Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pojďme kácet stromy, vraždí nám spoluobčany. Komentář Štěpána Chába

komentář 05.02.2019
Pojďme kácet stromy, vraždí nám spoluobčany. Komentář Štěpána Chába

Foto: Facebook

Popisek: Alej v zimě, ilustrační foto

Projížděl jsem na kole trasu mezi Rumburkem a Šluknovem. V té rychlosti jsem napočítal přes třicet křížků označujících, že se na tom místě někdo zabil v autě nebo na motocyklu. Trasa přibližně pěti kilometrů se tak postarala o náplň průměrného vesnického hřbitova a to lidí, kteří tu mohli být o mnoho déle. Jistě, může za to jejich nezvládnuté řidičské umění nebo příliš vysoká rychlost. Ale také stromořadí, které celou silnici z Rumburka do Šluknova doplňuje. A nadhazuji k veřejné diskusi – co takhle stromy u silnic vykácet?

Účel stromů u silnic – pohlcovače znečištění a prachu, omezování hluku a pak samozřejmě estetický dopad. Strom je prostě krásný. Ale jeho estetický dopad tak nějak zmizí, když se k němu řítíte v neuříditelném voze a před očima vám začíná probíhat film s vaším životem. Protože naděje přežití při nárazu do stromu v plné rychlosti je minimální. Nadhazuju jinou možnost, která počítá zároveň i se stromy.

Jen pár metrů

Stačilo by jediné. Přesunout stromořadí o pět až deset metrů dál od silnice. Některé ze stromů by šly přesadit technikou, přerostlé pak vykácet a vysadit nové o zmíněný kus dál. Kolik by ubylo obětí nezvládnutého řízení? Počítám, že dost. Přitom estetický i ekologický dopad by zůstal. Pak tu máme ještě malé vylepšení – mezi silnici a stromy vysázet křoviny, živé ploty. Křoviny by zefektivnily ekologickou stránku lemování silnic (ostatně i tu estetickou), zároveň by sloužily jako jistá forma brutální, ale efektivní bariéry, která by bourající auto zpomalila, protože by auto křovím projelo a tím zpomalovalo. Velmi výrazně, ale nikoliv ve stylu betonová stěna, jako je tomu nyní u stromů. Zároveň by ubylo problémů s popadanými větvemi a stromy při vichřicích.

Původní význam stromořadí u cest a silnic plnil zcela jinou funkci, než kterou jí teď přisuzujeme. U koňských povozů sloužil k vytváření stínu a bariéře proti tvoření závějí a sněhových jazyků. U sněhu by svou funkci posunuté stromořadí plnilo i nadále, a to obzvláště v kombinaci s křovinami. Stín je sice v parném létě fajn, ale je natolik důležitý, abychom jej upřednostnili před vyšší bezpečností na silnicích? Je dobré lpět na tradicích, ale ne na těch blbých.

Statistiky

Statistiky jako kdyby hovořily proti mně. Mezi lety 2001 a 2016 tvořily srážky se stromem pouhá tři procenta dopravních nehod. Ale tady je nutné počítat s tím, že se do statistik dopravních nehod započítává i normální a ničím nebezpečné ťuknutí do jiného auta. Za směrodatný je ale potřeba brát údaj úmrtnosti. Ta se při nárazu do stromu zvýší 5,4 krát oproti jiným nehodám. A proč právě tuto možnost prostě neeliminovat? Dostat do mnohem nižších čísel i pravděpodobností? Bezpečnost na silnicích by se prostě radikálně zvýšila.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb