť na to jejich rozpočet doplatí. Stejně jako ostatní společnosti mají nabízenou pomoc od státu. Víc skutečně nepotřebují.
2500 pracovních míst
Vláda tvrdí, že odkupem Smartwings zachrání 2500 pracovních míst. Převážně pilotů a letušek a přidruženého personálu. To jsou mi věci. A oni si nejsou schopni najít novou práci? Obzvláště piloti jistě nebudou ohroženou skupinou zaměstnanců. Ti si najdou práci u jiné letecké společnosti. U jiné soukromé letecké společnosti. Stejně tak letušky. Linky, které zánikem Smartwings zmizí, jistě nahradí jiné letecké společnosti. A pokud ubude leteckých spojů do Prahy? Ale ono jich ubude, i kdyby vláda chystaný obchod uskutečnila. Celosvětová karanténa radikálně omezila letecký provoz. A i po rozvolnění karantény zůstane omezený. Korporace si jistě zvykly na on-line jednání, lidé při krizi zchudnou, létat se prostě bude méně – a zaplať bůh, vzhledem k ekologii to skutečně nebude žádná katastrofa. Katastrofou spíše bylo to rozmařilé přelétávání z jednoho koutu planety na druhý jen kvůli několika málo fotografiím v rodinném albu.
Bankrot hospody
V naší vesnici se před týdnem udála věc. Začala nám krachovat hospoda. A ne ledajaká. Byla to ta lepší, kde vaří skutečně dobře. Majitel před týdnem propustil svých deset zaměstnanců. Nechtěl, musel. Proč? Protože stát i přes své vychloubačné PR kecy o tom, jak podpoří každého, jak nedovolí, aby malí živnostníci padli, selhává. Náš malý živnostník, který dal místním deset pracovních míst a dobrou kuchyni, právě padl. Na krku má splátky úvěru, který si vzal na konci minulého roku, aby mohl podnik rozšířit. A teď? Sedí v prázdné hospodě, stát mu nedal doposud ani jednu korunu, ČEZ ho s žádostí o odklad platby za energie poslal ke všem čertům a on neví, co má dělat. Byrokraté jej neustále ujišťují, že něco dostane, jen se ještě neví kdy. Kolik takových hospod po republice právě padlo? Kolik se uzavře malých živností?
Ale my budeme řešit nákup zbytečné letecké společnosti a hrát si na socialismus. Nechci, upřímně skutečně nechci, aby stát vlastnil leteckou společnost. Je to zbytnost. Pokud by to byl takový výdělečný rauch, jak o něm básní ministr Havlíček, Šmejkal a Šimáně společně s Číňany by tak nespěchali s jejím prodejem. Přichází krize, hluboká. A já skutečně nechápu, proč by každý z nás měl dotovat svými 2000,- to, že Šmejkal s Šimáněm a Číňané si krizi užijí v pohodě. Proč? Ať Smartwings krachne, klidně, na pohodu, nejspíš se neuživí, negeneruje kouzelné zisky, jinak by se jí zmínění vlastníci nezbavovali.
Do kelu
Naše jediná lepší hospoda právě bankrotuje. Zavírá. Deset lidí přišlo o práci. A to v Ústeckém kraji, kde není zrovna dvakrát lehké si najít práci novou. Ta hospoda před koronavirem generovala zisk. Majitel si vše spočítal a jal se rozšiřovat. Zadlužil se kvůli rozšiřování. To vše před karanténou. A teď? Jediný, kdo mu počkal s platbami, byly vodárny. Ostatní včetně banky mu počkat odmítli. A přitom on, a s ním tisíce dalších malých podnikatelů, dává naší ekonomice do budoucna šanci na rozjezd. Protože právě malí podnikatelé oživují ekonomiku po celé republice, dávají pracovní místa, odvádějí daně, oživují lidskou společnost. Smartwings budou nahrazeny. Jejich linky převezmou jiné letecké společnosti. Je to velký byznys, obrovský byznys. Ten na hubu nepadne, i kdybychom se sebevíc snažili. Ale hospoda v té naší vesnici? Tu už nikdo nenahradí. Lidé jsou propuštění, majitel před oběšením a vláda plánuje nákup společnosti, kterou budeme další dlouhé roky dotovat jako blbečci. Kdyby 200 000 malým podnikatelům dal stát každému po 100 000,-, zachrání je před krachem a přijde ho to na stejných 20 000 000 000,-. Přičemž by investoval do své budoucnosti. Pokud přežije malý podnikatel, přežije i stát. Pokud stát bude rozhazovat do už teď prodělečných podniků, a nechá u toho krachovat malé podnikatele, dává všanc budoucnost nás všech.
Opravdu nevidím důvod pro obohacení na vládu navázaných kamarádíčků na úkor České republiky. Na Smartwings je houbeles strategického. Nechte ten moloch padnout a začněte zachraňovat tu skutečnou, živelnou ekonomiku, která byla vládními kroky přiškrcená až k udušení. Smartwings nedoplácejí na koronavir, ale na vlastní nekonkurenceschopnost. A Šmejkal s Šimáněm, miliardářská dvojka? Proč máme, zase, platit za miliardáře to, co podělali? A podělali? Jistě, jejich nedobrá finanční bilance se táhne už dlouho před karanténou. Narozdíl od našeho hospodského, který prosperoval a chystal se na rozšiřování.
A pak jsou tu krokodýlí slzy našich cestovek, které se bojí, že jim Smartwings vezme krize. No, je mi to líto, miláčci. Ale i kdyby zmizela společnost Smartwings v propadlišti dějin, cestovky si najdou své další smluvní dopravce. A ne, nebude se létat z Německa a Rakouska. Trh se postará o to, aby naši turisté mohli létat za zahraničními zážitky z našeho letiště. Jen to bude s jinou společností. Jistě, se zahraniční, ale když to ti naši miliardáři ve vzácné shodě s Číňany dovedli až ke krachu, tak se nedá svítit. Kde je poptávka, objeví se i nabídka. Tak to prostě chodí.

Vložil: Štěpán Cháb