Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Auto ze čtyřiadvacetihodinovky Le Mans 1949, kde skončilo druhé, se má vrátit na místo činu, parta nadšenců se pustila do práce

16.11.2018
Auto ze čtyřiadvacetihodinovky Le Mans 1949, kde skončilo druhé, se má vrátit na místo činu, parta nadšenců se pustila do práce

Foto: Le Mans Redux

Popisek: Aero Minor Sport

V Čechách vznikl spolek nadšenců jménem Le Mans Redux, který koupil jeden z mála dochovaných exemplářů slavného českého automobilu Aero Minor Sport. Ten se zapsal do dějin, když v roce 1949 zabodoval v prvním poválečném čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, kde zvítězil ve své kategorii a celkově skončil po přepočtu kubatur druhý. Hlavním cílem vzniklého spolku je vrátit tento automobil na závodní okruhy, a to také přímo do Le Mans, kde se v roce 2020 chtějí zúčastnit závodů historických vozidel Le Mans Classics.

„Jde o technicky výjimečné auto, o kterém spousta lidí u nás vůbec neví. Proto bychom kromě závodění auto chtěli také zpopularizovat. Plánujeme také vydání knižní publikace,“ uvádí představitel spolku Michal Froněk, sám povoláním architekt a průmyslový designér. Auto bylo k vidění 28. října před budovou Autoklubu ČR v pražské Opletalově ulici coby součást oslav 100 let od založení samostatné republiky.

Spolek Le Mans Redux tvoří šest nadšenců

Důvod, proč se na auto ´složili´, však podle Froňka není finančního charakteru. „Jde přesně o ten typ projektu, který člověk nechce dělat sám. Chce ho dělat s partou nadšenců, se kterou může sdílet úspěchy i neúspěchy,“ vysvětluje Michal Froněk. Auto je nyní v pojízdném, technicky zachovalém stavu. Má sice notnou dávku patiny a lak elegantně krémové barvy se na řadě míst loupe, ale na závodním okruhu mu to stále sluší. O tom se ostatně pánové ze spolku společně s početným houfem fanoušků přesvědčili na říjnovém testování na mosteckém autodromu. Aero Minor Sport odjel za nostalgického úsměvu všech přítomných traťových komisařů několik kol, pak mu však došel dech a drobná závada testování ukončila.

Spolek nadšenců jménem Le Mans Redux

Není pochyb o tom, že dřív, než se Aero Minor opět postaví na závodní dráhu, musí projít důkladnou celkovou repasí. Spolek ho pro tento účel svěřil zkušenému mechanikovi a závodníkovi v jedné osobě, Jaroslavu Práškovi z Ledče nad Sázavou, který toto auto sám v osmdesátých letech vlastnil a účastnil se s ním veteránských závodů. „Je to na celkovou repasi všech mechanických částí jako jsou klouby a manžety. Motor se musí postavit v podstatě nový, převodovka zrepasovat,“ míní Jaroslav Prášek. Oprava auta je však podle něj rozhodně proveditelná a servisu auta se zhostí pravděpodobně sám, i když některé dílčí úkony někomu zadá, protože podle svých slov už ze servisu dvoutaktních motorů trochu vypadl.

Aero Minor Sport si s sebou nese působivý příběh

Přestože má spolek ve svém držení také originální závodní motor, který plánuje zrepasovat a umístit do auta, po čas testu byla v autě sériová šestistovka upravená na své maximum, tj. 650 kubických centimetrů. Výkon 28 koní působí ve srovnání s dnešními auty velmi slabě, avšak díky své nízké hmotnosti (cca 405 kg s prázdnou nádrží) a snadné ovladatelnosti je Minor na silnici překvapivě svižný. A moc toho neprojede. Před jízdou pan Prášek nalil do prázdné nádrže zhruba deset litrů směsi benzínu a oleje. Na dotaz, kolik na to ujede, odpověděl, že tolik benzínu stačí na hodiny provozu v plném zatížení. Maximální rychlost vozidla je podle jeho slov okolo 130 km/h.

Aero Minor Sport, které získalo druhé místo v Le Mans

Aero Minor Sport si s sebou nese působivý příběh. Dvouválcový sportovní Minor řízený amatérskou posádkou Otta Krattnera a Františka Sutnara si přivezl v roce 1949 z první poválečné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans vítězství ve své kategorii, 13. místo v celkovém pořadí a krásné celkové druhé místo po přepočtu kubatur, kdy skončil za dvanáctiválcem Ferrari. Z celkového počtu 60 přihlášených aut tenkrát náročný závod dokončilo pouze 19 aut. S ohledem na to, že šlo o první velký závod tohoto prototypu a že vůz byl kompletně osazen pouze československými komponenty, a to včetně pneumatik nebo svíček, šlo o nečekaný úspěch.

Jezdce komouši zavřeli na 11 a 15 let

Smutnou tečku za úspěchem v Le Mans udělal komunistický režim. Jezdci inkasovali tučnou výhru půl milionu franků, kterou si cestou domů uložili ve švýcarských bankách. Za to byli režimem odsouzeni na 11 a 15 let vězení. Sutnar byl propuštěn až v roce 1963 a ačkoli byl absolventem obchodní akademie, živil se jako dělník a řidič. Počátkem sedmdesátých let emigroval, zemřel v roce 1990 v Curychu.

Aero Minor Sport, které získalo druhé místo v Le Mans

Komunisté udělali předčasnou tečku také za produkcí minorů, která byla ukončena v roce 1951. V centrálně plánované ekonomice nezbylo místo na výrobu populárního Aero Minor, protože kapacitu leteckých závodů Aero plně zaměstnala výroba vojenských letadel kvůli eskalující studené válce. Původní koncept auta z pera hlavního konstruktéra Rudolfa Vykoukala přitom původně pocházel z dílen továrny Jawa. V roce 1946 však bylo rozhodnuto, že Jawa bude pod svou značkou prodávat pouze motocykly. V poválečném období se Minorů vyrobilo na 15 tisíc kusů, z nichž zhruba polovina skončila v zahraničí.

Zájem o ně byl zejména v Belgii, Nizozemsku, Francii, Rakousku, Švýcarsku nebo ve skandinávských zemích. V roce 1950 na dalším ročníku Le Mans Aero Minor opět vyhrál ve své kategorii, tentokrát s holandskou posádkou. Při návratu domů na ně na hranicích čekala stovka nadšených sériových Minorů a doprovodila je až do Haagu.

Zdroj TK

Vložil: Markéta Vančová