Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

(P)alba Thomase Landerse

(P)alba Thomase Landerse

Hodně tvrdý rock, metal, občas i o krapet měkčí rock... Příběhy, koncerty, desky

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pojďme kácet stromy, vraždí nám spoluobčany. Komentář Štěpána Chába

komentář 05.02.2019
Pojďme kácet stromy, vraždí nám spoluobčany. Komentář Štěpána Chába

Autor: Facebook

Popisek: Alej v zimě, ilustrační foto

Projížděl jsem na kole trasu mezi Rumburkem a Šluknovem. V té rychlosti jsem napočítal přes třicet křížků označujících, že se na tom místě někdo zabil v autě nebo na motocyklu. Trasa přibližně pěti kilometrů se tak postarala o náplň průměrného vesnického hřbitova a to lidí, kteří tu mohli být o mnoho déle. Jistě, může za to jejich nezvládnuté řidičské umění nebo příliš vysoká rychlost. Ale také stromořadí, které celou silnici z Rumburka do Šluknova doplňuje. A nadhazuji k veřejné diskusi – co takhle stromy u silnic vykácet?

Účel stromů u silnic – pohlcovače znečištění a prachu, omezování hluku a pak samozřejmě estetický dopad. Strom je prostě krásný. Ale jeho estetický dopad tak nějak zmizí, když se k němu řítíte v neuříditelném voze a před očima vám začíná probíhat film s vaším životem. Protože naděje přežití při nárazu do stromu v plné rychlosti je minimální. Nadhazuju jinou možnost, která počítá zároveň i se stromy.

Jen pár metrů

Stačilo by jediné. Přesunout stromořadí o pět až deset metrů dál od silnice. Některé ze stromů by šly přesadit technikou, přerostlé pak vykácet a vysadit nové o zmíněný kus dál. Kolik by ubylo obětí nezvládnutého řízení? Počítám, že dost. Přitom estetický i ekologický dopad by zůstal. Pak tu máme ještě malé vylepšení – mezi silnici a stromy vysázet křoviny, živé ploty. Křoviny by zefektivnily ekologickou stránku lemování silnic (ostatně i tu estetickou), zároveň by sloužily jako jistá forma brutální, ale efektivní bariéry, která by bourající auto zpomalila, protože by auto křovím projelo a tím zpomalovalo. Velmi výrazně, ale nikoliv ve stylu betonová stěna, jako je tomu nyní u stromů. Zároveň by ubylo problémů s popadanými větvemi a stromy při vichřicích.

Původní význam stromořadí u cest a silnic plnil zcela jinou funkci, než kterou jí teď přisuzujeme. U koňských povozů sloužil k vytváření stínu a bariéře proti tvoření závějí a sněhových jazyků. U sněhu by svou funkci posunuté stromořadí plnilo i nadále, a to obzvláště v kombinaci s křovinami. Stín je sice v parném létě fajn, ale je natolik důležitý, abychom jej upřednostnili před vyšší bezpečností na silnicích? Je dobré lpět na tradicích, ale ne na těch blbých.

Statistiky

Statistiky jako kdyby hovořily proti mně. Mezi lety 2001 a 2016 tvořily srážky se stromem pouhá tři procenta dopravních nehod. Ale tady je nutné počítat s tím, že se do statistik dopravních nehod započítává i normální a ničím nebezpečné ťuknutí do jiného auta. Za směrodatný je ale potřeba brát údaj úmrtnosti. Ta se při nárazu do stromu zvýší 5,4 krát oproti jiným nehodám. A proč právě tuto možnost prostě neeliminovat? Dostat do mnohem nižších čísel i pravděpodobností? Bezpečnost na silnicích by se prostě radikálně zvýšila.

 

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace