Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak vyřešit problém školství a zároveň ušetřit na výdajích. Komentář Štěpána Chába

komentář 06.01.2019
Jak vyřešit problém školství a zároveň ušetřit na výdajích. Komentář Štěpána Chába

Foto: Pixabay

Popisek: Hele, děti, co takhle jim znechutit život mnohaletou povinnou školní docházkou, kde mají zakázáno poznat sebe a své schopnosti?

Masarykova univerzita v Brně udělala výzkum mezi mladými učiteli. Úkol pro učitele – ohodnotit jako ve škole vztah učitele s rodiči žáků, vztah s vedením školy, s žáky samotnými, ohodnotit i výši vlastního platu a společenské prestiže. Rodiče dostali trojku. Jsou nedisciplinovaní, nespolupracují, otevírají si na učitele hubu a vůbec je to s nimi takové nekonformní. No, upřimně řečeno, totéž platí i z druhé strany. Tedy ze strany rodičů vůči učitelům. A tam ta známka půjde ještě hlouběji.

Součástí výzkumu byl i pohled učitelů na vlastní plat a společenskou prestiž. U obou položek ohodnotili učitelé své zisky z povolání pětkou. Ovšem samotné povolání učitele si nezaslouží automaticky dobrý plat, nezaslouží si automaticky společenskou prestiž. Nezaslouží si nic. Jen základní plat a možnosti si jej vlastními schopnostmi zvyšovat. Neschopný učitel, a že jich v těch školách máme, si zaslouží tak leda vyhazov, ne přidat na platu i na prestiži.

Naše milá češtinářka

Četl jsem si od šesté třídy. Vášnivě, všude. I ve škole. I při hodinách. V osmé třídě se mi stala kuriózní příhoda. Četl jsem si pod lavicí knihu Idiot od Dostojevského. Hezky tematicky v hodině literatury. Pančelka sekala do prostoru mrtvé údaje ze seznamů spisovatelů, které měla tu hodinu probrat. Datum narození, počet děl, zmínila ta zásadní a pak dodala rok úmrtí spisovatele. Zkrátka nádherná metoda, jak žáky pro literaturu skutečně a bezchybně nenadchnout. Při řečnění si všimla, že nedávám pozor. Přikráčela, sebrala mi knihu a po přečtení titulu knihy mě obeznámila se skutečností, že sám budu idiotem, pokud nebudu dávat pozor na to, co říká ona.

S pančelkou jsem soupeřil celou základní školu. Nechápala češtinu jako živou bytost, jako nádherný jazyk, s kterým je nutno se mazlit, oblemcávat se jím až k extázi. Brala češtinu jako mrtvou věc plnou pravidel a možností, jak někoho nachytat a potrestat. Obdobně na tom byla s literaturou. S literaturou, ve které se pro lásku krvácí, ve které vzkvétá jinak nudný lidský život, v které jde najít to vyšší v člověku, to, proč je hodnota lidstva skutečná, hmatatelná. Ona měla své archivní seznamy mrtvých dat, mrtvých a nicneříkajících. A nikdy, ani jedinkrát si skutečně nevšimla, že si pod lavicí čtu. Že projevuji o předmět, který učí, bezprostřední zájem, který má, jako učitelka, podpořit, podchytit, rozvíjet, hnát kupředu. Teď to suché monstrum dělá ředitelku téže školy. A jistě baží po větším platu za svou „záslužnou“ práci a je domrzavá z toho, že si její existence všichni hluboce neváží.

Perfektní příklad

Pančelka češtinářka, teď paní řídící, je nádherný příklad toho, proč učitelům platy prostě nezvedat. Jejich selhání jsou příliš obludná. Lásku k češtině a k literatuře jsem získal navzdory pančelčině snaze. I ten pravopis jsem se naučil, až když jsem ho začal potřebovat. A to svépomocí. Pět let českého jazyka a literatury na základní škole druhého stupně mi tak nedalo vůbec nic, zcela a vůbec nic. Pouhé utrpení s archiváři, kteří mocí mermo do živých dětí cpali mrtvé údaje bez kouska souvislostí. Škola – vlastně jen zločin a trest. Nic kolem toho.

Nedostatek učitelů

I výzkum Masarykovy univerzity v Brně zmiňuje, že je velký nedostatek nových učitelů. A tak ředitelé, předpokládejme, berou, co přijde. Takže ta hrůza toho, že učitel bude kretén bez fantazie, je velmi pravděpodobná i do budoucna. Prostě bereme kohokoliv, kdo se procpe přes tabulky ministerstva školství. Změna s tímto nikdy nezačne. Takže ano, zvyšovat učitelům platy, radikálně, ale hned potom vyházet všechny pančelky republiky a nalákat před katedry skutečné lidi, kteří svůj obor budou milovat a s láskou jej budou předávat dalším a dalším.

Tak mě tak napadlo, že by to mohlo mít i jiné řešení. Nebylo od věci sehnat jednoho příjemně znějícího učitele, předepsat mu scénář s učivem všech předmětů, nahrát ho na video a to následně pouštět všem žákům a studentům v republice (Khanova škola hadr, že). Těch peněz, co by se ušetřilo. Protože přebyteční učitelé by se mohli vyházet, na jejich místo by nastoupili v menším počtu a za méně peněz bachaři. Efekt by byl totožný. Odemlela by se látka, bachař by byl přítomen, žáci by se nedozvěděli nic podstatného.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb