Auto ze čtyřiadvacetihodinovky Le Mans 1949, kde skončilo druhé, se má vrátit na místo činu, parta nadšenců se pustila do práce
16.11.2018
Foto: Le Mans Redux
Popisek: Aero Minor Sport
V Čechách vznikl spolek nadšenců jménem Le Mans Redux, který koupil jeden z mála dochovaných exemplářů slavného českého automobilu Aero Minor Sport. Ten se zapsal do dějin, když v roce 1949 zabodoval v prvním poválečném čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, kde zvítězil ve své kategorii a celkově skončil po přepočtu kubatur druhý. Hlavním cílem vzniklého spolku je vrátit tento automobil na závodní okruhy, a to také přímo do Le Mans, kde se v roce 2020 chtějí zúčastnit závodů historických vozidel Le Mans Classics.
„Jde o technicky výjimečné auto, o kterém spousta lidí u nás vůbec neví. Proto bychom kromě závodění auto chtěli také zpopularizovat. Plánujeme také vydání knižní publikace,“ uvádí představitel spolku Michal Froněk, sám povoláním architekt a průmyslový designér. Auto bylo k vidění 28. října před budovou Autoklubu ČR v pražské Opletalově ulici coby součást oslav 100 let od založení samostatné republiky.
Spolek Le Mans Redux tvoří šest nadšenců
Důvod, proč se na auto ´složili´, však podle Froňka není finančního charakteru. „Jde přesně o ten typ projektu, který člověk nechce dělat sám. Chce ho dělat s partou nadšenců, se kterou může sdílet úspěchy i neúspěchy,“ vysvětluje Michal Froněk. Auto je nyní v pojízdném, technicky zachovalém stavu. Má sice notnou dávku patiny a lak elegantně krémové barvy se na řadě míst loupe, ale na závodním okruhu mu to stále sluší. O tom se ostatně pánové ze spolku společně s početným houfem fanoušků přesvědčili na říjnovém testování na mosteckém autodromu. Aero Minor Sport odjel za nostalgického úsměvu všech přítomných traťových komisařů několik kol, pak mu však došel dech a drobná závada testování ukončila.

Spolek nadšenců jménem Le Mans Redux
Není pochyb o tom, že dřív, než se Aero Minor opět postaví na závodní dráhu, musí projít důkladnou celkovou repasí. Spolek ho pro tento účel svěřil zkušenému mechanikovi a závodníkovi v jedné osobě, Jaroslavu Práškovi z Ledče nad Sázavou, který toto auto sám v osmdesátých letech vlastnil a účastnil se s ním veteránských závodů. „Je to na celkovou repasi všech mechanických částí jako jsou klouby a manžety. Motor se musí postavit v podstatě nový, převodovka zrepasovat,“ míní Jaroslav Prášek. Oprava auta je však podle něj rozhodně proveditelná a servisu auta se zhostí pravděpodobně sám, i když některé dílčí úkony někomu zadá, protože podle svých slov už ze servisu dvoutaktních motorů trochu vypadl.
Aero Minor Sport si s sebou nese působivý příběh
Přestože má spolek ve svém držení také originální závodní motor, který plánuje zrepasovat a umístit do auta, po čas testu byla v autě sériová šestistovka upravená na své maximum, tj. 650 kubických centimetrů. Výkon 28 koní působí ve srovnání s dnešními auty velmi slabě, avšak díky své nízké hmotnosti (cca 405 kg s prázdnou nádrží) a snadné ovladatelnosti je Minor na silnici překvapivě svižný. A moc toho neprojede. Před jízdou pan Prášek nalil do prázdné nádrže zhruba deset litrů směsi benzínu a oleje. Na dotaz, kolik na to ujede, odpověděl, že tolik benzínu stačí na hodiny provozu v plném zatížení. Maximální rychlost vozidla je podle jeho slov okolo 130 km/h.

Aero Minor Sport, které získalo druhé místo v Le Mans
Aero Minor Sport si s sebou nese působivý příběh. Dvouválcový sportovní Minor řízený amatérskou posádkou Otta Krattnera a Františka Sutnara si přivezl v roce 1949 z první poválečné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans vítězství ve své kategorii, 13. místo v celkovém pořadí a krásné celkové druhé místo po přepočtu kubatur, kdy skončil za dvanáctiválcem Ferrari. Z celkového počtu 60 přihlášených aut tenkrát náročný závod dokončilo pouze 19 aut. S ohledem na to, že šlo o první velký závod tohoto prototypu a že vůz byl kompletně osazen pouze československými komponenty, a to včetně pneumatik nebo svíček, šlo o nečekaný úspěch.
Jezdce komouši zavřeli na 11 a 15 let
Smutnou tečku za úspěchem v Le Mans udělal komunistický režim. Jezdci inkasovali tučnou výhru půl milionu franků, kterou si cestou domů uložili ve švýcarských bankách. Za to byli režimem odsouzeni na 11 a 15 let vězení. Sutnar byl propuštěn až v roce 1963 a ačkoli byl absolventem obchodní akademie, živil se jako dělník a řidič. Počátkem sedmdesátých let emigroval, zemřel v roce 1990 v Curychu.

Aero Minor Sport, které získalo druhé místo v Le Mans
Komunisté udělali předčasnou tečku také za produkcí minorů, která byla ukončena v roce 1951. V centrálně plánované ekonomice nezbylo místo na výrobu populárního Aero Minor, protože kapacitu leteckých závodů Aero plně zaměstnala výroba vojenských letadel kvůli eskalující studené válce. Původní koncept auta z pera hlavního konstruktéra Rudolfa Vykoukala přitom původně pocházel z dílen továrny Jawa. V roce 1946 však bylo rozhodnuto, že Jawa bude pod svou značkou prodávat pouze motocykly. V poválečném období se Minorů vyrobilo na 15 tisíc kusů, z nichž zhruba polovina skončila v zahraničí.
Zájem o ně byl zejména v Belgii, Nizozemsku, Francii, Rakousku, Švýcarsku nebo ve skandinávských zemích. V roce 1950 na dalším ročníku Le Mans Aero Minor opět vyhrál ve své kategorii, tentokrát s holandskou posádkou. Při návratu domů na ně na hranicích čekala stovka nadšených sériových Minorů a doprovodila je až do Haagu.
Zdroj TK
Vložil: Markéta Vančová