Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Dívá se prý celý Chánov. Režisér seriálu MOST! prozradil tajemství úspěchu. Ale o čem to vlastně je?

komentář 01.02.2019
Dívá se prý celý Chánov. Režisér seriálu MOST! prozradil tajemství úspěchu. Ale o čem to vlastně je?

Autor: ČT

Popisek: MOST!: Z natáčení, uprostřed režisér Prušinovský

FOTO Už několikrát jsem se pozastavila nad tím, jak obrovský úspěch u diváků slaví komediální televizní seriál MOST!, který navíc aspiruje na titul nejvulgárnějšího projektu České televize. Kromě toho, že je místy zábavné Most sledovat, ještě zábavnější je, jak tento drsný projekt vnímají diváci diametrálně odlišně.

Zatímco veřejnoprávní kanál jej propaguje coby projekt, který si bere na paškál složitá témata jakými jsou nesnášenlivost či xenofobie, kritici pro změnu píší, že zachycuje nejistotu pod světem českého pivního chlapáctví. Samotný režisér Jan Prušinovský však říká, že mu šlo především o to, zachytit atmosféru města, kde žijí hrdí dělníci. Zdůrazňuje přitom, že se se scenáristou Petrem Kolečkem snažili zachytit duch Mostu co nejvěrněji. Třeba atmosféra známé restaurace Severka, kde se schází hlavní hrdina Luděk se svými kumpány, odpovídá skutečnosti, na tom se shodují i tamější štamgasti. „Při návštěvě tohoto města jsem pochopil, že ty lidi tam berou fyzickou práci jako něco, co má prestiž, pro co jsou narozeni a co je pro ně důležitější než nějaké vzdělání. To jsou ti hrdí dělníci, na které se trochu zapomnělo, mně to přijde sympatický,“ prozradil nedávno v rozhovoru pro televizi Seznam Jan Prušinovský.

 

Restaurace Severka - přirozený středobod dění. Foto ČT

Normální lidský soužití

Zajímavé přitom je, že sám Prušinovský zareagoval na otázku moderátorky Renaty Kalenské, zda je základním tématem Mostu jinakost, xenofobie, či rasismus, odmítavě: „Ježíš, já bych to takhle neřekl, to je o normálním lidským soužití mezi lidmi v nějakém městě. Že tam je nějaká xenofobie nebo homofobie, tak my s těmito motivy s Petrem pracujeme odjakživa.“ Připomněl, že se objevily i v seriálu Okresní přebor a že se těmto společenským jevům rozhodně věnují z hlediska lidského, nikoliv politického. Tvrdí, že takové motivy nechce do seriálu rvát, jenom proto, aby naplnil nějakou kvótu. „Musí to vyplynout z přirozenosti situace,“ říká. Děj Mostu se podle něj spíše snaží, aby se lidé navzájem nesoudili.“ Stejně tak společně s Petrem Kolečkem vůbec neřeší otázky politické korektnosti, což je evidentní.

 

Český filmový režisér a scenárista Jan Prušinovský se narodil v roce 1979 v Hořovicích. Kromě Akademie J. A. Komenského a Vyšší školy publicistiky vystudoval scenáristiku a dramaturgii na pražské FAMU. Spolupracoval na scénářích k filmu Autopohádky a Rafťáci, byl asistentem režie u filmu Jana Hřebejka Medvídek. Na kontě řadu velmi úspěšných snímků, jedním z nich je šesti Českými lvy oceněné drama Kobry a užovky. Divácký úspěch slavily komedie František je děvkař a Okresní přebor – Poslední zápas Pepika Hnátka. V rámci televizního cyklu Soukromé pasti natočil snímek V síti a v cyklu Nevinné lži se ujal režie i scénáře části Čistá práce. V tandemu s Petrem Kolečkem natočil seriály Čtvrtá hvězda, Okresní přebor, Trpaslík či Most! (osmidílný komediální seriál je již šestou spoluprací dvojice Prušinovský a Kolečko). Foto ČT  

Chánov se dívá a baví se

Kalenská mu ovšem téma rasismu stále podsouvala a když se ho zeptala, co by podle něj romské komunitě nejvíce pomohlo, odpověděl, že normální komunikace. V Mostě viděl, že Romové mají sklony se shlukovat, což může někomu samozřejmě vadit, a také ho překvapilo, že tam viděl mnoho smíšených párů. A pochlubil se, že celý Chánov se na Most dívá a baví se. Připustil ale, že reakce na Most jsou odlišné, i on sám se setkal s názorem, že je rasista. To ostatně potvrzují i odlišné reakce diváků. Ti si vyměňují své názory na webu České televize. Podstatná část je bezmezně nadšená a chlubí se, že MOST! „žerou i s navijákem“, či že to je láska na první pohled. Nicméně kritické ohlasy nutí k zamyšlení.

 

Z natáčení, foto ČT

Marné čekání na pomoc

Pomineme-li záplavu vulgarit a obscénních záběrů, i to, že je MOST! vysílán před 22. hodinou, oponenti právem zdůrazňují, že se z vážných problémů Mostu dělá jen legrace, ze zdejších lidí rasisté a trubci, ale místní marně čekají na pomoc. „Hodnota nulová,“ myslí si například Anna.

Stále častěji si někteří diváci uvědomují, že se za drsným humorem skrývá něco podstatnějšího. A Krišonek dokonce pojal podezření, zda tenhle seriál nesponzoruje Soros.

Vložil: Adéla Hofmanová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace