Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Problém se nevyřeší tím, že ho jinak nazveme. Cikán je prostě Cikán. Komentář Štěpána Chába

komentář 01.03.2019
Problém se nevyřeší tím, že ho jinak nazveme. Cikán je prostě Cikán. Komentář Štěpána Chába

Foto: ČT

Popisek: Zdeněk Godla, Franta v seriálu Most!, podle vlastních slov Cikán, po opravě a omluvě Rom

Saša Uhlová se jala v magazínu A2arm rozebírat problematiku slov Rom a Cikán. Proč máme říkat Rom, proč je slovo Cikán urážlivé. K problematice přistoupila trochu nešťastně, troufám si tvrdit. Emocionálně. A zásadní je otázka, čím změna z Cikána na Roma pomůže samotným Cikánům i Romům?

Je potřeba se spíš zamyslet nad tím, proč má slovo Cikán i hanlivý význam. A zda se hanlivému významu předejde tím, že se z Cikánů udělají Romové. Jak to ovlivní jejich chování i vztah veřejnosti k nim? Zmizí Chánov? V Ústí nad Labem zavládne klid a mír? Vymýtí to ghetta? Ve svém textu Saša Uhlová tvrdí, že slovo Cikán je spojené, mimo jiné, i s větou „konečné řečení cikánské otázky“. Jistě, je, stejně jako „konečné řešení židovské otázky“ a nemám pocit, že by se Židé snažili přejmenovat. Ona i věta „konečné řešení romské otázky“ zní pekelně a na věci to vlastně nic nemění.

Hrubé nepochopení

Saša Uhlová napsala o Zdeňkovi Godlovi, který si v agitačním seriálu Most! zahrál Cikána Frantu, že k tomu, aby o sobě smýšlel jako o Cikánovi, nikoliv jako o Romovi, jej dovedl tlak bílých – snaží se přizpůsobit, úslužně poklonkovat, protože, jak tvrdí Saša Uhlová, slovo Cikán je sice kamarádské (z pozice těch, kteří jej v souvislosti s Cikány používají), ač znevažující a hanlivé. Ovšem mám pocit, že tlaku bílých vyhověl Godla právě tím, že se za slovo Cikán omluvil. On se beze studu nazýval Cikánem, ale protože chtěl vyhovět zakázce bílých, opravil to na Roma. Vyhověl společenské objednávce.

Životní a historická zkušenost

O každém zevšeobecňujícím názvu skupiny lidí jde říct, že vyvolá určité pocity. Ukrajinec, Indián, Rumun, Američan, filatelista, modrooký blonďák. Všechna označení v každém z nás vyvolají pocity založené na vlastní životní zkušenosti i na zkušenosti historické. A podle těchto pocitů se i řídíme. A k tomu, co je příliš vzdálené našemu chápání života a jeho pravidel, se snažíme přistupovat s opatrností. A právě mezi to patří i celkové nechápání způsobu života Cikánů.

Příklad dvou sídlišť

Když se zabydlí sídliště etnickými Čechy, nevznikne nezvladatelný chaos, v rámci lidské různosti zůstane na sídlišti pořádek, není potřeba stavět v centru novou policejní stanici a posilovat policejní stavy. Protože společenská pravidla nejsou nabourávaná v masovém měřítku, ale jen v ojedinělých případech.

Když ovšem stojí sídliště, do kterého se sestěhují pouze Cikáni, je téměř jisté, že začnou problémy. A lidé se ptají, proč. Proč vzniknou problémy? Proč se celý systém začne bortit a nastane neřešitelný problém? Neziskovky pracující pro integraci Cikánů chtějí docílit toho, aby se rodiny tohoto etnika rozmísťovaly jednotlivě do oblastí s drtivou většinou majority. Proč? Protože majorita bude nad takovou rodinou držet jako bič. Tichý, nenápadný, ale všudypřítomný. A tím se předejde chaosu.

Strach ze slova Cikán

Zdeňka Godlu si Saša Uhlová vzala jako rukojmí pro své tvrzení o českém rasismu. Viděl bych v tom opak. Zdeněk Godla je všeobecně přijímaný ne proto, že v seriálu ztělesnil očekávaný stereotyp, ale protože ho porušil. A tak byla postava Zdeňka Godly scenáristy i napsaná. On měl rušit stereotypy a společnost to přijala. Nepřijala to ovšem Saša Uhlová a i přes všeobecnou oblíbenost Zdeňka Godly poukazuje na rasismus ve společnosti. A tím vlastně zesměšnila a znevážila veškerý přínos, který seriál v této otázce měl a mohl mít. Slova Cikán se Saša Uhlová bojí vlastně víc, než Cikán, který tím Cikánem skutečně je.

Rasismus lze chápat jako prostou touhu po klidu – pokud klid majority cokoliv začne narušovat, začne se probouzet hněv. A teď je třeba rozlišit, zda jde skutečně o ohrožení, a tedy oprávněný hněv, nebo o iracionální odsudek postavený na neplatných stereotypech, tedy o skutečný rasismus, ne jen ten domnělý. Cikáni z historického hlediska klid ohrožovali neustále. Kočovný způsob života, divokost, chudoba a s tím spojené krádeže. Nabourávání usedlého života sedláků. A v současnosti neskutečný brajgl, neschopnost se ve větší míře začlenit a také ta vehementní a nefungující touha neziskových organizací a zapálených žurnalistů neustále poukazovat na rasismus majority. Ovšem neziskovkáři a žurnalisté ten rasismus, jako vedlejší efekt své práce, často spíše vyvolávají, než aby jej utlumovali. Podle naší šéfredaktorky je seriál Most! pravým opakem zmíněných neziskovek a žurnalistů. Skutečně odstraňuje temné puchy rasistických nálad ve společnosti.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb