Tak rychlovlakem z Prahy do Drážďan až v roce 2050. A jak stavělo Rakousko-Uhersko? Komentář Štěpána Chába
komentář
05.06.2019
Foto: Facebook / Jan Dvořák
Popisek: Japonské Tokio vloni; 320 kilometrů v hodině
S velkou slávou se odhalil termín pro vybudování dráhy pro rychlovlaky z Prahy do Drážďan. A je to pro nás skutečná sláva, protože SŽDC slibuje, že v roce 2050 si budeme moci sednou na rychlovlak a dostat se za jednu hodinu do místa určení. Teď to trvá hodinu a tři čtvrtě. Ale ano, zrychlit tak důležitou trať téměř o polovinu, to chce lahvinku šampusu.
Z Prahy do Drážďan to máme přibližně 150 kilometrů. Ovšem na české straně je jen kolem jednoho sta kilometrů plánované tratě. Upřímně, kdyby mě teď postavili před úkol vystavět trať z Prahy do Drážďan, nejspíš termín posunu ještě dál, protože výstavbě tratí nerozumím ani co by se za nehet. U SŽDC na tom jsou, doufejme, jinak, tam si pro odborníky na tratě není ani kam odplivnout, kolik jich tam musí korzovat. A tak jejich předpověď pro rok 2050 musíme brát vážně. Jistě je to přetěžký terén, mezi Prahou a Ústím jsou přeci samé velehory, nížiny, močály, oceány, bažiny, pouště a arktické ledovce. Nechutně těžký terén pro výstavbu.
Franta Pepa jednička
Ale dejme srovnání. V roce 1836 se Rakousko-Uherské mocnářství usneslo na tom, že je potřeba železnicí spojit Vídeň s Moravou. A přišel smělý plán. Táhnout novou železnici z Vídně až do Bohumína. Trasa dlouhá něco málo přes 300 kilometrů. Součástí výstavby železnice byl, mimochodem, i tunel. V roce 1837 položili první pražec. Na konci roku 1941 dojel první vlak do Olomouce. Vzdálenost přes 200 kilometrů. Za čtyři roky práce. Z Vídně. Do Olomouce. Za ČTYŘI ROKY. Znovu upozorňuji, že se jednalo o rozmezí let 1837 až 1841. Průmyslová revoluce byla prakticky v plenkách. Do Bohumína vjel první vlak v roce 1847 (došly peníze, tak výstavba několik let stála nedokončená, jinak by se to stihlo dříve).
A teď se vraťme do reality. Z Prahy k hranicím s Německem do máme kolem jedné stovky kilometrů. Za jeden rok si tedy SŽDC naplánovali vystavět kousínek přes tři kilometry tratě pro rychlovlak. Jeden rok, tři kilometry. S podobnou rychlostí by Rakousko-Uherské mocnářství dříve padlo za oběť první světové válce, než by se propracovalo k Bohumínu. Vím, omluvou pro SŽDC rozhodně je, že Rakousko-Uhersko nestavělo trať pro rychlovlaky, ale pro obyčejné couráky. Zase mě ale maně napadá, že jsme se od počátků průmyslové revoluce snad pohnuli v pokroku alespoň o malý kousek dál. Takže by se nám síly mohly trochu vyrovnat.
Ale jiné srovnání
V roce 1990 neměla Čína žádnou vysokorychlostní trať. Sem tam rudý kolos proťala obyčejná trať pro obyčejné couráky a občas nějaký ten dobytčák do koncentráku. A v roce 2018 už rudý kolos protínalo přes 25 000 kilometrů vysokorychlostní tratě. To je v průměru 800 kilometrů nové tratě ročně. Trochu nepoměr, řekl bych. Ale jistě, vždyť těch Číňanů je jak malých psů. A mají tam prakticky otrokářství. Nás je málo a brbláme nad každou hodinou, kterou musíme propracovat. A tak je výhled na rok 2050 vlastně docela optimistický. Chvála SŽDC za její prozíravost.
Ale zase…
Mně to nedá. Prý jsme Czech republic. Country for the Future. Jak se nám snaží Babišův Prchal nakoblihovat v marketingových prohlášeních vlády. Zrovna dneska jsem četl článek o tom, že je na světě prototyp auta na vodíkový pohon, které nejenže jezdí, ale už i létá. A teď takový dotaz na SŽDC i Prchala. Skutečně bude v roce 2050 rychlovlak z Prahy do Drážďan takový výkřik moderní dopravy, jak předpokládáme? V Číně už rychlovlaky projíždějí i kdejakou Horní Dolní. Německo už na spolupráci s námi nakašlalo, a radši si staví tratě delší trasou, ale hlavně bez spolupráce s námi (viz vlakové spojení Berlín-Vídeň, které by mělo logicky vést přes Prahu… ale nevede, protože u nás by museli cestující přestoupit z německého rychlovlaku na český courák, jako jasně, my tomu couráku z nouze říkáme rychlík… ale je to courák).
Náměstek hejtmana pro Ústecký kraj Jaroslav Komínek a jeho nádherné provolání: „Budeme možná první kraj, který bude mít takto rychlé propojení do ciziny. Pro Ústečáky bude důležité i spojení na drážďanské letiště, odkud mnozí míří na dovolené,“ řekl. Ježiš – tesat to do mramoru. Ústecký kraj bude nejspíš první z republiky, kterým bude chtít cestující projet tak rychle, aby jej snad ani neviděl. A Ústečáci a jejich dovolená? Pánbu jim přej. Ale to, že oněch 31 let, kdy se bude trať pro rychlovlaky stavět, nám bude chybět v evoluci evropských států, to se nedá okecat tím, že Ústečáci budou moci za jednu generaci rychleji na dovolenou. ONI NA TU DOVOLENOU NEJSPÍŠ NEBUDOU MÍT PENÍZE, protože nebudeme už ani Ukrajina Evropské unie, my budeme daleko dál. Staneme se Burundi Evropské unie.
Milí soudruzi ze SŽDC, přestaňte plánovat v rozmezí generací jednu hloupou trať o délce jedné stovky kilometrů. Hezká zpráva by byla – ode dneška za rok vyrazí první rychlovlak z Prahy do Drážďan a za dalších pět let budou všechna naše větší města propojená s hlavními železničními tahy Evropy. Tleskal bych. Vy mi ale svou zprávou říkáte, že až mé děti budou pomalu dorůstat důchodového věku a já budu dávno pod drnem, uděláte ohňostroj na oslavu toho, že Ústečáci budou moci být o půl hodiny dřív na dovolené. Okolní svět už na rychlovlaky bude hledět jako na historickou atrakci. Nám neujíždí vlak evoluce a historie, my už rovnou přecházíme poraženecky na stranu lovců a sběračů, protože dál jsme se nedopracovali. Fakt to stačí?

Vložil: Štěpán Cháb